Πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ «διαρρέει» ετησίως προς τις γειτονικές Βουλγαρία, ΠΓΔΜ και Τουρκία
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΘΡΑΚΗ;
Εξακόσιες χιλιάδες κάτοικοι που διαμένουν κυρίως στις παραμεθόριες περιοχές υπολογίζεται ότι περνούν κάθε μήνα τα σύνορα προκειμένου να πραγματοποιήσουν αγορές σε πολύ χαμηλότερες τιμές από τις αγορές της Βουλγαρίας, της ΠΓΔΜ, αλλά και της Τουρκίας. Σύμφωνα, μάλιστα, με τις εκτιμήσεις των εμπορικών συλλόγων της Μακεδονίας, της Θράκης, του Βορείου Αιγαίου και των Δωδεκανήσων πάνω από μισό δισεκατομμύριο ευρώ «διαρρέει» ετησίως προς τις τρεις γειτονικές χώρες για την αγορά καταναλωτικών προϊόντων. Η οικονομική κρίση φαίνεται ότι έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη ένταση του φαινομένου της «καταναλωτικής μετανάστευσης» καθώς αυξάνονται οι Ελληνες καταναλωτές που αναζητούν προϊόντα και υπηρεσίες σε πολύ χαμηλότερες τιμές, με συνέπεια τα εμπορικά καταστήματα στις παραμεθόριες περιοχές να καταγράφουν απώλεια τζίρου ακόμη και 60%. Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις στις παραμεθόριες περιοχές έχει οδηγηθεί σε διακοπή της λειτουργίας της, ενώ αρκετές είναι εκείνες που αποφασίζουν να μετεγκατασταθούν στην άλλη πλευρά της συνοριακής γραμμής.
Στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών βρίσκονται τα είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και τα προϊόντα εκείνα που έχουν επιβαρυνθεί ιδιαιτέρως την τελευταία διετία με συνεχείς αυξήσεις των ειδικών φόρων κατανάλωσης, όπως είναι τα αλκοολούχα ποτά, τα τσιγάρα και φυσικά τα καύσιμα. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που περνούν τα σύνορα για να πάνε το αυτοκίνητό τους στο συνεργείο ή για να επισκεφθούν τον οδοντίατρο, ενώ οι περισσότεροι προμηθεύονται από τις γειτονικές χώρες και όλα τα τρόφιμα της εβδομάδας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) από τους εμπορικούς συλλόγους-μέλη της που εδρεύουν στις παραμεθόριες περιοχές, τις μεγαλύτερες απώλειες τζίρου λόγω της «καταναλωτικής μετανάστευσης» καταγράφουν οι εμπορικές επιχειρήσεις της Φλώρινας, της Λέσβου, της Ορεστιάδας, της Ρόδου και της Κω, χωρίς βέβαια να λείπουν τα προβλήματα και στις υπόλοιπες παραμεθόριες περιοχές. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Φλώρινας, η απώλεια τζίρου αγγίζει το 60% ή ένα εκατομμύριο ευρώ τον μήνα καθώς πολλοί κάτοικοι του νομού περνούν στην κοντινή πόλη του Μοναστηρίου -σε απόσταση μόλις 30 χιλιομέτρων από τη Φλώρινα- για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους, να πάνε στο σούπερ μάρκετ και να φτιάξουν τα δόντια τους.
Στην πολύ κοντινή Βουλγαρία, κυρίως για την αγορά καυσίμων, πηγαίνουν οι κάτοικοι του βόρειου Εβρου, αλλά και της Κομοτηνής. Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Ορεστιάδας, η «διαρροή» τζίρου υπολογίζεται σε 30%-40%.
Στην Ξάνθη η απώλεια του τζίρου λόγω της «καταναλωτικής μετανάστευσης» είναι συγκριτικά χαμηλότερη, 10%. Ωστόσο, οι ντόπιοι έμποροι αντιμετωπίζουν ένα διαφορετικής φύσης πρόβλημα: οι καταναλωτές δεν χρειάζεται να πάνε στη Βουλγαρία για να αγοράσουν φθηνότερα προϊόντα. Οπως καταγγέλλει ο Εμπορικός Σύλλογος Ξάνθης, οι Βούλγαροι ιδρύουν στην πόλη επιχειρήσεις πουλώντας πολύ φθηνά προϊόντα.
Περίπου 150.000-200.000 άτομα κατά την τουριστική περίοδο φεύγουν από την Κω για να ψωνίσουν στην Τουρκία, συνήθως στο πλαίσιο οργανωμένων εκδρομών, ενώ ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Ρόδος.
Περίπου το 50% των καταναλωτών πηγαίνει από τη Μυτιλήνη στο Αϊβαλί και ειδικά κάθε Πέμπτη, όπου στην τουρκική πόλη γίνεται μεγάλο παζάρι. Στην Τουρκία για τρόφιμα, έπιπλα, πόρτες και παράθυρα περνούν επίσης οι καταναλωτές από τη Χίο και τη Σάμο.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου της «καταναλωτικής μετανάστευσης», αλλά και την προσέλκυση ξένων καταναλωτών στις αγορές της παραμεθορίου, η ΕΣΕΕ προτείνει μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων των ακριτικών περιοχών και επέκταση των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ σε όλες τις παραμεθόριες περιοχές.
Πηγή: http://www.kathimerini.gr/