Κυριακή, 10 Οκτωβρίου 2010

Μαθαίνοντας ελληνικά με χορό και τραγούδι από το "Ταμιείον Θράκης"

Το αλλιώτικο θερινό σχολείο που δημιουργήθηκε και στο οποίο 25 μετανάστες και Ρομά διδάσκονται την ελληνική παιδεία μέσα από χορό, τραγούδι και αρχαία τραγωδία
             ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ


«Ως τώρα γνωρίσαμε τον ρατσισμό. Τώρα εμπιστευόμαστε περισσότερο την Ελλάδα ως χώρα φιλοξενίας». Είναι τα λόγια μεταναστών που παρακολούθησαν το περασμένο τετραήμερο στην Κατερίνη το 3ο Διεθνές Θερινό Σχολείο Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού.

Είκοσι έξι ενήλικες μετανάστες και Ρομά έγιναν κοινωνοί της ελληνικής παράδοσης, της παιδείας και του πολιτισμού, μέσα από παραδοσιακά τραγούδια, έντεχνα τραγούδια μελοποιημένων ποιημάτων των Ελύτη και Σεφέρη από τους Θεοδωράκη και Χατζιδάκι, ή τραγούδια του Νίκου Γκάτσου και του Ξυλούρη, μεταφρασμένα αρχαία κείμενα, φιλοσοφικά, θεατρικά και ιστορικά, από την Ιλιάδα και την Οδύσσεια, μέχρι τον Ηράκλειτο, τον Παρμενίδη, τον Σοφοκλή, τον Πλάτωνα, τον Αριστοτέλη και τον Ξενοφώντα.

Σύμφωνα με τον επιστημονικό υπεύθυνο του 3ου Διεθνούς Θερινού Σχολείου Δίου Πιερίας, αναπληρωτή καθηγητή του Πολυτεχνείου Ξάνθης, Γιώργο Παύλο, πυρήνας του έργου είναι η πρότυπη ολιστική και βιωματική μέθοδος γλωσσικής και πολιτισμικής στήριξης ευπαθών κοινωνικών ομάδων.

Με τον τρόπο αυτό, τονίζει, εξασφαλίζονται η ενσωμάτωσή τους στην ελληνική κοινωνία και η λειτουργική και δημιουργική σχέση τους με τον υπόλοιπο πληθυσμό. Στο πρόγραμμα εργάζονται φιλόλογοι, θεατρολόγοι, μουσικολόγοι, μουσικοί και χοροδιδάσκαλοι.

Οταν οι μετανάστες που παρακολουθούν το σχολείο μάθουν ένα τραγούδι, κείμενο ή χορό, προχωρούν, με τη βοήθεια των φιλόλογων, στη γραμματική και συντακτική ανάλυση και στην επεξεργασία των κειμένων. Ετσι μπαίνουν στο κλίμα και στη φιλοσοφία της ελληνικής γλώσσας και παιδείας και γνωρίζουν καλύτερα την Ιστορία και την παράδοση του τόπου που τους φιλοξενεί.

Οπως επισημαίνει ο Γ. Παύλος, οι μετανάστες που παρακολουθούν το σχολείο διαπιστώνουν ότι όσο βελτιώνονται η γλωσσική τους επάρκεια και η γνώση για την Ιστορία της Ελλάδας τόσο μειώνεται και η μη αποδοχή τους από τους ίδιους τους Ελληνες, αποτρέπεται η εις βάρος τους εχθρική συμπεριφορά και μειώνονται οι εντάσεις μεταξύ των μεταναστών και των ανθρώπων που ζουν κοντά στις κοινωνίες τους.

Το Σχολείο παρακολούθησαν 10 Ρομά και 6 Αλβανοί, 4 Αφγανοί, 3 Σομαλοί και 3 από το Μπανγκλαντές. Στη συνέχεια του προγράμματος, οι Ρομά και οι μετανάστες που παρακολουθούν το Σχολείο, θα εκπαιδεύσουν οι ίδιοι με τη σειρά τους τούς συμπατριώτες τους που βρίσκονται στην Ελλάδα, σε 32 δομές που θα δημιουργηθούν για τον σκοπό αυτό σε όλη τη χώρα.

Το έργο υλοποιείται από το Κέντρο Ερευνας Θεμάτων Ισότητας (ΚΕΘΙ), τον μη κυβερνητικό και μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Ταμείον Θράκης», την Πανελλήνια Οργάνωση «Η Ελληνική Εστία» (ΠΟΕΕ), τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης με το Γραφείο Διαμεσολάβησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης στο Οσλο και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.

Χρηματοδοτείται από τον χρηματοδοτικό μηχανισμό του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου κατά 45,6% και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Ελληνικού Δημοσίου κατά 54,4%.

 
Πηγή:  http://www.enet.gr/