Ο βουλευτής Ξάνθης κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών για τις ολιγοπωλιακές πολιτικές που παρατηρούνται στο πετρέλαιο θέρμανσης στην χώρα μας
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Ερώτηση προς τους Υπουργό Οικονομικών,
Ανάπτυξης και Υποδομών κατέθεσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ξάνθης κος Δημήτρης
Σαλτούρος για τις ολιγοπωλιακές πρακτικές στην αγορά πετρελαίου θέρμανσης, στην
οποία αναφέρει:
«Σύμφωνα με δημοσίευμα της έγκυρης εφημερίδας
Wall Street Journal με τίτλο «Greek Oil Refiners Draw IMF Rebuke» στην έκδοση
της 22 Σεπτεμβρίου 2012, σε έκθεση εμπειρογνωμόνων του ΔΝΤ αποδίδονται στις δύο
εταιρείες που διαχειρίζονται τα διυλιστήρια πετρελαίου στην Ελλάδα πρακτικές
ολιγοπωλίων. Επίσης διαπιστώνεται ότι τα περιθώρια κέρδους στην μεν βενζίνη
είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη ενώ όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, το
περιθώριο κέρδους είναι διπλάσιο από το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έκθεση του ΔΝΤ το περιεχόμενο της οποίας
το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο επιβεβαίωσε, χωρίς να το σχολιάζει προφανώς,
εκτιμά ότι μια λογική μείωση των περιθωρίων κέρδους των διυλιστηρίων θα
μπορούσε να αποφέρει έως και 1% μείωση στον πληθωρισμό. Τέλος η έκθεση εκτιμά
ότι υπερβολικοί περιορισμοί ουσιαστικά απαγορεύουν σε άλλες μικρότερες
επιχειρήσεις να εισέλθουν στην αγορά δημιουργώντας συνθήκες πραγματικού ανταγωνισμού.
Τις μέρες αυτές όπου όλα τα νοικοκυριά
είναι ανάστατα με την αδυναμία αντιμετώπισης του κόστους της θέρμανσής τους,
κατά τον επερχόμενο χειμώνα, εξαιτίας της τεράστιας αύξησης της τελικής τιμής
καταναλωτή του πετρελαίου θέρμανσης, είναι φοβερή πρόκληση να δηλώνεται από τα
επίσημα χείλη των τεχνοκρατών του ΔΝΤ ότι δύο εταιρείες νέμονται κυριολεκτικά
και αλωνίζουν την αγορά καυσίμων σε συνθήκες καρτέλ και με τις ευλογίες ή ακόμα
και την παθητική στήριξη του ελληνικού κράτους (βλέπε την επί πολλά έτη σχετική
νομοθεσία) αποκομίζοντας τεράστια κέρδη με τα μεγαλύτερα ποσοστά κέρδους στην
Ευρώπη.
Είναι αδιανόητο να ξεπαγιάσουν χιλιάδες
πατριώτες μας φέτος το χειμώνα εξαιτίας ουσιαστικά της ύπαρξης των καρτέλ
πετρελαίου και η κυβέρνηση να παραμείνει αδρανής στις αποκαλύψεις των
δημοσιεύσεων, που εξηγούν τις αιτίες της στρέβλωσης της αγοράς καυσίμων με τις
ευλογίες μάλιστα του ελληνικού κράτους εδώ και πολλά χρόνια.
Υπάρχουν τεράστιες πολιτικές ευθύνες σε
αυτούς που συνήργησαν στο παρελθόν για να κάνουν «χαριστικές και μονοπωλιακές
νομοθεσίες ή διοικητικές ανοχές» υπέρ επιχειρηματικών ομίλων. Δεν τα λέω εγώ
αυτά. Τα λένε οι οικονομικοί αναλυτές, τα λένε οι τεχνοκράτες του ΔΝΤ, τα λένε
οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες. Δεν είναι διαφθορά μόνον το ξέπλυμα μαύρου χρήματος
και οι μίζες των κρατικών προμηθειών.
Πολύ περισσότερο είναι διαφθορά οι
πολιτικές εκδουλεύσεις και οι εξυπηρετήσεις με χαριστικές νομοθεσίες που κατά
καιρούς δημιούργησαν όλα αυτά τα κακουργηματικά φαινόμενα που κατέστρεψαν την
ελληνική οικονομία και βύθισαν τη χώρα σε ένα μακροχρόνιο φαύλο κύκλο ύφεσης
και στην απελπισία της μεγαλύτερης ανεργίας που βίωσε η χώρα μετά τον Β΄
Παγκόσμιο Πόλεμο. Αλλά επίσης διαφθορά είναι και η ανοχή σε επιζήμιες και
καταστροφικές πρακτικές για την ελληνική οικονομία, όταν τις γνωρίζουμε και
αδρανούμε.
Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι υπουργοί:
1.Τι μέτρα
προτίθεστε να λάβετε για την αντιμετώπιση του φαινομένου των καρτέλ
πετρελαίου και καυσίμων γενικώς στη χώρα μας και τη θωράκιση της ελληνικής
οικονομίας στο μέλλον; Με ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεστε να αντιμετωπίσετε
το θέμα ριζικά και όχι περιστασιακά;
2. Ποια η σκοπιμότητα της υποχρέωσης να
διαθέτει μια επιχείρηση εγκαταστάσεις που να μπορούν να αποθηκεύσουν πετρέλαιο
για 60 ημέρες; Η αλλαγή αυτής της ρύθμισης σε 30 ημέρες για παράδειγμα θα είχε
κάποια αρνητική συνέπεια για τους καταναλωτές; Ποια είναι η διεθνής πρακτική σε
αυτό τον τομέα;
3.Τι έχει γίνει με τις δύο εκθέσεις της
Επιτροπής Ανταγωνισμού που έχουν αποφανθεί ότι πρέπει να ανοίξει η αγορά και σε
αυτόν τον τομέα; Υπάρχει κάποιος λόγος που οι εκθέσεις της και οι αποφάσεις της
δεν έχουν υιοθετηθεί από την κυβέρνηση; Διαφωνεί η κυβέρνηση με κάποιο από τα
ευρήματα των εκθέσεων ή των αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού;
4.Υπάρχει κάποιο όφελος για τον καταναλωτή
από την απαγόρευση στους ανεξάρτητους εμπόρους προϊόντων πετρελαίου να
διαθέτουν Δημοσίας Χρήσης βυτιοφόρα χωρίς υποχρέωση υπογραφής συμβάσεων που
στην ουσία καταργούν την ανεξαρτησία τους; Ποιος ο λόγος των περιορισμών που
έχουν τεθεί εκτός από το να είναι δέσμιοι των δύο εταιρειών διύλισης και των
αντίστοιχων μεγάλων εταιρειών; Ποια είναι η διεθνής πρακτική σε αυτό τον τομέα και
για ποιους λόγους δεν υιοθετείται το γερμανικό μοντέλο που προστατεύει τους
ανεξάρτητους εμπόρους καυσίμων;