Τρίτη 26 Απριλίου 2011

Θα επιζήσουν τα φέρι-μπόουτ στον Βόσπορο

Η τρίτη γέφυρα
που χτίζεται και το
υποθαλάσσιο μετρό
τα απειλούν μεν,
αλλά δεν τα καταργούν

ΜΑΘΕΤΕ ΓΙΑΤΙ


Η άφιξη των φέρι-μποουτ στην αποβάθρα του Καρακόι στην ευρωπαϊκή όχθη του Βοσπόρου συνοδεύεται από γνώριμο θέαμα. Νέοι άνδρες πετάγονται από την αίθουσα αναμονής και επιβιβάζονται στα πλοία προτού καν το πλήρωμα τοποθετήσει τον καταπέλτη, σε μια προσπάθεια να καταλάβουν τις καλύτερες θέσεις στους πάγκους πάνω από την ίσαλο γραμμή. Οι γονείς με μικρά παιδιά προτιμούν το πάνω κατάστρωμα, ιδανικό σημείο για να ταΐσει κανείς τους γλάρους με τα ψίχουλα από το κολατσιό τους.

Μεγάλες αλλαγές περιμένουν, όμως, τους κατοίκους της τουρκικής μεγαλούπολης των 15 εκατομμυρίων κατοίκων, με το κράτος να ετοιμάζεται να κατασκευάσει τρίτη γέφυρα στον Βόσπορο, καθώς και υποθαλάσσια γραμμή ιδιωτικού προαστιακού σιδηροδρόμου. Παρότι τα δαπανηρά αυτά σχέδια αναμένεται να βελτιώσουν τις μεταφορικές υποδομές της Πόλης, κανείς δεν περιμένει ότι θα τύχουν της αποδοχής που απολαμβάνουν τα φέρι-μποουτ. Ακόμη και ο δήμος αναγνωρίζει τον συναισθηματικό δεσμό της Πόλης με τα φέρι. Παρότι η πόλη πούλησε τις γραμμές ταχέων φέρι-μποουτ του Βοσπόρου σε τουρκικοσκωτσέζικο όμιλο αντί 861 εκατ. δολαρίων, διατήρησε υπό τον έλεγχό της τα πιο αργά πλοία, δημιουργώντας νέα κρατική εταιρεία.

«Ο δήμος ήθελε να διατηρήσει τις γραμμές αυτές ως κοινωνική προσφορά. Δεν αρκεί να προσελκύσουμε επενδυτές. Πρέπει να διασφαλίσουμε φθηνές συγκοινωνίες για τους χαμηλόμισθους», λέει ο σύμβουλος ιδιωτικοποιήσεων της Πόλης Χαμντί Ουγκούρ.

Η ιστορία των θαλάσσιων μεταφορών στην Κωνσταντινούπολη αντικατοπτρίζει τον βεβιασμένο τρόπο με τον οποίο εκσυγχρονίσθηκε και βιομηχανοποιήθηκε η πάλαι ποτέ βυζαντινή μητρόπολη.


Η ιστορία τους

Αρχικά, λίγα ατμόπλοια συνέδεαν τις δύο όχθες της οθωμανικής Πόλης. Η δημοτικότητά τους υπήρξε τέτοια, όμως, που το 1851 το κράτος ίδρυσε εταιρεία εκμετάλλευσης των σκαφών. Ο Τούρκος νομπελίστας συγγραφέας Ορχάν Παμούκ περιγράφει την αγάπη των κατοίκων για τα φέρι-μποουτ και πώς ο πατέρας του μπορούσε να αναγνωρίσει καθένα από αυτά από τη σιλουέτα του και μόνο.

Το 2005, όταν ο δήμος αποφάσισε να αγοράσει νέο φέρι-μποουτ, επέτρεψε στους δημότες να ψηφίσουν ποιο θα προτιμούσαν. Το πλοίο που επελέγη ήταν αυτό που έμοιαζε περισσότερο με τα παλιά, αγαπημένα φέρι. Ο παροπλισμός το 2008 του φέρι «Φενερμπαχτσέ», ναυπηγημένο στη Γλασκώβη το 1952 και θεωρούμενο πανδήμως το ωραιότερο του στόλου, προκάλεσε διαδήλωση διαμαρτυρίας. Η λεπτή γραμμή των φέρι εξυπηρετεί, ωστόσο, τις ανάγκες της ναυσιπλοΐας στα ιδιαιτέρως δύσκολα στενά του Βοσπόρου. «Η ευκολία στον χειρισμό είναι αναγκαία. Τα φέρι πρέπει να είναι ικανά να δέσουν και να αποβιβάσουν επιβάτες σε λίγα λεπτά, με μία άφιξη κάθε δέκα λεπτά. Την ίδια στιγμή, η διαρκής και πυκνή κίνηση στο λιμάνι της Πόλης επιβάλλει πολύ χαμηλά όρια ταχύτητας στα πλοία και γι’ αυτό η αγορά νέων, ταχύτερων φέρι δεν θα είχε νόημα», λέει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Βοσπόρου και πολιτικός μηχανικός Ιλχάν Ορ.


Πηγή:  http://www.kathimerini.gr/