Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Η απόλυτη ξεφτίλα: οι Βούλγαροι προτείνουν να χρηματοδοτήσουν το έργο Κομοτηνή - Κίρτζαλι στο ελληνικό κομμάτι γιατί εμείς δεν έχουμε λεφτά!!!

Προβοκατόρικη δήλωση του βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ, που λέγεται ότι θα λάβει χαρακτήρα επίσημης πρότασης προς τον Σαμαρά μπας και ξεμπλοκάρει το έργο 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΚΤΕΝΕΣ ΚΑΙ
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ



Διαστάσεις διεθνούς διασυρμού απειλεί να λάβει για τη χώρα μας, το πρόβλημα που έχει προκύψει με τη δραματική καθυστέρηση στο άνοιγμα της συνοριακής διέλευσης Ελλάδας και Βουλγαρίας, στο ύψος του νομού Ροδόπης, συνεπεία της αδυναμίας του αναδόχου του έργου να χρηματοδοτήσει την έγκαιρη ολοκλήρωση των εργασιών που εκκρεμούν στην ελληνική πλευρά.


Το φυτίλι που πυροδότησε τον κίνδυνο μιας πιθανής εξόχως ντροπιαστικής εξέλιξης, για τη διεθνή εικόνα της χώρας, «άναψε» μια δήλωση του Βούλγαρου πρωθυπουργού Μπόικο Μπορίσοφ, ότι η χώρα του προτίθεται να αναλάβει την κάλυψη του κόστους για την ολοκλήρωση του εναπομείναντος κατασκευαστικού αντικειμένου, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η λειτουργία του επίμαχου συνοριακού σταθμού.

Το εξοργιστικό στην υπόθεση, ωστόσο, είναι ότι οι εργασίες που απομένει να αποπερατωθούν στο ελληνικό έδαφος, προκειμένου να ανοίξει η νέα δίοδος, αφορούν σε μεγάλο βαθμό ασφαλτοστρώσεις σε μήκος μόλις 1,5 χλμ., με συνολικό κατασκευαστικό κόστος που δεν υπερβαίνει το ποσό των 1,5 εκ. ευρώ.

Η προβοκατόρικη πρόταση του κ. Μπορίσοφ, σύμφωνα με την κρατική βουλγαρική τηλεόραση, διατυπώθηκε κατά την επίσκεψή του στην πόλη Καρτζαλί, στα νότια της γειτονικής χώρας και συνοδεύτηκε με τη διευκρίνιση ότι «η Ελλάδα λόγω της κρίσης αδυνατεί να εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους για να περαιωθεί η κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού τμήματος».
Φέρεται, επίσης, να πρόσθεσε πως σκέφτεται να γνωστοποιήσει την πρότασή του αυτή και στον Έλληνα ομόλογό του, κ. Αντώνη Σαμαρά, διότι έτσι εκτιμά ότι θα επιταχυνθεί το άνοιγμα του σταθμού.

Το πρόβλημα που έχει προκύψει έλκει τις ρίζες του στην έλλειψη ρευστότητας που αντιμετωπίζει η ανάδοχος κατασκευαστική εταιρεία, συμφερόντων της τεχνικής εταιρείας Ιόνιος ΑΤΕ, η οποία εδώ και αρκετούς μήνες σταμάτησε τις εργασίες στον άξονα Κομοτηνή–Νυμφαία, έχοντας και το προσωπικό της απλήρωτο για διάστημα πάνω από 6-7 μήνες.

«Το αδιέξοδο είναι σε όλους γνωστό και από τα μέσα του καλοκαιριού με το πρόβλημα άρχισε να ασχολείται επισταμένα και ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Δικτύων κ. Σ. Καλογιάννης, προσπαθώντας να βρεθεί μια λύση και το έργο να ξεκινήσει», ανέφερε στην «Η» πηγή που γνωρίζει λεπτομέρειες για το θέμα.

Μάλιστα η Εγνατία Οδός ΑΕ, ως αναθέτουσα αρχή στη συγκεκριμένη εργολαβία έχει δεσμευτεί ότι θα πληρώσει 3 μήνες -από τις συσσωρευμένες οφειλές- προς τους εργαζόμενους, με την προϋπόθεση ότι η εργολαβία θα επανενεργοποιηθεί. Μέχρι και χθες, πάντως, δεν είχε εξευρεθεί η πολυπόθυτη λύση.

Με δεδομένο ότι η ανάδοχος τελεί υπό καθεστώς ειδικής πρόσκλησης -και η σχετική προθεσμία κατά πληροφορίες εκπνέει στο τέλος του μήνα- προβάλλουν πιθανά και τα σενάρια μείωσης του αντικειμένου, έκπτωσης του αναδόχου ή προκήρυξης μιας νέας μικρής εργολαβίας.
Στόχος, πάντως, είναι να αποφευχθεί κάτι τέτοιο, διότι σε μια τέτοια περίπτωση θα επέλθει νέα μεγάλη καθυστέρηση στην εκτέλεση του έργου, το οποίο βάσει της συμβατικής υποχρέωσης πρέπει να παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου του 2012.

Πράγμα απολύτως αδύνατο, αφού ακόμη και στο πλέον αισιόδοξο σενάριο, ότι δηλαδή, επιλύεται σήμερα το πρόβλημα ρευστότητας του αναδόχου, οι εργασίες στο σύνολο του οδικού έργου (σ.σ. μαζί με τα 8 χλμ., στο προβληματικό νότιο τμήμα κοντά στην Κομοτηνή) δεν θα έχουν ολοκληρωθεί πριν το καλοκαίρι του 2013. Στο επίμαχο βόρειο τμήμα του έργου, εξάλλου, αν βρεθεί η χρηματοδότηση η ανάδοχος εκτιμά ότι μπορεί να παραδόσει τις ασφαλτοστρώσεις σε 1,5 μήνες.

Η βουλγαρική πλευρά, πάντως, έχει ήδη έτοιμο το δικό της κομμάτι επί μακρόν και προέβη στην κίνηση αυτή διότι μάλλον εξαντλήθηκε η υπομονή της, αφού δεν βλέπει να τηρούνται οι δεσμεύσεις της Ελλάδας.

Σημειώνεται πως για τη γειτονική χώρα ο συγκεκριμένος οδικός άξονας, καθώς αποτελεί τμήμα του πανευρωπαϊκού άξονα 9, έχει χαρακτηριστεί έργο πρώτης προτεραιότητας και αν ενεργοποιηθεί θα παράσχει τη συντομότερη διαδρομή για τις οδικές μετακινήσεις από το Βουκουρέστι και κατ' επέκταση την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, προς το Αιγαίο.