Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2010

Συνεχίζεται το κίνημα κατά των διοδίων της Εγνατίας

Περίπου 1.200 ευρώ
τον χρόνο θα φτάνει
το κόστος για κάποιον
που μένει Ξάνθη και
δουλεύει Κομοτηνή
ή αντιστρόφως

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Κατά μήκος της Εγνατίας Οδού εξαπλώνεται πλέον το «κίνημα κατά των διοδίων». Αντιδράσεις κατοίκων και φορέων προκαλεί η ενεργοποίηση της απόφασης για λειτουργία προσωρινών σταθμών διοδίων, ενώ ανεπισήμως διεξάγονται και «παζάρια» για το «πού ακριβώς» θα τοποθετηθούν οι σταθμοί.

Ο λόγος αφορά σε συνολικά οκτώ, που θα λειτουργούν έως ότου εγκατασταθεί το σύστημα Ηλεκτρονικών Διοδίων, που θα χρεώνει τους χρήστες-οδηγούς βάσει χιλιομετρικών αποστάσεων – πιθανότατα το 2013. Για την είσπραξη διοδίων πιέζει και η Ε.Ε. που συγχρηματοδότησε το έργο.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό Εγνατίας Οδού Α.Ε. και υπουργείου Υποδομών, εγκαταλείπεται το αρχικό σχέδιο περί λειτουργίας 13 προσωρινών σταθμών. Ετσι, έως τον προσεχή Μάρτιο προγραμματίζεται η λειτουργία προσωρινών σταθμών στον νομό Θεσπρωτίας (ανισόπεδος κόμβος Σελλών), στον νομό Ιωαννίνων, στο Κλειδί Ημαθίας (συμπληρωματικά προς τον σταθμό Μαλγάρων και Αιγινίου), στη Νυμφόπετρα Θεσσαλονίκης και στην περιοχή του Ιάσμου Κομοτηνής. Σε επόμενη φάση, αλλά επίσης άμεσα, προβλέπεται η εγκατάσταση προσωρινών σταθμών διοδίων στην περιοχή του Βενέτικου Γρεβενών και στο Παγγαίο Καβάλας - ήδη λειτουργεί ο σταθμός στο Πολύμυλο Κοζάνης.

Το αντίτιμο, όπως εξηγούν στην «Κ» εκπρόσωποι της Εγνατίας Οδού, θα καθοριστεί με κοινή απόφαση των υπουργείων Μεταφορών και Οικονομικών, αλλά εκτιμάται πως θα κυμαίνεται σε επίπεδα ανάλογα με εκείνο του Πολύμυλου Κοζάνης και των Μαλγάρων Θεσσαλονίκης (2,80 ευρώ). Οταν λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια η χρέωση ανά χλμ. θα είναι 30% μικρότερη από τις ισχύουσες τιμές στον ΠΑΘΕ, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ».

Οι εξελίξεις, πάντως, έχουν ήδη προκαλέσει την έντονη αντίδραση ομάδων, κινήσεων και φορέων στα δύο άκρα της Οδού, σε Γιάννενα και Ξάνθη, ενώ και στην Καβάλα οι πολίτες της περιοχής οργανώνονται, αν και με διαφορετικά επιχειρήματα, έτοιμοι για «σκληρά παζάρια».

Στον νομό Ιωαννίνων η τοπική κοινωνία αντιδρά στην τοποθέτηση σταθμού διοδίων στο Δροσοχώρι όπου ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές εγκαταστάσεις, καθώς, όπως επισημαίνουν, αποτελεί σχεδόν προάστιο της πόλης των Ιωαννίνων. Αντ’ αυτού, ζητούν να τοποθετηθεί στο Μαλακάσι Τρικάλων, στα όρια των δύο νομών. «Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν διόδια στην καρδιά του νομού επιβαρύνοντας τις εσωτερικές μετακινήσεις», ανέφερε στην «Κ» ο νομάρχης, κ. Αλ. Καχριμάνης, ξεκαθαρίζοντας πως η τοπική κοινωνία δεν αντιδρά στα ηλεκτρονικά διόδια, που θα διασφαλίσουν δίκαιη χρέωση.

Στο άλλο άκρο του άξονα, την Ξάνθη, η αντίσταση είναι καθολική. «Ζητάμε πιο λογικό κόστος των μετακινήσεων στην Εγνατία και είμαστε ενάντιοι στην εγκατάσταση διοδίων», λέει στην «Κ» το μέλος της Κίνησης Ενεργών Πολιτών Ξάνθης ενάντια στα διόδια της Εγνατίας, κ. Ι. Σιδηρόπουλος. Ο ίδιος παρατήρησε πως ένας Ξανθιώτης που εργάζεται στην Κομοτηνή θα πρέπει να καταβάλει περί τα 1.200 ευρώ ετησίως μόνο για τη μετακίνησή του από και προς την εργασία του.

Σημειώνεται ότι περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως απαιτούνται για τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, εξηγεί στην «Κ» ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της Εγνατίας Οδού Α.Ε., κ. Ι. Τσακλίδης, ενώ από τα προσωρινά διόδια δεν αναμένονται έσοδα περισσότερα από 80 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, με το «περίσσευμα» να αξιοποιείται σε παρεμβάσεις προς όφελος των κατά τόπους κοινωνιών. Από την εγκατάσταση των Ηλεκτρονικών Διοδίων, κατά τον διευθυντή Εκμετάλλευσης της εταιρείας, κ. Π. Μαλίνη, αναμένονται ετήσια έσοδα 150 εκατ. ευρώ το 2015. «Αν δεν πληρώσει ο χρήστης μέσω διοδίων, θα πληρώσει το ελληνικό κράτος και ο κάθε πολίτης, αδιακρίτως αν χρησιμοποιεί ή όχι την Οδό, μέσω του κρατικού προϋπολογισμού» συμπληρώνει ο κ. Τσακλίδης.

Η συγχρηματοδότηση του έργου από την Ε.Ε. έγινε υπό τον όρο ο αυτοκινητόδρομος να διαθέτει διόδια ώστε να είναι βιώσιμος, λέει ο κ. Μαλίνης. Οπως προκύπτει από μετρήσεις στα σημεία όπου σχεδιάζεται η τοποθέτηση προσωρινών σταθμών διοδίων, η μέση ημερήσια κυκλοφορία κυμαίνεται από 6.500 -13.500 οχήματα, εκ των οποίων 12%-19% είναι φορτηγά που μεταφέρουν εμπορεύματα.

 
Πηγή:  http://www.kathimerini.gr/