Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου 2011

Οι μειονότητες της Πόλης στον καμβά του ιστορικού κέντρου της Αθήνας

Ο Κεραμεικός και το Μεταξουργείο, περιοχές που τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζονται υποβαθμισμένες, θα μεταμορφωθούν για περίπου ενάμιση μήνα (12/9-30/10) σ’ ένα γιγαντιαίο εκθεσιακό χώρο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ


Ο Κεραμεικός και το Μεταξουργείο, περιοχές του ιστορικού κέντρου της Αθήνας που τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίζονται υποβαθμισμένες, θα μεταμορφωθούν για περίπου ενάμιση μήνα (12/9-30/10) σ’ ένα γιγαντιαίο εκθεσιακό χώρο.

Εντυπωσιακά υπαίθρια έργα θα απλωθούν σε τοίχους, προσόψεις πολυκατοικιών, ενώ δεκάδες εκθέσεις θα φιλοξενηθούν μέσα σε νεοκλασικά, εγκαταλειμμένα κτίρια, ακόμα και σε υπό κατεδάφιση σπίτια. Πρόκειται για τη γνωστή διοργάνωση εικαστικού χαρακτήρα ReMap3, που φέτος γίνεται για τρίτη φορά.

Ο ιστορικός ιστός της πόλης παίρνει τη μορφή ενός κέντρου διεθνούς συνάντησης με τη συμμετοχή 250 καλλιτεχνών, ιστορικών τέχνης και επιμελητών από όλο τον κόσμο και από την τοπική καλλιτεχνική κοινότητα.


50 εκθέσεις

Οι πενήντα και πλέον εκθέσεις που θα φιλοξενηθούν στο ReMap3, είκοσι πέντε εκ των οποίων γίνονται από διακεκριμένες ελληνικές και ξένες γκαλερί, τα 30 ανεξάρτητα πρότζεκτ, οι performances προτείνουν μερικές από τις πιο απρόβλεπτες διαδρομές στις γειτονιές του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου. Η περιοχή έχει ήδη αναπτύξει έντονη σχέση με τον πολιτισμό. Στους δρόμους και τα στενά της έχουν εμφανιστεί αρκετοί χώροι τέχνης.

Αρκεί να αναφέρουμε τη νέα Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, την Kunsthlalle Athena, τις γκαλερί «The Breeder» και «Ρεβέκκα Καμχή», τον Πολιτιστικό Οργανισμό ATOPOS Contemporary Visual Culture, το μεγάλο αριθμό θεατρικών σκηνών, όπως η νέα πειραματική σκηνή «Συνεργείο» και το Θέατρο «Αττις» του Θόδωρου Τερζόπουλου, το οποίο βρίσκεται στην περιοχή τα τελευταία 20 χρόνια.


Οι εκδηλώσεις

Ο χαρακτήρας της διοργάνωσης, αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι πολλά έργα δημιουργήθηκαν με γνώμονα την κοινωνική σύνθεση και την αρχιτεκτονική της περιοχής, είναι πολυσυλλεκτικός. Ας δούμε ενδεικτικά ορισμένες εκδηλώσεις και προτάσεις του ReMap3:

* Το πρότζεκτ του γνωστού καλλιτέχνη του δρόμου ΗΟΡΕ, στην οδό Γιατράκου 10, ο οποίος ξεχωρίζει για τις ιδιόμορφες επεμβάσεις του στο αθηναϊκό αστικό τοπίο. Για το ReMap και την γκαλερί «The Breeder» δημιουργεί έργα ενταγμένα αρμονικά στο «ύφος» της περιοχής. Η τέχνη του αποτελείται από αφίσες που εκτυπώνει και τοποθετεί σε κτίρια του κέντρου: ετερόκλητα κολάζ όπου εικόνες και στοιχεία από διάφορους αρχαίους πολιτισμούς και υποκουλτούρες αποκαλύπτουν τοτεμικές συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων.

* Την πρόσφατη ιστορία της γειτονιάς με τις μικροβιοτεχνίες, τις αποθήκες υλικών, τους τεχνίτες και τα εργαστήρια επεξεργασίας αξιοποιεί η έκθεση «The non-existent hand» σε κτίριο της οδού Λεωνιδίου 38. Η Καταλίνα Νικουλέσκου, ο Φάνης Ρουμανιάς, ο Κώστας Σαχπάζης και άλλοι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες εμπνέονται από την εργαστηριακή υποδομή της περιοχής και δημιουργούν έργα, αξιοποιώντας ταπεινά υλικά που βρίσκονται πεταμένα ή αφημένα στο δρόμο, ενώ ζητούν και από κατοίκους του Κεραμεικού και του Μεταξουργείου να επέμβουν με αυτοσχέδιες δράσεις στο τοπίο.

* Τα μπαλκόνια αρκετών σπιτιών (στα νούμερα 11, 15, 25, 26, 38 της οδού Λεωνιδίου και στο 28 της οδού Γιατράκου) στα οποία μένουν άνθρωποι από διαφορετικές εθνικότητες γίνονται μέρος της ομαδικής έκθεσης «Στο Μπαλκόνι», που επιμελείται η Ηλιάνα Φωκιανάκη. Οι θεατές καλούνται, περπατώντας, να εντοπίσουν έργα τέχνης τα οποία αναρτώνται σε μπαλκόνια ή, ελλείψει αυτών, σε πρεβάζια παραθύρων. Οι καλλιτέχνες Doug Fishbone, Assaf Gruber, Κατερίνα Κανά, Δάφνη Μπαρμπαγεωργοπούλου, Αγγελος Πλέσσας, Θοδωρής Προδρομίδης, Αλέξανδρος Ψυχούλης διερευνούν την ιδέα της οικουμενικότητας του μπαλκονιού.

Η χρήση των μπαλκονιών είχε, άλλωστε, μεγάλη σημασία από τα αρχαία χρόνια στην Ελλάδα και την Ιταλία. Νέα χρήση αποκτούν τα μπαλκόνια κατά τη μεσαιωνική και αναγεννησιακή περίοδο, όταν χρησιμοποιούνται ως βήμα απ’ το οποίο οι βασιλείς απευθύνονται στο λαό τους. Ξεχωριστή ήταν η χρήση τους και στο θέατρο: κατά την περίοδο της Αναγέννησης χτίστηκαν στις αίθουσες μπαλκόνια με κλίση (θεωρεία), επιτρέποντας στους εύπορους θεατές να έχουν μια σαφή άποψη της πλατείας.

* Μια βιντεο-περφόρμανς με την καταγραφή σε φιλμ τριάντα κτιρίων, που ανήκαν στις μειονότητες της Κωνσταντινούπολης και σήμερα έχουν εγκαταλειφθεί, παρουσιάζει στο ReMap3 (Λεωνίδου 11, 2ος όροφος) για την Kalfayan Galleries ο Τούρκος καλλιτέχνης Tayfun Serttas. Διασκορπισμένα σε διάφορα ιστορικά κέντρα της Πόλης, με χαρακτηριστικές γλυπτικές προσόψεις, τα κτίρια κατέχουν σημαντική θέση στη συλλογική αστική μνήμη, παρά το γεγονός ότι δεν είναι πια σε χρήση. Παράλληλα με τις εικόνες των κτιρίων ο θεατής παρακολουθεί αποσπάσματα από μία περφόμανς του καλλιτέχνη με αλληγορικές αναφορές σε ένα παλαιό τελετουργικό μαγειρέματος. Να σημειώσουμε ότι εκκρεμούν ακόμη δικαστικές μάχες που αφορούν την ιδιοκτησία αυτών των κτιρίων που ανήκαν σε μέλη της ελληνικής, της αρμενικής και της εβραϊκής κοινότητας της Κωνσταντινούπολης.

* Τέλος, στην πλατεία Αυδή θα λειτουργεί ο κεντρικός χώρος πληροφοριών του ReMap3 στην αυλή μιας παλιάς κατοικίας. Ο υπαίθριος χώρος έχει σχεδιαστεί από το αρχιτεκτονικό γραφείο Antonas Office. Το ReMap3 διοργανώνεται από το μη κερδοσκοπικό φορέα ReMapKM. Τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού & Τουρισμού και του Δήμου Αθηναίων και εντάσσεται στο πρόγραμμα του ΥΠΠΟΤ «Athens Every Week»

 
Πηγή:  http://www.enet.gr/