Να ανακαλέσει το Επιμελητήριο Ξάνθης ζήτα η Ομοσπονδία Επαγγελματιών, καθώς η ΕΟΖ έχει αναχθεί πλέον σε ζήτημα που προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Σε μεγάλο ζήτημα που προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις στην περιοχή, έχει αναχθεί πλέον θέμα της Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης στη Θράκη.
Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων, φαίνεται ότι εκφράζει με έντονο τρόπο το σκεπτικισμό που έχει επικρατήσει αλλά και την απορία όλων για την απόλυτη άγνοια της κοινωνίας και του επιχειρηματικού κόσμου γύρω από το σχέδιο που προωθεί το Χρηματοοικονομικό Φόρουμ της Θράκης», ένα φορέα χωρίς θεσμική νομιμοποίηση που δεν έχει δώσει καμία σαφή εικόνα, όσων προωθεί για τη Θράκη.
Μετά την εκδήλωση που διοργανώθηκε από τις Ομοσπονδίες Επαγγελματιών την Δευτέρα στην Ξάνθη και την άποψη που διαμορφώθηκε γύρω από το θέμα, με ανοιχτή επιστολή που απευθύνεται στο στο Επιμελητήριο Ξάνθης και κοινοποιείται στον τύπο και σε διάφορους φορείς, η ΟΕΒΕΞ ζητά από το Επιμελητήριο Ξάνθης να επανακαθορίσει – ουσιαστικά να ανακαλέσει – την καταρχήν θετική στάση του απέναντι στην ΕΟΖ και το Φόρουμ, καθώς δεν έχει εκτεθεί κανένα στοιχεία γύρω από την επιχειρούμενη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης στη Θράκη.
ΟΕΒΕΞ: Προσπάθεια υποκατάστασης των τοπικών φορέων
Μάλιστα, η Ομοσπονδία κοινοποιεί σε όλους τους φορείς τα πρακτικά εκείνης της συνεδρίασης και την αλληλογραφία που έχει γίνει σήμερα για το θέμα, στην οποία, το πολυσυζητημένο φόρουμ, δεν έχει εκθέσει κάποια σαφή σκέψη γύρω από το πρότζεκτ της δημιουργίας ΕΟΖ στη Θράκη. Η υπόθεση παίρνει νέα τροπή με τις αντιδράσεις ολοένα και περισσότερων φορέων ενώ οι πληροφορίες του XanthiPress.gr αναφέρουν ότι είναι αρκετά πιθανό το επόμενο διάστημα το συγκεκριμένο πλάνο, με τον τρόπο που επιχειρήθηκε να επιβληθεί, ενδεχομένως να «πάει πίσω» ή και να εγκαταλειφθεί.
Στην επιστολή της Ομοσπονδίας γίνονται σαφείς αναφορές σε προσπάθεια υποκατάστασης των θεσμικών φορέων της περιοχής, σε άγνοια γύρω από τις παραμέτρους του εγχειρήματος ενώ, μεταξύ άλλων, καλεί τους φορείς της περιοχής να μην συναινέσουν σε κάποιο σχέδιο αν δεν υπάρξει πλήρης ενημέρωση. Αναλυτικά η Ανοιχτή Επιστολή της ΟΕΒΕΞ:
« Στις 21 Σεπτεμβρίου 2011 το Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Ξάνθης έλαβε ομόφωνη απόφαση «να στηρίξει και να συμβάλλει στις ενέργειες που γίνονται για τη δημιουργία Οικονομικής Ζώνης Ειδικού Φορολογικού Καθεστώτος στη Θράκη».
Σ’ εκείνη τη συνεδρίαση και επί του 2ου θέματος της ημερήσιας διάταξης συζήτηση («πρόταση για δημιουργία οικονομικής ζώνης ειδικού φορολογικού καθεστώτος»), ο Πρόεδρος του ΔΣ ξεκίνησε την εισήγησή του με τη φράση: «το δεύτερο θέμα είναι περισσότερο πληροφοριακό», αφήνοντας την εντύπωση ότι πρόκειται για την εξέλιξη ενός παλαιότερου θέματος που είναι εις γνώση και παρακολουθείται από το ΕΒΕ. Εν συνεχεία, μνημόνευσε το Χρηματοοικονομικό Φόρουμ Θράκης συνδέοντάς το άμεσα με τη δημιουργία ΕΟΖ στη Θράκη και εισηγούμενος στήριξη.
Το ΔΣ δίχως απορίες επί της γραπτής εισηγητικής έκθεσης που είχε στα χέρια του, ψήφισε ομόφωνα υπέρ.
Έκτοτε τη σκυτάλη της πληροφόρησής μας για τα τεκταινόμενα πήραν τα Μέσα Ενημέρωσης απ’ όπου και μας γεννήθηκαν οι πρώτες αμφιβολίες για το περιεχόμενο και τη σκοπιμότητα της ΕΟΖ που επιδιώκει το Φόρουμ στηριζόμενο, μεταξύ άλλων, και από το ΕΒΕ Ξάνθης.
Η ΟΕΒΕ Ξάνθης σε συνεργασία πάντα με τις Ομοσπονδίες Δράμας, Έβρου, Καβάλας και Ροδόπης, απευθύνθηκε για το θέμα στη ΓΣΕΒΕΕ προκειμένου να αναλάβει πρωτοβουλία ενημέρωσης τόσο της Ελληνικής Κυβέρνησης όσο και των παραγωγικών τάξεων και των θεσμικών τους φορέων για τις ΕΟΖ με σκοπό να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος και να μορφώσουμε σύγχρονη άποψη για τη φιλοσοφία, το περιεχόμενο και τη σκοπιμότητα των ΕΟΖ.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε η χθεσινή ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες: θεωρία και πρακτική», με ομιλητή τον οικονομολόγο, συνεργάτη του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, Σπύρο Παπακωνσταντίνου που έγινε στην αίθουσα του ΕΒΕ Ξάνθης . Από την παρουσίαση της θεωρητικής βάσης και της πρακτικής εμπειρίας για τα αποτελέσματα των ΕΟΖ ανά τον κόσμο, προέκυψαν τα παρακάτω δεδομένα:
1. Υπάρχουν πολλά μοντέλα ειδικών ζωνών ανά τον κόσμο, με διάφορες ονομασίες. Ο όρος Ειδική Οικονομική Ζώνη πρωτοεμφανίστηκε στην Κίνα ως πείραμα για την εξυπηρέτηση του πολύ συγκεκριμένου στόχου μετάβασης από την κλειστή οικονομία στην οικονομία της ελεύθερης αγοράς.
2. Η εκτεταμένη εφαρμογή του ανά τον κόσμο αφορούσε κυρίως χώρες με οικονομία σε μεταβατικό στάδιο αντίστοιχο με αυτό της Κίνας (Ρωσία, Πολωνία, κλπ) και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες του λεγόμενου Τρίτου Κόσμου.
3. Εν αρχή οι ΕΟΖ απευθύνονταν σε παραγωγικές επιχειρήσεις (εντάσεως εργασίας) ενώ μόνο τελευταία παρατηρείται μία στροφή στις επιχειρήσεις υπηρεσιών (εντάσεως κεφαλαίου, υψηλής τεχνολογίας, κλπ).
4. Σήμερα, λειτουργούν περίπου 3.500 Ειδικές Ζώνες ανά τον κόσμο, χωρίς να υπάρχει ενιαία εικόνα ως προς την επιτυχία τους. Το μοντέλο της Κίνας θεωρείται επιτυχημένο, πάντα σε σχέση με τον στόχο για τον οποίο η κινεζική κυβέρνηση χρησιμοποίησε τις ΕΟΖ που ίδρυσε (οικειοποίηση τεχνογνωσίας σε νέους τομείς της οικονομίας). Από τη δεκαετία του '90 η σημασία τους μειώθηκε καθώς το σύνολο σχεδόν της Κίνας άνοιξε για επενδύσεις και εμπόριο.
5. Η κυριότερη βάση δεδομένων για τις ΕΟΖ είναι αυτή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας του Ο.Η.Ε. (ILO), η οποία καταγράφει στις παρατηρήσεις της τις ατομικές συμβάσεις εργασίας και την απαγόρευση του συνδικαλίζεσθαι.
6. Σκοπός ίδρυσης μιας ΕΟΖ δεν είναι καταρχήν η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και των υφιστάμενων επιχειρήσεων αφού οι πρόνοιες στοχεύουν στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων και πολυεθνικών εταιριών για την αύξηση των εξαγωγών. Η σύνδεση με την τοπική οικονομία επιδιώκεται να επιτευχθεί σε δεύτερο στάδιο, με τις τοπικές επιχειρήσεις να λειτουργούν ως προμηθευτές και υπεργολάβοι των εγκατεστημένων στην ΕΟΖ επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα από τη διεθνή εμπειρία δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
7. Το κράτος που ιδρύει ΕΟΖ εντός της επικράτειάς του δεν αντλεί φορολογικά έσοδα από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκεί.
8. Οι διευκολύνσεις που παρέχονται στις ΕΟΖ για τις μεγάλες επιχειρήσεις αφορούν: πολύ χαμηλή ή μηδενική φορολόγηση, αφορολόγητες εισαγωγές πρώτων υλών και μηχανημάτων, αφορολόγητες εξαγωγές προϊόντων, παραχώρηση δωρεάν δημόσιας γης για εγκατάσταση επιχειρήσεων ακόμη και με αναγκαστική απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων, δημιουργία υποδομών, μείωση γραφειοκρατίας κλπ.
Έχοντας υπόψιν τα παραπάνω, κρίνουμε τη στάση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΒΕ Ξάνθης στο θέμα της ΕΟΖ, τουλάχιστον επιπόλαιη, διότι:
1. η εισηγητική έκθεση βάσει της οποίας ψήφισε «ομόφωνα υπέρ» στις 21 Σεπτεμβρίου, ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΛΛΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΦΩΤΟΤΥΠΙΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ με τίτλο «Επιχειρηματίες του Νομού Έβρου ζητούν φορολόγηση επενδύσεων 10% στη Θράκη – Έχει ήδη κατατεθεί σχετικό αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση».
2. η φερόμενη ως «τεχνική» έκθεση του Φόρουμ για τις ΕΟΖ δεν υπήρχε στη διάθεση του ΕΒΕ παρά μόνο οκτώ ημέρες ΜΕΤΑ τη λήψη της εν λευκώ, ομόφωνης απόφασης την 21η Σεπτεμβρίου.
3. αυτή η έκθεση που συντάχθηκε από ένα εξουσιοδοτημένο γερμανικό νομικό γραφείο δεν ενημερώνει για τις δυνατότητες εσωτερικής λειτουργίας των ΕΟΖ ή για τις μορφές που θα προσιδίαζαν στη Θράκη αλλά για τις νομικές διαδικασίες σύστασης ΕΟΖ τύπου Κίνας σε κράτος της Ε.Ε. Επομένως για ποιον τύπο ΕΟΖ παρείχαν στήριξη με την ομόφωνη απόφασή τους τα μέλη ΔΣ του ΕΒΕ;
4. όταν στις 29 Σεπτεμβρίου περιήλθε εις γνώση του ΕΒΕ η επιστολή που επρόκειτο να στείλει το Φόρουμ στον Πρωθυπουργό, δεν υπήρξε καμία ένσταση για τη χρήση διατυπώσεων όπως «…αιτήματος με κρατική υπόσταση που θα επιδιώκει την επιβολή στη Θράκη ζώνης με ειδικό φορολογικό καθεστώς». Ποιος θέλει να επιβάλλει στη Θράκη ένα τέτοιο καθεστώς παρακάμπτοντας τις διαδικασίες της κοινωνικής διαβούλευσης και του δημόσιου διαλόγου;
Επομένως, η ομόφωνη απόφαση ΔΣ του ΕΒΕ Ξάνθης στις 21 Σεπτεμβρίου, ελήφθη υπό καθεστώς απόλυτης άγνοιας αντικειμένου και απουσίας εμπεριστατωμένης άποψης για τη μορφή και τη σκοπιμότητα της ΕΟΖ που επιδιώκεται να εγκαθιδρυθεί στην περιοχή μας ή οποιασδήποτε άλλης πρότασης για ΕΟΖ.
Επίσης, οι εξελίξεις κατέδειξαν πως αυτή η απόφαση του ΕΒΕ συνέβαλε, στο μέτρο που της αναλογεί, προκειμένου να εμφανισθεί η απαραίτητη θεσμική συναίνεση που νομιμοποιεί την παρέμβαση του Φόρουμ στην Κυβέρνηση την ΕΟΖ στη Θράκη, μιας ΕΟΖ της οποίας το περιεχόμενο ΑΓΝΟΟΥΜΕ.
Μετά από όλα αυτά, καλούμε το ΕΒΕ Ξάνθης να επαναπροσδιορίσει τη θέση του τόσο απέναντι στις άγνωστες μέχρι στιγμής επιδιώξεις του Χρηματοοικονομικού Φόρουμ Θράκης για την περιοχή μας όσο και στο θέμα των ΕΟΖ γενικότερα.
Ουδείς είναι τόσο μωρός ώστε να λέει επιπόλαια «όχι» σε επενδύσεις ή αναπτυξιακές πολιτικές. Ουδείς όμως θα πρέπει να είναι τόσο ανεύθυνος ώστε να λέει εν λευκώ «ναι» και να συνδράμει αόριστες υποσχέσεις ανάπτυξης δια της επιβολής μιας νέας οικονομίας της οποίας οι επιμέρους όροι δεν του γνωστοποιούνται, για την οποία δεν του έχει ζητηθεί να εκφράσει άποψη και δεν έχει περάσει από κοινωνική διαβούλευση.
Καλούμε όλους τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς καθώς και τα θεσμικά όργανα της Πολιτείας, να μη δώσουν τη συναίνεσή τους σε «αναπτυξιακές» πρωτοβουλίες μεσσιανικού χαρακτήρα δίχως να ενημερωθούν ενδελεχώς για το ρόλο και το μέλλον της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας μέσα σε κάθε προτεινόμενο νέο μοντέλο.
Καλούμε το Υπουργείο Ανάπτυξης να θέσει σε δημόσιο διάλογο με την τοπική κοινωνία τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για την οικονομία της περιοχή μας.
Μέλημα όλων μας θα πρέπει να είναι η προστασία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, της απασχόλησης και της παραγωγικότητας του ντόπιου δυναμικού.» καταλήγει
Πηγή: http://www.xanthipress.gr/
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
Σε μεγάλο ζήτημα που προκαλεί τεράστιες αντιδράσεις στην περιοχή, έχει αναχθεί πλέον θέμα της Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης στη Θράκη.
Η Ομοσπονδία Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων, φαίνεται ότι εκφράζει με έντονο τρόπο το σκεπτικισμό που έχει επικρατήσει αλλά και την απορία όλων για την απόλυτη άγνοια της κοινωνίας και του επιχειρηματικού κόσμου γύρω από το σχέδιο που προωθεί το Χρηματοοικονομικό Φόρουμ της Θράκης», ένα φορέα χωρίς θεσμική νομιμοποίηση που δεν έχει δώσει καμία σαφή εικόνα, όσων προωθεί για τη Θράκη.
Μετά την εκδήλωση που διοργανώθηκε από τις Ομοσπονδίες Επαγγελματιών την Δευτέρα στην Ξάνθη και την άποψη που διαμορφώθηκε γύρω από το θέμα, με ανοιχτή επιστολή που απευθύνεται στο στο Επιμελητήριο Ξάνθης και κοινοποιείται στον τύπο και σε διάφορους φορείς, η ΟΕΒΕΞ ζητά από το Επιμελητήριο Ξάνθης να επανακαθορίσει – ουσιαστικά να ανακαλέσει – την καταρχήν θετική στάση του απέναντι στην ΕΟΖ και το Φόρουμ, καθώς δεν έχει εκτεθεί κανένα στοιχεία γύρω από την επιχειρούμενη δημιουργία Ειδικής Οικονομικής Ζώνης στη Θράκη.
ΟΕΒΕΞ: Προσπάθεια υποκατάστασης των τοπικών φορέων
Μάλιστα, η Ομοσπονδία κοινοποιεί σε όλους τους φορείς τα πρακτικά εκείνης της συνεδρίασης και την αλληλογραφία που έχει γίνει σήμερα για το θέμα, στην οποία, το πολυσυζητημένο φόρουμ, δεν έχει εκθέσει κάποια σαφή σκέψη γύρω από το πρότζεκτ της δημιουργίας ΕΟΖ στη Θράκη. Η υπόθεση παίρνει νέα τροπή με τις αντιδράσεις ολοένα και περισσότερων φορέων ενώ οι πληροφορίες του XanthiPress.gr αναφέρουν ότι είναι αρκετά πιθανό το επόμενο διάστημα το συγκεκριμένο πλάνο, με τον τρόπο που επιχειρήθηκε να επιβληθεί, ενδεχομένως να «πάει πίσω» ή και να εγκαταλειφθεί.
Στην επιστολή της Ομοσπονδίας γίνονται σαφείς αναφορές σε προσπάθεια υποκατάστασης των θεσμικών φορέων της περιοχής, σε άγνοια γύρω από τις παραμέτρους του εγχειρήματος ενώ, μεταξύ άλλων, καλεί τους φορείς της περιοχής να μην συναινέσουν σε κάποιο σχέδιο αν δεν υπάρξει πλήρης ενημέρωση. Αναλυτικά η Ανοιχτή Επιστολή της ΟΕΒΕΞ:
« Στις 21 Σεπτεμβρίου 2011 το Διοικητικό Συμβούλιο του Επιμελητηρίου Ξάνθης έλαβε ομόφωνη απόφαση «να στηρίξει και να συμβάλλει στις ενέργειες που γίνονται για τη δημιουργία Οικονομικής Ζώνης Ειδικού Φορολογικού Καθεστώτος στη Θράκη».
Σ’ εκείνη τη συνεδρίαση και επί του 2ου θέματος της ημερήσιας διάταξης συζήτηση («πρόταση για δημιουργία οικονομικής ζώνης ειδικού φορολογικού καθεστώτος»), ο Πρόεδρος του ΔΣ ξεκίνησε την εισήγησή του με τη φράση: «το δεύτερο θέμα είναι περισσότερο πληροφοριακό», αφήνοντας την εντύπωση ότι πρόκειται για την εξέλιξη ενός παλαιότερου θέματος που είναι εις γνώση και παρακολουθείται από το ΕΒΕ. Εν συνεχεία, μνημόνευσε το Χρηματοοικονομικό Φόρουμ Θράκης συνδέοντάς το άμεσα με τη δημιουργία ΕΟΖ στη Θράκη και εισηγούμενος στήριξη.
Το ΔΣ δίχως απορίες επί της γραπτής εισηγητικής έκθεσης που είχε στα χέρια του, ψήφισε ομόφωνα υπέρ.
Έκτοτε τη σκυτάλη της πληροφόρησής μας για τα τεκταινόμενα πήραν τα Μέσα Ενημέρωσης απ’ όπου και μας γεννήθηκαν οι πρώτες αμφιβολίες για το περιεχόμενο και τη σκοπιμότητα της ΕΟΖ που επιδιώκει το Φόρουμ στηριζόμενο, μεταξύ άλλων, και από το ΕΒΕ Ξάνθης.
Η ΟΕΒΕ Ξάνθης σε συνεργασία πάντα με τις Ομοσπονδίες Δράμας, Έβρου, Καβάλας και Ροδόπης, απευθύνθηκε για το θέμα στη ΓΣΕΒΕΕ προκειμένου να αναλάβει πρωτοβουλία ενημέρωσης τόσο της Ελληνικής Κυβέρνησης όσο και των παραγωγικών τάξεων και των θεσμικών τους φορέων για τις ΕΟΖ με σκοπό να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος και να μορφώσουμε σύγχρονη άποψη για τη φιλοσοφία, το περιεχόμενο και τη σκοπιμότητα των ΕΟΖ.
Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε η χθεσινή ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Ειδικές Οικονομικές Ζώνες: θεωρία και πρακτική», με ομιλητή τον οικονομολόγο, συνεργάτη του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ, Σπύρο Παπακωνσταντίνου που έγινε στην αίθουσα του ΕΒΕ Ξάνθης . Από την παρουσίαση της θεωρητικής βάσης και της πρακτικής εμπειρίας για τα αποτελέσματα των ΕΟΖ ανά τον κόσμο, προέκυψαν τα παρακάτω δεδομένα:
1. Υπάρχουν πολλά μοντέλα ειδικών ζωνών ανά τον κόσμο, με διάφορες ονομασίες. Ο όρος Ειδική Οικονομική Ζώνη πρωτοεμφανίστηκε στην Κίνα ως πείραμα για την εξυπηρέτηση του πολύ συγκεκριμένου στόχου μετάβασης από την κλειστή οικονομία στην οικονομία της ελεύθερης αγοράς.
2. Η εκτεταμένη εφαρμογή του ανά τον κόσμο αφορούσε κυρίως χώρες με οικονομία σε μεταβατικό στάδιο αντίστοιχο με αυτό της Κίνας (Ρωσία, Πολωνία, κλπ) και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες του λεγόμενου Τρίτου Κόσμου.
3. Εν αρχή οι ΕΟΖ απευθύνονταν σε παραγωγικές επιχειρήσεις (εντάσεως εργασίας) ενώ μόνο τελευταία παρατηρείται μία στροφή στις επιχειρήσεις υπηρεσιών (εντάσεως κεφαλαίου, υψηλής τεχνολογίας, κλπ).
4. Σήμερα, λειτουργούν περίπου 3.500 Ειδικές Ζώνες ανά τον κόσμο, χωρίς να υπάρχει ενιαία εικόνα ως προς την επιτυχία τους. Το μοντέλο της Κίνας θεωρείται επιτυχημένο, πάντα σε σχέση με τον στόχο για τον οποίο η κινεζική κυβέρνηση χρησιμοποίησε τις ΕΟΖ που ίδρυσε (οικειοποίηση τεχνογνωσίας σε νέους τομείς της οικονομίας). Από τη δεκαετία του '90 η σημασία τους μειώθηκε καθώς το σύνολο σχεδόν της Κίνας άνοιξε για επενδύσεις και εμπόριο.
5. Η κυριότερη βάση δεδομένων για τις ΕΟΖ είναι αυτή της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας του Ο.Η.Ε. (ILO), η οποία καταγράφει στις παρατηρήσεις της τις ατομικές συμβάσεις εργασίας και την απαγόρευση του συνδικαλίζεσθαι.
6. Σκοπός ίδρυσης μιας ΕΟΖ δεν είναι καταρχήν η ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και των υφιστάμενων επιχειρήσεων αφού οι πρόνοιες στοχεύουν στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων και πολυεθνικών εταιριών για την αύξηση των εξαγωγών. Η σύνδεση με την τοπική οικονομία επιδιώκεται να επιτευχθεί σε δεύτερο στάδιο, με τις τοπικές επιχειρήσεις να λειτουργούν ως προμηθευτές και υπεργολάβοι των εγκατεστημένων στην ΕΟΖ επιχειρήσεων. Τα αποτελέσματα από τη διεθνή εμπειρία δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά.
7. Το κράτος που ιδρύει ΕΟΖ εντός της επικράτειάς του δεν αντλεί φορολογικά έσοδα από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται εκεί.
8. Οι διευκολύνσεις που παρέχονται στις ΕΟΖ για τις μεγάλες επιχειρήσεις αφορούν: πολύ χαμηλή ή μηδενική φορολόγηση, αφορολόγητες εισαγωγές πρώτων υλών και μηχανημάτων, αφορολόγητες εξαγωγές προϊόντων, παραχώρηση δωρεάν δημόσιας γης για εγκατάσταση επιχειρήσεων ακόμη και με αναγκαστική απαλλοτρίωση ιδιωτικών εκτάσεων, δημιουργία υποδομών, μείωση γραφειοκρατίας κλπ.
Έχοντας υπόψιν τα παραπάνω, κρίνουμε τη στάση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΒΕ Ξάνθης στο θέμα της ΕΟΖ, τουλάχιστον επιπόλαιη, διότι:
1. η εισηγητική έκθεση βάσει της οποίας ψήφισε «ομόφωνα υπέρ» στις 21 Σεπτεμβρίου, ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΑΛΛΟ ΑΠΟ ΜΙΑ ΦΩΤΟΤΥΠΙΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ με τίτλο «Επιχειρηματίες του Νομού Έβρου ζητούν φορολόγηση επενδύσεων 10% στη Θράκη – Έχει ήδη κατατεθεί σχετικό αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση».
2. η φερόμενη ως «τεχνική» έκθεση του Φόρουμ για τις ΕΟΖ δεν υπήρχε στη διάθεση του ΕΒΕ παρά μόνο οκτώ ημέρες ΜΕΤΑ τη λήψη της εν λευκώ, ομόφωνης απόφασης την 21η Σεπτεμβρίου.
3. αυτή η έκθεση που συντάχθηκε από ένα εξουσιοδοτημένο γερμανικό νομικό γραφείο δεν ενημερώνει για τις δυνατότητες εσωτερικής λειτουργίας των ΕΟΖ ή για τις μορφές που θα προσιδίαζαν στη Θράκη αλλά για τις νομικές διαδικασίες σύστασης ΕΟΖ τύπου Κίνας σε κράτος της Ε.Ε. Επομένως για ποιον τύπο ΕΟΖ παρείχαν στήριξη με την ομόφωνη απόφασή τους τα μέλη ΔΣ του ΕΒΕ;
4. όταν στις 29 Σεπτεμβρίου περιήλθε εις γνώση του ΕΒΕ η επιστολή που επρόκειτο να στείλει το Φόρουμ στον Πρωθυπουργό, δεν υπήρξε καμία ένσταση για τη χρήση διατυπώσεων όπως «…αιτήματος με κρατική υπόσταση που θα επιδιώκει την επιβολή στη Θράκη ζώνης με ειδικό φορολογικό καθεστώς». Ποιος θέλει να επιβάλλει στη Θράκη ένα τέτοιο καθεστώς παρακάμπτοντας τις διαδικασίες της κοινωνικής διαβούλευσης και του δημόσιου διαλόγου;
Επομένως, η ομόφωνη απόφαση ΔΣ του ΕΒΕ Ξάνθης στις 21 Σεπτεμβρίου, ελήφθη υπό καθεστώς απόλυτης άγνοιας αντικειμένου και απουσίας εμπεριστατωμένης άποψης για τη μορφή και τη σκοπιμότητα της ΕΟΖ που επιδιώκεται να εγκαθιδρυθεί στην περιοχή μας ή οποιασδήποτε άλλης πρότασης για ΕΟΖ.
Επίσης, οι εξελίξεις κατέδειξαν πως αυτή η απόφαση του ΕΒΕ συνέβαλε, στο μέτρο που της αναλογεί, προκειμένου να εμφανισθεί η απαραίτητη θεσμική συναίνεση που νομιμοποιεί την παρέμβαση του Φόρουμ στην Κυβέρνηση την ΕΟΖ στη Θράκη, μιας ΕΟΖ της οποίας το περιεχόμενο ΑΓΝΟΟΥΜΕ.
Μετά από όλα αυτά, καλούμε το ΕΒΕ Ξάνθης να επαναπροσδιορίσει τη θέση του τόσο απέναντι στις άγνωστες μέχρι στιγμής επιδιώξεις του Χρηματοοικονομικού Φόρουμ Θράκης για την περιοχή μας όσο και στο θέμα των ΕΟΖ γενικότερα.
Ουδείς είναι τόσο μωρός ώστε να λέει επιπόλαια «όχι» σε επενδύσεις ή αναπτυξιακές πολιτικές. Ουδείς όμως θα πρέπει να είναι τόσο ανεύθυνος ώστε να λέει εν λευκώ «ναι» και να συνδράμει αόριστες υποσχέσεις ανάπτυξης δια της επιβολής μιας νέας οικονομίας της οποίας οι επιμέρους όροι δεν του γνωστοποιούνται, για την οποία δεν του έχει ζητηθεί να εκφράσει άποψη και δεν έχει περάσει από κοινωνική διαβούλευση.
Καλούμε όλους τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς καθώς και τα θεσμικά όργανα της Πολιτείας, να μη δώσουν τη συναίνεσή τους σε «αναπτυξιακές» πρωτοβουλίες μεσσιανικού χαρακτήρα δίχως να ενημερωθούν ενδελεχώς για το ρόλο και το μέλλον της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας μέσα σε κάθε προτεινόμενο νέο μοντέλο.
Καλούμε το Υπουργείο Ανάπτυξης να θέσει σε δημόσιο διάλογο με την τοπική κοινωνία τους σχεδιασμούς που υπάρχουν για την οικονομία της περιοχή μας.
Μέλημα όλων μας θα πρέπει να είναι η προστασία της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, της απασχόλησης και της παραγωγικότητας του ντόπιου δυναμικού.» καταλήγει
Πηγή: http://www.xanthipress.gr/