Βασισμένο στο έργο του Σαίξπηρ «η τρικυμία» και
τα αντιπολεμικά νοήματά του
Χρησιμοποιήθηκαν 1.200 καρέ, φιγούρες ηρώων που φιλοτέχνησε η ίδια και εφέ και επένδυση ηχητικών διαλόγων που εμπνεύστηκε εντυπωσιάζοντας
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΨΑΛΤΗ
Χρησιμοποιήθηκαν 1.200 καρέ, φιγούρες ηρώων που φιλοτέχνησε η ίδια και εφέ και επένδυση ηχητικών διαλόγων που εμπνεύστηκε εντυπωσιάζοντας
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΨΑΛΤΗ
Ένα παιδί με παιδεία, με πρώτο πτυχίο στα Ιωάννινα από το ιστορικό
αρχαιολογικό και δεύτερο πτυχίο στο Λονδίνο Καλών Τεχνών, ενώ τώρα ολοκλήρωσε το
πρώτο έτος μεταπτυχιακού Character Animation, η Αναστασία Ψάλτη μας απασχολεί
και πάλι δημιουργικά αφού υπογράφει project που θα παρουσιαστεί στην πολιτιστική
ολυμπιάδα του Λονδίνου. Την συναντήσαμε στην ολιγοήμερη άφιξή της στην Κομοτηνή
την φιλοξενήσαμε στο «Χ» και μιλήσαμε για τη συνεργασία με το Royal Shakespeare
Company (RSC) με την μεγαλύτερη θεατρική εταιρία που ασχολείται με το έργο του
Shakespeare και διοργανώνει φέτος το παγκόσμιο φεστιβάλ για τον Σαίξπηρ σαν
μέρος της πολιτιστικής ολυμπιάδας 2012 στο Λονδίνο που ξεκίνησε από τον Απρίλιο
και θα συνεχιστεί σε όλη την διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων. Παράλληλα η
Αναστασία εργάζεται σε γκαλερί, σπουδάζει και δημιουργεί γεμίζοντας ασφυκτικά το
χρόνο της.
Πως εμπνεύστηκε και προχώρησε στην παραγωγή του βίντεο
Η Κομοτηναία Αναστασία Ψάλτου εμπνεύστηκε την δική της δημιουργία από το
τελευταίο έργο του Σαίξπηρ την «Τρικυμία» που αναφέρεται στον Πρόσπερο άρχοντα
που απομονώθηκε σ ένα νησί για να επιβιώσει μαζί με την κόρη του και όλο το έργο
διαδραματίζεται εκεί. Ο Πρόσπερο είναι μάγος δημιουργεί μια τρικυμία για να
βουλιάξει το καράβι του αδελφού του, ο οποίος του είχε κλέψει τον θρόνο κι όταν
πια ναυαγεί στο νησί το πλήρωμα του πλοίου, συμβαίνουν διάφορα και η κόρη του
πρωταγωνιστή βρίσκει τον έρωτα της ζωής της, ενώ ο Πρόσπερο ξαναβρίσκει τον
θρόνο…
«Τα ερεθίσματά μου ήρθαν από το αίσθημα της απομόνωσης σε όλο το έργο και η
σκηνή που με ενέπνευσε ήταν όταν η πρωταγωνίστρια αντικρίζει το πλήρωμα του
πλοίου που ουσιαστικά είναι οι πρώτοι άνθρωποι που βλέπει στην ζωή της αφού
έχει μεγαλώσει απομονωμένη στο νησί εκεί και λέει μια χαρακτηριστική φράση «πόσο
όμορφη είναι η ανθρωπότητα». Αυτή από μόνη της είναι μια τεράστια ειρωνεία αφού
δεν μπορεί να ξέρεις αν ο κόσμος είναι όμορφος αν δεν τον έχει γνωρίσει και η
σκηνή αυτή με ενέπνευσε και αποφάσισα να βασίσω το βίντεό μου πάνω στην έλλειψη
όρασης και της προοπτικής των ανθρώπων όταν βρίσκονται κάπου απομονωμένοι. Στα
αγγλικά ο όρος αυτός αποδίδεται πιο απόλυτα blindness. Όταν βλέπεις τον κόσμο
μέσα από τα μάτια των άλλων κι όσων σου έχουν πει κι όχι από τα δικά σου. Η
μεταφορά η δική μου ήταν η έλλειψη όρασης που την έκανα πραγματική, δημιούργησα
ένα χαρακτήρα με μια κοπέλα τυφλή η οποία βρίσκεται στο μέσο μιας εμπόλεμης
ζώνης σ΄ ένα απομονωμένο δωμάτιο κι ένας στρατιώτης εισβάλλει στον χώρο της. Τον
αντιλαμβάνεται, τον ακούει και τον πλησιάζει. Ο στρατιώτης αντιπροσωπεύει όσον
αφορά το έργο, το πλήρωμα του πλοίου, θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει ολόκληρη την
ανθρωπότητα και το εχθρικό της στοιχείο, ξαφνιάζεται όταν αντιλαμβάνεται ότι η
κοπέλα είναι τυφλή, κατεβάζει το όπλο του και όταν φθάνει κοντά του τον αγγίζει
ώστε να τον δει, να τον αναγνωρίσει του πιάνει το πρόσωπο και λέει την ίδια
ακριβώς φράση που λέει η Μιράντα στο έργο του Σαίξπηρ «πόσο όμορφη είναι η
ανθρωπότητα». Αυτό διαρκεί στο 1 λεπτό και 15¨είναι φτιαγμένο με τρισδιάστατα
μοντέλα, που για να γίνει χρησιμοποιήθηκαν περίπου 1200 καρέ, ενώ για το λόγο
συνεργάσθηκα με μια κοπέλα από το Τμήμα δραματικής τέχνης για την φωνή κι εγώ
επιμελήθηκα τα ηχητικά εφέ. Όλο το project από την σύλληψη, την υλοποίηση την
κατασκευή των μοντέλων, το animation την σκηνοθεσία ήταν προσωπική δουλειά που
σημαίνει ατέλειωτες ώρες στον υπολογιστή. Το 12-15ώρο καθημερινά ήταν
απαραίτητο.
Πώς αισθάνθηκες, ηθική ικανοποίηση όταν έδειξες την δουλειά
σου;
-Το παρουσίασα αρχικά στους καθηγητές μου και στους υπεύθυνου της εταιρίας
που εκδήλωσαν την ικανοποίησή τους ενώ καθ’ όλη την διάρκεια της παραγωγής
έδειχναν το ενδιαφέρον τους για την ιδέα και την μεταφορά της. Δηλαδή ενός έργου
παρελθοντικού χρόνου σε ένα τοπίο χρονικά σύγχρονο που πρέπει να αφορά τη νέα
γενιά κι έχει το αντιπολεμικό κοινωνικό μήνυμα για την ειρήνη, την
παγκοσμιοποίηση και ότι άλλο μπορεί να κατανοήσει ή να ερεθίσει τον θεατή με τα
πρόσωπα. Η προβολή του θα γίνει στο θέατρο του Σαίξπηρ που βρίσκεται στο
Stratford-Upon-Avon και στις οθόνες που υπάρχουν στο φουαγέ και φυσικά στο
ίντερνετ στην σελίδα της εταιρίας http://www.rsc.org.uk/.
Εκεί στο Λονδίνο είσαι η Ελληνίδα;
-Όχι δεν διαφοροποιούμαι κι όταν ξέρουν ότι είμαι Ελληνίδα δεν εισπράττω
κάτι αρνητικό από τους καθηγητές, τους φοιτητές, με ρωτούν πως είναι τα πράγματα
στην χώρα μου, στην οικογένειά μου, αλλά αυτό μου βγάζει το ειλικρινές τους
ενδιαφέρον, παρά κακία ή ειρωνεία. ή οτιδήποτε άλλο.
Οι φιλοδοξίες σου;
-Έχουμε ένα τρίμηνο πρόγραμμα για το Μουσείο Μεταφορών του Λονδίνου και τα
150 χρόνια από λειτουργία του Μετρό κι από την αρχή του 2013 θα εργαστούμε πάνω
στο τελικό σχέδιο για το πτυχίο που θα το επιλέξουμε ο καθένας προσωπικά.
Οι σπουδές μου με βοήθησαν καταλυτικά στην δημιουργία του βίντεο μπορεί να
δυσκολεύθηκα στο τεχνικό κομμάτι που το έμαθα φέτος αλλά υπήρχε η υποδομή από
την Καλών Τεχνών με βοήθησε να ανοίξει το μυαλό μου, να μην μπαίνω μέσα σε
αυστηρά πλαίσια, να μην λειτουργώ κάτω από κανόνες και να δημιουργώ ελεύθερα και
παραγωγικά. Δεν σταμάτησα να ζωγραφίζω να δημιουργώ άλλωστε αυτό είναι ένα
ταξίδι που δεν σταματά ποτέ.
Και τώρα διακοπές στην Ελλάδα;
-Είμαι στην πατρίδα μου για 12 μέρες κι επιστρέφω στο βροχερό Λονδίνο όπου
φέτος γενικά μας έκανε καλό καιρό κι απ ότι έχω μάθει έχει στρώσει, έφυγα με 11
βαθμούς και τώρα έχει γύρω στους 25.
Το κλίμα στην διεθνή αυτή πρωτεύουσα και λόγω της Ολυμπιάδας;
-Υπάρχει πανικός. Γίνονται έργα που βρίσκονται στην ολοκλήρωσή τους μη
ξεχνάτε ότι στο Λονδίνο ήδη κινούνται καθημερινά 12 εκατομμύρια άνθρωποι.
Έχουμε λόγω της Ολυμπιάδας αυξημένη τουριστική κίνηση ενώ καθημερινά μας
προειδοποιούν τι πρόκειται να συμβεί επιβάλλεται να αλλάξουμε τις καθημερινές
μας διαδρομές να βρούμε άλλους τρόπους μετακίνησης, να περπατάμε, να
χρησιμοποιούμε άλλα μεταφορικά μέσα, ενώ έχει χει γεμίσει διαφημιστικά πόστερ
και banner με τις μασκότ της Ολυμπιάδας παντού ταυτόχρονα με φωτογραφίες του
πριγκιπικού γάμου του Ουίλιαμ που συνυπάρχουν».
Για 3η φορά οι ολυμπιακοί αγώνες στο Λονδίνο
Οι μασκότ των ολυμπιακών αλλά και των παραολυμπιακών αγώνων του 2012
ονομάζονται Wenlock και Mandeville. Πήραν τα ονόματά τους από την πόλη Much
Wenlock, όπου το 1850, είχαν διεξαχθεί αγώνες προσπαθώντας να εξάρουν το
ολυμπιακό πνεύμα και του νοσοκομείου Stoke Mandeville Hospital στην πόλη
Buckinghamshire, που είχε διοργανώσει τους αγώνες Stoke Mandeville Games,
προάγγελο των παραολυμπιακών αγώνων. Οι μασκότ απεικονίζουν δύο στάλες από
ατσάλι, που δημιουργήθηκαν από την τελευταία δοκό του ολυμπιακού σταδίου,
γεγονός που τους επιτρέπει να αντανακλούν την προσωπικότητα και την εμφάνιση
των ανθρώπων που συναντούν. Αντί για μάτια, έχουν μία κάμερα που τους επιτρέπει
να καταγράφουν ό,τι ζουν. Ο Wenlock φορά 5 βραχιόλια στα χρώματα των ολυμπιακών
κύκλων, ενώ οι τρεις κορυφές στο κεφάλι του συμβολίζουν τις τρεις θέσεις του
βάθρου των νικητών. O Mandeville φοράει ένα ρολόι στο οποίο η ώρα είναι 20:12,
ενώ το σύμβολο στο κεφάλι του παραπέμπει στο σύμβολο των παραολυμπιακών αγώνων.
Οι θερινοί ολυμπιακοί αγώνες του 2012 θα διεξαχθούν στο Λονδίνο, πρωτεύουσα του
Ηνωμένου Βασιλείου, από τις 27 Ιουλίου ως τις 12 Αυγούστου 2012. Η ίδια πόλη
έχει ήδη φιλοξενήσει τις διοργανώσεις του 1908 και 1948. Γίνεται έτσι η πρώτη
πόλη που διοργανώνει 3 Ολυμπιακούς Αγώνες.
Πηγή: http://www.xronos.gr/