Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Κόμβος μεταφοράς φυσικού αερίου η Κομοτηνή

Εκτενή ενημέρωση με αντικείμενο την κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού διασυνδετήριου αγωγού στα μέλη του δημοτικού συμβουλίου
     ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ






Εκτενή ενημέρωση με αντικείμενο την κατασκευή του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού Φυσικού Αερίου, που θα ξεκινάει από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα της γειτονικής Βουλγαρίας είχαν τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου στη χθεσινή συνεδρίαση από στελέχη του φορέα υλοποίησης του έργου. Παρότι δεν προβλέπεται από το νόμο προηγούμενη γνωμοδότηση των συλλογικών οργάνων των περιοχών από όπου θα διέρχεται ο αγωγός, το θέμα εισήχθη στη χθεσινή συνεδρίαση για να αποκτήσουν οι τοπικές αρχές και κατ’ επέκταση οι πολίτες της περιοχής μια πληρέστερη, έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος εμφάνισης αντιδράσεων κατά την έναρξη κατασκευής του έργου.

Ο Ελληνο-Βουλγαρικός Διασυνδετήριος Αγωγός Φυσικού Αερίου, σε συνδυασμό με άλλους υπάρχοντες ή σχεδιαζόμενους διασυνδετήριους αγωγούς, θα επιτρέψει την τροφοδοσία της Βουλγαρίας και άλλων Βαλκανικών χωρών με φυσικό αέριο, προερχόμενο από την Κασπία Θάλασσα και τη Μέση Ανατολή. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας αερίου και η μεγαλύτερη ασφάλεια του συστήματος τροφοδοσίας, δεδομένου ότι ο αγωγός έχει τη δυνατότητα αντίστροφης ροής, ώστε αν απαιτηθεί να μπορεί και η χώρα μας να προμηθευτεί φυσικό αέριο μέσω της Βουλγαρίας. Σε σχετικό άρθρο που ψηφίστηκε από τη βουλή, το έργο χαρακτηρίστηκε εθνικής σημασίας, δημόσιας ωφέλειας και γενικά δημοσίου συμφέροντος.

Έναρξης λειτουργίας τα τέλη του 2014 ή οι αρχές του 2015

Την υλοποίηση και λειτουργία του έργου έχει αναλάβει η Εταιρεία ICGB, μέτοχοι της οποίας είναι η Βουλγαρική Εταιρεία Συμμετοχών ΒΕΗ και η Εταιρεία ΥΑΦΑ Ποσειδών, στην οποία συμμετέχουν κατά 50% η ΔΕΠΑ και αντίστοιχη Ιταλική εταιρία. Το έργο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με 45.000.000 ευρώ. Η έγκριση της Προμελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΠΠΕ) εκδόθηκε από την Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ στις 12/07/2012, ενώ η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) είναι σε φάση ολοκλήρωσης προκειμένου να κατατεθεί στο ΥΠΕΚΑ. Χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης και έναρξης λειτουργίας του αγωγού είναι τα τέλη του 2014 ή οι αρχές του 2015. Το συνολικό μήκος του θα είναι 181 χλμ., εκ των οποίων τα 31 χλμ. θα διασχίζουν το ελληνικό έδαφος, ως τα σύνορα με τη Βουλγαρία. Σημείο έναρξης του αγωγού και κόμβος της σύνδεσης με τον κεντρικό αγωγό, που περνάει από τη Βόρεια Ελλάδα θα είναι η Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής.

Διαδικασία εγκατάστασης του αγωγού και αποκατάστασης

Όπως εξήγησε εκπρόσωπος της ΔΕΠΑ, μετά από την εγκατάσταση του αγωγού ακολουθεί η επίχωση και αποκατάστασή του. Σε μία ζώνη πλάτους 10μ (5μ εκατέρωθεν του αγωγού) δε θα επιτρέπεται η φύτευση βαθύρριζων φυτών, διότι οι ρίζες τους ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα στην μόνωση του αγωγού. Επιτρέπεται όμως η καλλιέργεια μονοετών φυτών. Δεδομένου ότι οι συνήθεις καλλιέργειες της περιοχής, στην οποία έχει γίνει η χάραξη, ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, δεν προκύπτει κάποιος περιορισμός στις συγκεκριμένες καλλιέργειες, οι οποίες θα μπορούν να συνεχιστούν όπως πριν. Στις περιπτώσεις δάσους ή δενδρωδών καλλιεργειών, το πλάτος της ζώνης εργασίας είναι το μικρότερο δυνατό (16 μέτρα, ενώ ο Νόμος επιτρέπει μέχρι και 32 μέτρα). Στις μεν δασικές περιοχές ακολουθεί επαναφύτευση βάσει εγκεκριμένης από το Δασαρχείο μελέτης, με χρήση γηγενών φυτών, πλην της προαναφερθείσας ζώνης των 10 μέτρων. Στις δε πολυετείς καλλιέργειες, επιτρέπεται η επαναφύτευση δέντρων εκτός της ζώνης των 10 μέτρων. Μετά την οριστικοποίηση της χάραξης του Αγωγού Φυσικού Αερίου, έχει εκπονηθεί η λεπτομερής τοπογραφική μελέτη και έχουν συνταχθεί τα προκαταρκτικά κτηματολογικά διαγράμματα/πίνακες.

Διαδικασία οριστικοποίησης των κτηματολογικών στοιχείων

Για την οριστικοποίηση των προαναφερθέντων κτηματολογικών στοιχείων, απαιτείται η εξής σειρά ενεργειών: Θα δοθεί προς δημοσίευση σε εφημερίδα και προς τοιχοκόλληση στα αρμόδια Δημοτικά καταστήματα ανακοίνωση, με την οποία θα γνωστοποιείται στους κατοίκους της περιοχής, οι οποίοι έχουν έννομο συμφέρον και πρόκειται να θιγούν από τη διέλευση του Α.Φ.Α., να προσέλθουν στο οικείο δημοτικό κατάστημα και να συμπληρώσουν τη δήλωση ιδιοκτησίας προσκομίζοντας και τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Μετά από την επεξεργασία των στοιχείων που θα προσκομισθούν, θα γίνει η διόρθωση των πρόχειρων κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων και θα ακολουθήσει νέα ανάρτηση των διορθωμένων διαγραμμάτων και πινάκων για την υποβολή συμπληρωματικών δηλώσεων και ενστάσεων. Μετά και την δεύτερη ανάρτηση, θα γίνει επεξεργασία του συνόλου των δηλώσεων και ενστάσεων, ούτως ώστε να προκύψουν τα οριστικά κτηματολογικά στοιχεία.

Οι αποζημιώσεις για τη χρήση των εκτάσεων, που θα περάσει ο αγωγός

Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης θα καθοριστεί η αγοραία αξία των εκτάσεων που αφορούν τόσο την ζώνη πλάτους 10 μέτρων, όσο και την ζώνη προσωρινής κατάληψης κατά την διάρκεια των εργασιών, πλάτους 16 ή 26 μέτρων. Στον δικαιούχο θα καταβάλλεται ως αποζημίωση το είκοσι 25% αυτής της αξίας. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο εκπρόσωπος της ΔΕΠΑ διαβεβαίωσε πως οι αποζημιώσεις των δικαιούχων δε θα καθυστερήσουν, ως είθισται σε πολλές περιπτώσεις, αλλά θα καταβληθούν έγκαιρα, σε κάθε περίπτωση πριν από την έναρξη των εργασιών.

Σε ό,τι αφορά την ασφάλεια, έγινε επίσης σαφές ότι δεν εγκυμονούν κίνδυνοι ακόμα και σε περίπτωση πυρκαγιών ή έντονων καιρικών φαινομένων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα που δόθηκε είναι αυτό της κατασκευής αντίστοιχου αγωγού στην Αττική από το 1997, ο οποίος αποδείχθηκε ασφαλής τόσο στη μεγάλη φωτιά της Πεντέλης, όσο και στον ισχυρό σεισμό το 1999.

Εκτενής συζήτηση έγινε για τα αντισταθμιστικά οφέλη, που θα μπορούσε να αποδώσει στην τοπική κοινωνία η δημιουργία του συγκεκριμένου αγωγού, αλλά και το κατά πόσον στη χάραξη έχει προβλεφθεί να περνάει μακριά από κατοικημένες περιοχές. Ως προς το δεύτερο, διαβεβαιώθηκε ότι έχει προβλεφθεί στη χάραξη η μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από τους οικισμούς. Αναφορικά με τα αντισταθμιστικά οφέλη, έγινε λόγος για πρόθεση της εταιρίας να απασχολήσει ντόπιο δυναμικό στην κατασκευή και μετέπειτα λειτουργία του αγωγού, αλλά και δυνατότητα καθορισμού επιπλέον αντισταθμιστικών οφελών το επόμενο χρονικό διάστημα, όταν εγκριθεί η Μελέτη του έργου και οριστικοποιηθεί η εκτέλεσή του.