Τρίτη 10 Απριλίου 2012

Ο καναδός πρέσβης παίζει... μπουζούκι και υποστηρίζει ότι δεν είναι στη χώρα ως εκπρόσωπος των Χρυσωρυχείων Θράκης!!!

Τότε γιατί μας ήρθε σε Κομοτηνή και Αλεξανδρούπολη και προπαγάνδιζε την επένδυση σε Γιαννακίδη και Λαμπάκη;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΑΝΤΩΣ ΤΗΝ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΤΑ "ΝΕΑ"



Μιλούσε ελληνικά και αυτό μου άρεσε πολύ. Οι μεταφραστές πάντα τα μπερδεύουν τα πράγματα. Γελάς με καθυστέρηση, εκπλήσσεσαι με καθυστέρηση. Εδώ από την πρώτη στιγμή γίναμε φίλοι. Τρόπος του λέγειν δηλαδή, καθ’ ότι ο μαύρος ευγενικός μπάτλερ της πρεσβευτικής κατοικίας μού υπενθύμιζε συνεχώς ότι έχω απέναντί μου τον πρεσβευτή μιας υπερδύναμης. Της μεγαλύτερης χώρας στο Δυτικό Ημισφαίριο και της χώρας με το πιο μεγάλο μήκος ακτών – αυτό ήταν κάτι που πάντα με εντυπωσίαζε. Ενας μπάτλερ όμως που σου σερβίριζε ρόφημα από ελληνικά βότανα. Η θερμή υποδοχή στην πρεσβευτική καναδική κατοικία μού έφερε αυτομάτως στον νου την ψυχρή συνάντησή μου πριν μερικούς μήνες με τον γερμανό πρεσβευτή. Το ξέρω, δεν είναι σωστό, αλλά δεν μπόρεσα να αποφύγω τη σύγκριση. Οι πρεσβείες είναι μικρά ανεξάρτητα κρατίδια και παίρνουν αμέσως το άρωμα του ηγέτη τους. Θυμάμαι πριν χρόνια τον πληθωρικό χαμογελαστό πρεσβευτή της Κούβας. Το ταξίδι μου στη χώρα του ξεκίνησε από το σαλόνι του. Φτώχεια αλλά με χαμόγελα. Τέτοιες σκέψεις έκανα χαζεύοντας στο σαλόνι του Ρόμπερτ Πεκ.


Φωτογραφίες με φίλους, φωτογραφίες με τη γυναίκα του και δυο τρεις επίσημες με έλληνες και ξένους ηγέτες. Μου έχουν πει ότι η γυναίκα του είναι Ελληνίδα. Ισχύει; Στη γωνία διακρίνω μια μαύρη δερμάτινη θήκη από αυτές που φιλοξενούν μουσικά όργανα. Για μπουζούκι μού μοιάζει. Λες; Να το ρωτήσω και αυτό.

Τελικά όλα τα ρώτησα, μόνο που όταν τα ερωτήματα έγιναν επίσημα άλλαξε και η γλώσσα. Αυτή ήταν η (μικρή) απογοήτευσή μου. Μια κουβέντα που ξεκίνησε ελληνικά ολοκληρώθηκε όμως με την επίσημη διπλωματική γλώσσα.


Η γυναίκα σας είναι όντως Ελληνίδα;

Μα, ναι. Η Μαρία γεννήθηκε στην Πάτρα και μετά έφυγε με την οικογένειά της για τον Καναδά.


Φτωχή οικογένεια;

Οπως όλοι οι μετανάστες τότε. Αλλά με σκληρή δουλειά εξασφάλισαν το μέλλον των παιδιών τους, η Μαρία έγινε διπλωμάτης και η αδελφή της γιατρός.


Και είχαμε γάμο α λα ελληνικά;

Ναι μεγάλο γλέντι, παραδοσιακό. Παντρευτήκαμε βέβαια σε ορθόδοξη εκκλησία του Καναδά.


Οταν λέτε παραδοσιακό;

Μπουζούκι. Μου αρέσει πολύ η ελληνική μουσική. Ο πεθερός μου έχει μεγάλη συλλογή από ρεμπέτικα τραγούδια. Για μένα βέβαια η μεγαλύτερη τραγουδίστρια είναι η Μαίρη Λίντα. Οι φίλοι μου εδώ στην Ελλάδα γελάνε μαζί μου, αλλά εγώ επιμένω.


Μη μου πείτε ότι παίζετε και μπουζούκι;

Λίγο. Το μπουζούκι μού το χάρισαν κάποιοι φίλοι που ξέρουν τις αδυναμίες μου. Πριν από χρόνια ήμουν μέλος του φαν κλαμπ της Μαίρης Λίντα.


Το ότι οι πρεσβευτές μετέχουν και σε φαν κλαμπ δεν θα το φανταζόμουν.

Δεν ξέρω αν υπάρχουν άλλοι πρεσβευτές σε φαν κλαμπ, ίσως είμαι ο μόνος. Πριν 15 χρόνια ήμουν ξανά στην Αθήνα ως σύμβουλος και στα γενέθλιά μου ο τότε πρόξενος του Καναδά στη Θεσσαλονίκη οργάνωσε μια βραδιά - έκπληξη στη Μαίρη Λίντα, έχω και φωτογραφία.


Μιλάτε πάντως πολύ καλά ελληνικά.

Η ελληνική γλώσσα μου αρέσει πολύ αλλά είναι δύσκολη. Τις νύχτες σκέφτομαι ρήματα, έχω ένα βιβλίο κοντά μου και πετάγομαι μέσα στον ύπνο μου και ψάχνω τη σωστή λέξη.


Μόνος σας δηλαδή τα μάθατε;


Στον Καναδά είχα και καθηγήτρια. Μάλιστα μου πρότεινε να παρακολουθώ στο Διαδίκτυο τους «Πρωταγωνιστές». Θυμάμαι την εκπομπή σας για τον Εβρο και την παράνομη μετανάστευση, ήταν πολύ κατατοπιστική.


Πώς σας φαίνεται η Ελλάδα λοιπόν ύστερα από 15 χρόνια;

Η επιστροφή μου στην Ελλάδα ήταν ένα όνειρο που έγινε πραγματικότητα. Ηρθα πριν από επτά μήνες. Παρατήρησα όμως ότι οι Ελληνες δεν είναι όπως τους θυμόμουν. Με στεναχώρησε αυτό.


Πολλή κατήφεια;

Βλέπω και το προσωπικό στην πρεσβεία μας. Ολοι έχουν κάποιον άνθρωπο στο περιβάλλον τους που έχει χάσει τη δουλειά του. Εχει τεντωθεί πολύ το σκοινί. Κοντεύει να σπάσει. Ο κόσμος πάντως έχει αρχίσει να κοιτάει σιγά σιγά μπροστά, συγκριτικά τουλάχιστον με τους προηγούμενους μήνες που ήταν όλα μαύρα.


Χρειάζονται όμως δουλειές.


Ναι, έχω συναντηθεί με όλους τους πολιτικούς αρχηγούς και τους έχω πει ότι πρέπει να βοηθήσουν την επιχειρηματική δραστηριότητα γιατί υπάρχουν ακόμη πολλά παράπονα. Και έλληνες φίλους έχω που μου λένε ότι υπάρχει ακόμη γραφειοκρατία. Κάποιοι λένε ότι η Ελλάδα δε θα αλλάξει ποτέ. Εγώ όμως πιστεύω ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε ευκαιρίες, αυτές ψάχνουν οι ξένοι επενδυτές. Να αφήσουμε τα λόγια όμως και να περάσουμε στις πράξεις.


Οι Καναδοί έχουν ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα;


Θα διαβάσατε ότι μια καναδική μεταλλευτική εταιρεία έχει επενδύσει 2,3 δισ. ευρώ για την εξόρυξη χρυσού στην Ελλάδα. Θα δημιουργηθούν πολλές θέσεις εργασίας. Η εταιρεία λέει ότι θα σεβαστεί το περιβάλλον αλλά κάποιοι αντιτίθενται στην ιδέα της μετάλλευσης. Δεν είμαι εκπρόσωπος της εταιρείας, όμως πρέπει να καθήσουν όλοι στο τραπέζι και να βρεθούν λύσεις. Η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να διώχνει επενδυτές.



Θυμάμαι πριν λίγα χρόνια έναν Ελληνοκαναδό που ήθελε να στήσει μια επιχείρηση με υδροπλάνα. Απογοητεύτηκε όμως κι έφυγε.

Παρ' όλη την αρχική του απογοήτευση όμως, έχω μάθει ότι θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα. Είναι μια επένδυση που θα διευκολύνει την επικοινωνία ανάμεσα στα νησιά και την ηπειρωτική Ελλάδα. Το βλέπουν θετικά και οι πολιτικοί αρχηγοί και πιστεύω ότι μετά τις εκλογές θα δώσουν την έγκριση. Με τον έλληνα πρεσβευτή στον Καναδά προσπαθούμε να διευκολύνουμε τους νέους επιχειρηματίες της διασποράς που ψάχνουν τρόπους για να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Πρόσφατα ο καθηγητής Ανδρέας Γερολυμάτος από το Πανεπιστήμιο του Βανκούβερ ενημέρωσε τον υπουργό Παιδείας και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για μια επαναστατική τεχνολογία, που επιτρέπει τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας από το Διαδίκτυο. Στην Κίνα ήδη πολλοί φοιτητές μαθαίνουν με αυτόν τον τρόπο ελληνικά. Ταυτόχρονα είναι και ένα εργαλείο για την προώθηση του τουρισμού. Ο χρήστης τραβώντας φωτογραφία κάποιο μνημείο στη Ελλάδα θα λαμβάνει στο κινητό του την εικόνα του μνημείου στην αρχική του μορφή, μαζί με ιστορική περιγραφή.


Πόσοι Ελληνες είναι στον Καναδά;

300.000 Ελληνες. Ο Καναδάς έχει γίνει καλύτερη χώρα λόγω και των Ελλήνων. Είμαστε μια ανοιχτή κοινωνία. Οι πολίτες αισθάνονται Καναδοί αλλά παράλληλα διατηρούν την πολιτιστική τους ταυτότητα.


Σε ποιες δουλειές θριαμβεύουν;

Οι πρώτοι Ελληνες, στα τέλη του 19ου αιώνα, άνοιξαν εστιατόρια, ανθοπωλεία, μικρά καταστήματα, αλλά οι νεότερες γενιές έγιναν γιατροί, δικηγόροι, καθηγητές, πολιτικοί μηχανικοί. Πρόσφατα ο Πρωθυπουργός του Καναδά διόρισε μια ελληνίδα, την Ανδρομάχη Καρακατσάνη, στο Ανώτατο Δικαστήριο. Υπάρχουν βουλευτές και γερουσιαστές ελληνικής καταγωγής. Ενα από τα καλύτερα κινηματογραφικά στούντιο στο Τορόντο είναι του Γιώργου Μιρκόπουλου. Αλλο ένα παράδειγμα είναι ο Στέφανος Τσίτσος, βιρτουόζος στο βιολί. Επίσης η Μαρίκα Μπουρνάκη, μια νέα πιανίστα που έχει ήδη εμφανιστεί στο Carnegie Hall όπως και η παγκοσμίου φήμης σοπράνο Τερέζα Στράτα. Ο κατάλογος είναι ατέλειωτος.


Εντυπωσιάζομαι που ξέρετε τόσο πολλά για τους Ελληνες του Καναδά.

Μα αυτή η πολυμορφία είναι που ξεχωρίζει τον Καναδά. Ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης στην Αθήνα έχει ένα αρχείο παλαιών φωτογραφιών από την μετανάστευση ελλήνων προς τον Καναδά, την Αυστραλία και τη Νότια Αφρική. Οι φωτογραφίες θα καταστραφούν αν δεν μετατραπούν σε ψηφιακό αρχείο. Συνεργάζομαι μαζί τους μήπως βρεθεί χρηματοδότης και διασωθεί αυτό το τόσο σημαντικό αρχείο.


Εχει αυξηθεί ο αριθμός αυτών που ζητούν να φύγουν για τον Καναδά;

Τον τελευταίο καιρό δεχόμαστε πολλά τηλεφωνήματα από ανθρώπους που ενδιαφέρονται να μεταναστεύσουν, όμως ο αριθμός των αιτήσεων δεν έχει αλλάξει. Πριν μερικούς μήνες οι Πρωθυπουργοί των δύο χωρών μας, υπέγραψαν μια συμφωνία για την ελεύθερη μετακίνηση νέων. Νέοι από την Ελλάδα να μπορούν να εργάζονται στον Καναδά για έναν χρόνο. Και αντιστοίχως να έρχονται στην Ελλάδα Καναδοί. Ελπίζω ότι η συμφωνία θα επικυρωθεί μετά τις εκλογές.


Εσείς τι συμβουλεύετε τους νέους που θέλουν να φύγουν για τον Καναδά;

Εμένα με ανησυχεί αν η νεολαία της Ελλάδας θέλει να φύγει για την Αυστραλία ή τον Καναδά. Ποιος θα κτίσει την Ελλάδα του αύριο; Και για να σας πω την αλήθεια, όταν τον χειμώνα στον Καναδά έχει -30οC, πολλοί θα σκεφθούν τι καλά που θα ήταν στην Ελλάδα και όχι στην Οτάβα. Κατανοώ ότι υπάρχουν στιγμές που τα προβλήματα φαίνονται αξεπέραστα αλλά δεν είμαι απαισιόδοξος για το μέλλον της Ελλάδας. Σκεφτείτε ότι βρίσκεστε σε μια χώρα στρατηγικής σημασίας, έχετε εξαιρετικό κλίμα, τουρισμό, έχετε ορυκτό πλούτο. Ολα ανεκμετάλλευτα.


Πόσοι Καναδοί έρχονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα για τουρισμό;

Περίπου 200.000. Τους θερινούς μήνες δηλαδή υπάρχουν απευθείας πτήσεις μεταξύ Αθήνας - Μόντρεαλ - Τορόντο.


Φέτος θα έρθουν λιγότεροι ή περισσότεροι;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι εικόνες καταστροφής στο Σύνταγμα έκαναν μεγάλη ζημιά. Αλλά θα δούμε σε ποιο βαθμό θα επηρεάσουν το τουριστικό ρεύμα. Πολλοί φίλοι με ρωτούν αν είναι ασφαλές να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και τους απαντώ ότι η Ελλάδα δεν είναι εμπόλεμη ζώνη.


Ναι και στα ξένα ΜΜΕ αρέσουν οι απλουστεύσεις. Από εκεί που ήμασταν ο παράδεισος, γίναμε ξαφνικά η κόλαση.

Δεν είναι δυνατόν να ακούγεται ότι δεν υπάρχει τίποτα καλό σε μια χώρα που έχει προσφέρει τόσα πολλά στον πολιτισμό και την κοινωνία. Αλλωστε ακόμη και σήμερα βλέπω μια πολιτιστική αναγέννηση. Ταινίες, θέατρα, τέχνη, λογοτεχνία. Και αυτός ο πολιτιστικός δυναμισμός με κάνει να ελπίζω. Εγώ προσπαθώ να φέρω στην Ελλάδα το παγκοσμίως γνωστό Τσίρκο του Ηλιου του Καναδά. Θα έρθει. Η περιοδεία του θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Είναι ένα τεράστιο πρότζεκτ το οποίο θα βοηθήσει να αλλάξουμε την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό.


Είστε αισιόδοξος άνθρωπος.

Χωρίς ελπίδα, δεν υπάρχει λόγος να σηκωθούμε από το κρεβάτι το πρωί. Πιστεύω ότι πολλές φορές πέφτουμε στην παγίδα του πεσιμισμού, βλέπουμε το ποτήρι μισοάδειο αντί μισογεμάτο. Το 1942-43, Καναδοί ελληνικής καταγωγής ξεκίνησαν μια εκστρατεία για την αποστολή τροφίμων στην Ελλάδα. Χρησιμοποιήθηκαν 100 πλοία. Η ανάγκη για αλληλεγγύη σήμερα είναι το ίδιο σημαντική όσο το 1942-43. Στα γαλλικά λέμε «η δύναμη είναι στην ενότητα» και όχι «ο καθένας για τον εαυτό του». Οι Ελληνες όμως προσπαθούν να τα καταφέρουν όλα μόνοι τους. Είναι κατά κάποιον τρόπο ατομιστές.


Το σχέδιο είναι να γεράσετε στην Ελλάδα;

Είναι η δεύτερη πατρίδα μου. Ευτυχώς οι περιπτώσεις διαφωνίας μεταξύ των χωρών μας είναι σχεδόν ανύπαρκτες. Οπου κι αν πάω, μου ανοίγουν πόρτες. Η Ελλάδα θα έχει πάντα ένα κομμάτι μου.


Πηγή:  http://www.tanea.gr/