Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Προς διακοπή της αστικής συγκοινωνίας στην Κομοτηνή;


Η περιπέτεια της αστικής συγκοινωνίας στο δήμο Κομοτηνής αντικατοπτρίζει περίτρανα τα τραγικά αδιέξοδα, τα οποία έχει να αντιμετωπίσει σήμερα η ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση η ελληνική κοινωνία
     ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ



Η περιπέτεια της αστικής συγκοινωνίας στο δήμο Κομοτηνής αντικατοπτρίζει περίτρανα τα τραγικά αδιέξοδα, τα οποία έχει να αντιμετωπίσει σήμερα η ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση η ελληνική κοινωνία. «Οι εργαζόμενοι δε φταίνε, το Αστικό ΚΤΕΛ δε φταίει, ο δήμος δε φταίει». Η διαπίστωση αυτή ανήκει στον πρόεδρο του Αστικού ΚΤΕΛ Κομοτηνής, κ. Νίκο Λυκούδη, που μαζί με το δήμαρχο, κ. Γιώργο Πετρίδη, και τους οδηγούς στα αστικά λεωφορεία, που πραγματοποιούν εδώ και έναν μήνα στάση εργασίας διαμαρτυρόμενοι για την καθυστέρηση καταβολής 8 μισθών τους, βρέθηκε χθες σε μια πρωτότυπη διαμαρτυρία των τελευταίων στην οδό Ορφέως, όπου οι τρεις πλευρές έδωσαν αμοιβαίες εξηγήσεις για τους λόγους, που καθιστούν δυσεπίλυτο το πρόβλημα με την αδυναμία πληρωμής των εργαζομένων από τον Ιανουάριο. Οι πτυχές του προβλήματος είναι γνωστές ήδη στους περισσότερους δημότες της Κομοτηνής, πολλοί εκ των οποίων έχουν στερηθεί επί μακρόν την πολύτιμη υπηρεσία της αστικής συγκοινωνίας.

Τα συσσωρευμένα χρέη του δήμου Κομοτηνής προς το Αστικό ΚΤΕΛ, που υπερβαίνουν πλέον το 1,3 εκατ. ευρώ, είναι ο βασικότερος λόγος που αδυνατεί το τελευταίο να πληρώσει έγκαιρα τους εργαζομένους του. Το πρόβλημα ανάγεται σε βάθος 5ετιας, αλλά η κατάσταση επιδεινώθηκε τον τελευταίο χρόνο, όταν τα οικονομικά του δήμου Κομοτηνής συρρικνώθηκαν εξαιτίας της διαρκώς μειούμενης κρατικής επιχορήγησης και η ροή εξόφλησης του ΚΤΕΛ κατ’ επέκταση σταμάτησε. Οι εργαζόμενοι βρίσκονται σε απόγνωση πλέον, αδυνατώντας να καλύψουν τις βασικές ανάγκες των ίδιων και των οικογενειών τους, το Αστικό ΚΤΕΛ δηλώνει πλήρη αδυναμία να καλύψει την μισθοδοσία τους όσο δεν πληρώνεται τουλάχιστον από το δήμο Κομοτηνής, ενώ η κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει τα ταμεία του δήμου δεν απαιτεί ιδιαίτερο σχολιασμό. Στο δια ταύτα, οι δυνατότητες επίλυσης του προβλήματος εναποτίθεται πλέον στην καταβολή της δόσης των παρακρατηθέντων στους δήμους, όπως έχει υποσχεθεί η κυβέρνηση, ούτως ώστε ένα μέρος της χρηματοδότησης που θα εισπράξει ο δήμος Κομοτηνής να διατεθεί προς εξόφληση οφειλών τους προς το ΚΤΕΛ και προς πληρωμή κατ’ επέκταση μισθών των εργαζομένων. Η ανησυχία και ο προβληματισμός παραμένει ωστόσο, καθώς όπως επισημάνθηκε στη χθεσινή συζήτηση μεταξύ των τριών πλευρών, το ζητούμενο είναι να βρεθεί μια βιώσιμη λύση, όχι μια προσωρινή διέξοδος από το πρόβλημα, που στο μέλλον ενδέχεται να επανεμφανιστεί, ίσως με μεγαλύτερες διαστάσεις. 

«Εικαστική παρέμβαση «Για να δεις το ουράνιο τόξο πρέπει να αντέξεις τη βροχή!!!»»

Η πρωτότυπη διαμαρτυρία, που οργάνωσαν χθες οι εργαζόμενοι και συνίστατο σε μια εικαστική παρέμβαση, που έλαβε χώρα στην αφετηρία των γραμμών 1 και 2 στην οδό Ορφέως, δίπλα από το κατάστημα Νεντίμ, είχε σκοπό αφενός να αναδείξει το πρόβλημά τους ευρύτερα κι αφετέρου να ευαισθητοποιήσει το κοινό της πόλης μας, ώστε να χρησιμοποιεί την αστική συγκοινωνία συστηματικά. Η εικαστική παρέμβαση είχε τίτλο «Για να δεις το ουράνιο τόξο πρέπει να αντέξεις τη βροχή!!!» και τη δημιούργησε ο Κομοτηναίος καλλιτέχνης Στάθης Γκεβρέκης. 

Αθανάσιος Διαμαντίδης «Αντιμετωπίζουμε θέμα επιβίωσης, έχουμε εντάσεις με την οικογένειά μας, κινδυνεύουν να διαλυθούν οικογένειες, χρωστάμε λογαριασμούς»

Από τους εργαζόμενους, ο κ. Αθανάσιος Διαμαντίδης γνωστοποίησε πως το συνολικό ποσό που αναλογεί στον καθένα από τους συναδέλφους του είναι περίπου 6.500 ευρώ, επισημαίνοντας ότι «αντιμετωπίζουμε θέμα επιβίωσης, έχουμε εντάσεις με την οικογένειά μας, κινδυνεύουν να διαλυθούν οικογένειες, χρωστάμε λογαριασμούς». «Η στάση εργασίας έχει ξεκινήσει εδώ και ένα μήνα», συνέχισε, «και θα συνεχίσουμε μέχρι να βρεθεί μια λύση και δεν θα είναι να μας δοθεί ένα ποσό, γιατί το πρόβλημα θα συνεχίσει να υφίσταται. Θέλουμε τα λεφτά μας, αλλά θέλουμε να βρεθεί μια οριστική λύση. Ας τη βρουν το αστικό ΚΤΕΛ και ο δήμος στις μεταξύ τους συζητήσεις. Ο δήμαρχος Κομοτηνής λέει ότι δεν υπάρχουν λεφτά και το κατανοούμε. Απλά υπάρχουν ενστάσεις από την πλευρά μας. Γίνονται κάποια έργα μέσω του ΕΣΠΑ και το καταλαβαίνουμε. Η μισθοδοσία όμως των υπαλλήλων του δήμου γίνεται κανονικά. Αυτών η μισθοδοσία είναι μέσω του ΕΣΠΑ; Δεν έχει έσοδα η δημαρχεία; Σε αυτά τα ερωτήματα δεν έχουμε απάντηση».

Νίκος Λυκούδης «Τα έσοδά μας είναι 15.000-18000 το μήνα, οι λειτουργικές δαπάνες 40.000 ευρώ»

Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ, κ. Νίκος Λυκούδης, εξήγησε ότι η εταιρεία είναι μεν κερδοφόρα, αλλά «αυτή τη στιγμή λόγω των πολλών πιστώσεων και της γενικότερης οικονομικής ασφυξίας έχει να λαμβάνειν πολλά χρήματα, που το σημαντικότερο μέρος αυτών είναι από το δήμο Κομοτηνής». Τα έσοδα των εισιτηρίων δεν καλύπτουν τις λειτουργικές δαπάνες, σύμφωνα με τον κ. Λυκούδη, είναι περίπου 15.000-18000 το μήνα, ενώ αντίστοιχα οι δαπάνες για το ίδιο διάστημα είναι περίπου 40000 ευρώ. 

«Όλες οι πλευρές έχουν δίκιο, το θέμα είναι να βρεθεί η χρυσή τομή»

«Πιστεύω ότι είναι μια κατάσταση λίγο αδιέξοδη», σημείωσε ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ. «Δηλαδή από τη μια έχουμε όλες οι πλευρές δίκιο», προσέθεσε, «και εμείς ως εταιρεία έχουμε να εισπράξουμε χρήματα, και οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι και οι μέτοχοι εδώ και δύο χρόνια βάζουμε χρήματα από την τσέπη μας για να πληρωθούν και αυτοί οι εργαζόμενοι. Αναλογικά θα έπρεπε να είναι δύο χρόνια απλήρωτοι και όχι εννέα μήνες. Από την πλευρά μας έχουμε δίκιο, όπως και οι εργαζόμενοι, αλλά και ο δήμος που λέει ότι σε όλους τους δήμους έχουν γίνει περικοπές και μειώσεις. Όλες οι πλευρές έχουν δίκιο. Το θέμα είναι να βρεθεί μια λύση, η χρυσή τομή. Πρέπει να γίνει μια εποικοδομητική συζήτηση για να βρεθεί αυτή». Κλείνοντας, ο κ. Λυκούδης επισήμανε πως «το αστικό ΚΤΕΛ ως φορέας θα ακολουθήσει τις νόμιμες διαδικασίες έχουμε στείλει εξώδικο στο δήμο και θα προβούμε και σε άλλες νόμιμες ενέργειες». 

Γιώργος Πετρίδης «Δυστυχώς η τραγική κατάσταση του δήμου μας έχει φέρει στη δύσκολη θέση να μην μπορούμε να είμαστε συνεπείς»

Ο κ. Πετρίδης υποστήριξε ότι «από την πλευρά μας έχουμε κάνει και το 2011 και το 2012 ό,τι μπορούσαμε, προκειμένου να κρατηθεί ζωντανή η αστική συγκοινωνία σε αγαστή συνεργασία με την διοίκηση του φορέα». «Δυστυχώς η τραγική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι δήμοι στην Ελλάδα», συνέχισε, «ιδιαίτερα δήμοι σαν το δήμο μας, που δυστυχώς κουβαλάνε στις πλάτες τους πολλά χρέη και μεγάλο δανεισμό, μας έχει φέρει στη δύσκολη θέση να μην μπορούμε να είμαστε συνεπείς απέναντι στην αυτονόητη υποχρέωσή μας να χρηματοδοτούμε σύμφωνα με τις συμβάσεις που υπογράψαμε την αστική συγκοινωνία. Κατά διαστήματα το 2011 βρήκαμε χρήματα και καλύψαμε και παρελθούσες υποχρεώσεις μας, με αποτέλεσμα το 2011 οι εργαζόμενοι παρ’ όλα τα προβλήματα να μπορούν να πληρώνονται μισθούς. Δυστυχώς το 2012, με την κατακόρυφη μείωση των πόρων προς τους δήμους, έχουμε έρθει σε αυτό το αδιέξοδο. Δε σηκώσαμε τα χέρια. Είμαστε σε επικοινωνία με την διοίκηση του ΚΤΕΛ προκειμένου να βρούμε εναλλακτικούς τρόπους χρηματοδότησης της αστικής συγκοινωνίας, γιατί δεν είναι μόνο ότι οι εργαζόμενοι είναι απλήρωτοι, αλλά και ότι η αστική συγκοινωνία είναι μια παροχή πολύ σημαντική προς τους δημότες και κυρίως προς τους δημότες εκείνους που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης». 

Αδυναμία μεταφοράς κονδυλίων από άλλους κωδικούς

Ο κ. Πετρίδης υπογράμμισε ότι κατανοεί πλήρως το πρόβλημα των εργαζομένων, εξηγώντας ωστόσο ότι δεν είναι δυνατή προς το παρόν η μεταφορά κονδυλίων από άλλους τομείς για την εξυπηρέτηση των χρεών προς το Αστικό Κτελ. «Δυστυχώς επειδή οι άνθρωποι ακούνε εκατομμύρια ευρώ για έργα», σημείωσε, «αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα να πάρουμε λεφτά από άλλους κώδικες, που αφορούν έργα και να δοθούν στο αστικό ΚΤΕΛ». «Για κάποιους είναι αυτονόητο», συνέχισε, «ότι δεν μπορεί κάποιος να είναι για οκτώ μήνες απλήρωτος και κάποιοι άλλοι εργαζόμενοι να πληρώνονται κανονικά. Στις προθέσεις μου όμως δεν είναι σε καμία περίπτωση να πληρωθούν οι άλλοι και όχι αυτοί. Ούτε όμως αυτό μπορεί να γίνει. Η πρώτη υποχρέωση εκ του νόμου είναι η μισθοδοσία του προσωπικού. Μακάρι, και δεν είναι λαϊκίστικο αυτό, ο μισθός μου να έφθανε για να καλύψω την υποχρέωση αυτή. Δεν κάνω τον ήρωα κι άλλωστε ο μισθός μου όπως και πολλών δημάρχων δεν πάει στις τσέπες μας, αλλά αλλού». Επισήμανε επίσης ότι έθιξε το συγκεκριμένο θέμα και στον συντοπίτη μας Υπουργό, κ. Ευριπίδη Στυλιανιδη. Παρότι και εκείνος αναζήτησε δυνατότητες κατ’ εξαίρεση χρηματοδότησης για το σκοπό της πληρωμής των αστικών λεωφορείων, κάτι τέτοιο κατέστη εντέλει ανέφικτο. 

«Η διακοπή της κυκλοφορίας των λεωφορείων είναι ένα ενδεχόμενο που δυστυχώς είναι μπροστά μας»

Υπό αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, πάντως, ο κ. Πετρίδης αναγνώρισε ότι «η διακοπή της κυκλοφορίας των λεωφορείων είναι ένα ενδεχόμενο που δυστυχώς είναι μπροστά μας». «Σε αυτό που προσβλέπουμε», συνέχισε, «είναι πρώτον η απόδοση της δόσης των παρακρατηθέντων, το 1,2 εκατ. ευρώ που μας αποδόθηκε πέρσι. Η άλλη λύση είναι να αυξήσουμε τα έσοδα του δήμου από τους δημότες και είναι γνωστό ότι ήμουν ο πρώτος δήμαρχος που αύξησε από την πρώτη χρονιά τα δημοτικά τέλη». «Πόσο ακόμη να επιβάλλεις στον κόσμο;», αναρωτήθηκε κλείνοντας.


Πηγή:  http://www.paratiritis-news.gr/