ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΟ ΚΕΙΜΕΝΟ (1.378 ΛΕΞΕΩΝ)
ΜΕ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΣΤΗ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ
ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΟΥ
ΟΡΕΙΝΟΥ ΧΩΡΙΟΥ
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Πρώτα απ΄ όλα, ευχαριστώ για τη θερμή υποδοχή και για την συζήτηση που κάναμε, για τις σκέψεις σας, τις προτάσεις σας και για την ειλικρίνεια με την οποία παρουσιάσατε τα προβλήματα.
Εγώ είμαι εδώ για να ακούσω τα προβλήματα, αλλά βεβαίως, αυτό που θέλουμε για τη χώρα μας, είναι να μην χρειάζεται ο Πρωθυπουργός να λύνει κάθε πρόβλημα, αλλά να αποκεντρώσουμε εξουσίες και αρμοδιότητες, για να λύνονται αυτά τα προβλήματα τοπικά, εκεί όπου οι άνθρωποι τα γνωρίζουν και τα ζουν καθημερινά.
Αυτή είναι και η μεγάλη αλλαγή που κάναμε με τον «Καλλικράτη». Τώρα παίρνει σάρκα και οστά αυτός ο νέος θεσμός και της Περιφέρειας και των μεγαλύτερων Δήμων. Δεν είναι απλά μία συνένωση κάποιων Δήμων ή κάποιων Νομαρχιών, αλλά είναι η μεταφορά της εξουσίας, των αρμοδιοτήτων, των αποφάσεων και των πόρων στην Περιφέρεια.
Όμως, ήλθα σήμερα εδώ, επειδή ήθελα να ακούσω τα προβλήματα, γιατί με αυτό τον τρόπο βλέπω και πού προχωράνε τα πράγματα, πού κολλάνε, ποια είναι τα θέματα που έχουν προτεραιότητα, αλλά και πού πρέπει να ρίξουμε κι εμείς το βάρος, στις γενικότερες πολιτικές μας. Ο δικός μας στόχος, όμως, είναι τα περισσότερα από αυτά που είπατε, να λύνονται και να λύνονται σωστά στην Περιφέρεια.
Θέλω να πω κάτι και για τη γραφειοκρατία. Δυστυχώς, όπως είπε και ο Σωκράτης Ξυνίδης και άλλοι, αυτή η γραφειοκρατία, η πελατειακή γραφειοκρατία, είναι δυνάστης και των χριστιανών και των μουσουλμάνων στη χώρα μας.
Όποιον και να ρωτήσεις, ακόμα και τους επενδυτές, η γραφειοκρατία στη χώρα μας υπάρχει. Και αυτός είναι κι ένας λόγος, εξαιτίας του οποίου δεν γίνονται επενδύσεις - λέμε, πολλές φορές, γιατί δεν υπάρχει ανάπτυξη στη χώρα μας, γιατί δεν έρχονται επενδύσεις, γιατί να μη φέρουμε επενδύσεις;
Γιατί όταν έρχονται εδώ και βλέπουν τις διαδικασίες, αλλά και τα φέουδα που υπάρχουν στη μία υπηρεσία ή στην άλλη, ο ένας να τους στέλνει στον άλλον και τα λοιπά, απογοητεύονται και λένε, «γιατί να μην πάω σε μια άλλη χώρα, όπου είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα και θα μπορέσω να κάνω την επένδυσή μου και να βγάλω τα λεφτά μου.
Δεν είναι ότι δεν θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, είναι ότι τους αποτρέπουμε. Και τους αποτρέπουμε, διότι αυτό αποτελούσε ένα μηχανισμό «ελέγχου» - «θέλεις να σε βοηθήσω; Θα σου πάρω την ψήφο, θα σε ταλαιπωρήσω, θα σε κάνω να είσαι υποχρεωμένος να μου δώσεις την ψήφο σου ή δεν ξέρω τι άλλο, για να μπορέσω να σε εξυπηρετήσω».
Εμείς θέλουμε να απελευθερώσουμε τον πολίτη από τέτοιες δουλείες και πρακτικές, διότι όπως και εσείς είπατε, εδώ και δυναμικό υπάρχει, και ιδέες καλές υπάρχουν, και δυνατότητες υπάρχουν. Δεν χρειάζεται να τα πω εγώ, τα ξέρετε καλύτερα και τα είπατε εσείς, για τα τυροκομεία, για το νερό, για την υλοτομία, την κτηνοτροφία και τόσα άλλα. Βεβαίως υπάρχουν δυνατότητες.
Βέβαια, κάθε μειονότητα, σε όποια χώρα και να είναι οι μειονότητες, όταν υπάρχουν γραφειοκρατίες και τέτοιες αντιλήψεις, μπορεί να πέφτει το μεγαλύτερο βάρος σε αυτήν και να γίνονται διακρίσεις εις βάρος της. Γι΄ αυτό είμαστε εδώ ως Πολιτεία, γι΄ αυτό είμαι κι εγώ εδώ, ακριβώς για να είμαστε σίγουροι ότι αυτές τις αντιλήψεις και αυτές τις δομές τις σπάμε. Για να μην αισθάνεται κανένας στη χώρα μας, σε όποια περιοχή και να είναι, όποια και να είναι η θρησκεία του, όποιο και να είναι το πιστεύω του, ότι υπάρχει διάκριση εις βάρος του.
Ισονομία και ισοπολιτεία, αυτό θέλουμε. Ξέρουμε επίσης ότι αυτή η γραφειοκρατία, κάποιον από τη μειονότητα, είτε από αντίληψη, είτε από προκατάληψη, μπορεί να τον αντιμετωπίζει διαφορετικά και με χειρότερο τρόπο. Αυτό πρέπει να βρούμε τρόπους να το σπάσουμε και να το αλλάξουμε. Και είμαστε εδώ για να το παλέψουμε αυτό και ξέρετε ότι κι εγώ το παλεύω αυτό, εδώ και πολλά χρόνια.
Άρα, λοιπόν, ο δικός μας βασικός στόχος είναι, ο κάθε πολίτης της χώρας μας να αισθάνεται ισότιμος απέναντι στο νόμο, με ίσα δικαιώματα και, βεβαίως, να διευκολύνουμε όλους - χριστιανούς, μουσουλμάνους, οποιουσδήποτε. Είναι βέβαια μια δύσκολη στιγμή για τη χώρα, γι΄ αυτό εγώ δεν ήρθα να υποσχεθώ πολλά, αλλά για να δούμε μαζί αυτά που εμείς μπορούμε να κάνουμε για εσάς, αλλά και αυτά που από κοινού μπορούμε να κάνουμε, γιατί νομίζω αυτή είναι και η ενέργεια που έχει ο τόπος μας, διότι έχει τεράστιες δυνατότητες.
Ένα θέμα είναι η παιδεία. Πρώτα-πρώτα, το θέμα του διαδικτύου είναι πολύ σημαντικό για τη νέα γενιά. Παραδείγματος χάριν, εμείς φτιάχνουμε τώρα στο Υπουργείο Παιδείας το Ψηφιακό Σχολείο. Τι είναι το Ψηφιακό Σχολείο: μπορείς να μπεις στο διαδίκτυο και εκεί να έχεις όλα τα μαθήματα, όλα τα βιβλία και ο δάσκαλος και ο καθηγητής να είναι εκεί και να σου κάνουν το μάθημα μέσα από τον υπολογιστή.
Αυτό σημαίνει ότι οι απομακρυσμένες περιοχές και οι περιοχές που μπορεί να έχουν ανάγκη ενίσχυσης, μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Πέρα από το Ψηφιακό Σχολείο, όμως, το Διαδίκτυο είναι μια πηγή πληροφόρησης και επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, που είναι πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Άρα, λοιπόν, στο πρόγραμμα που έχουμε για την ψηφιακή σύγκλιση, πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα - το λέω και στον Γενικό μας, που είναι εδώ μαζί μας - σε αυτές τις περιοχές. Δεν θα έπρεπε καμία περιοχή να είναι αποκλεισμένη από το Διαδίκτυο, γιατί είναι δικαίωμα ουσιαστικά.
Κάποιες χώρες, όπως η Φιλανδία, έχουν πει ότι το Διαδίκτυο είναι δικαίωμα κάθε πολίτη, όχι απλά μια πολυτέλεια, αλλά δικαίωμα πια. Και έτσι γίνεται, διότι είναι πλέον θέμα ανταγωνιστικότητας, πληροφορίας, εκπαίδευσης, πολιτισμού και πολλών άλλων πραγμάτων.
Το δεύτερο, βέβαια, είναι ότι έχουμε το θέμα της ΕΠΑΘ που θέσατε, καθώς και της αναβάθμισης των σχολείων. Υπάρχουν γονείς που διαμαρτυρήθηκαν, ή αξιολογούν ότι το σχολείο εδώ χρειάζεται να είναι πιο αναβαθμισμένο και πιο αποτελεσματικό για τα παιδιά. Και είχαμε το παράδειγμα του Σελίμ, που μας έλεγε για την εμπειρία του στην Αθήνα και για την εμπειρία του εδώ, αν και του αρέσει περισσότερο εδώ, στο χωριό.
ΟΜΙΛΗΤΗΣ: Είναι «πιο λάσκα» εδώ κ. Πρόεδρε.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Λες να είναι «πιο λάσκα»; Δεν ξέρω, μπορεί να παίζει περισσότερο εδώ, να βγαίνει έξω σ’ ένα ωραίο περιβάλλον, ενώ στην Αθήνα να μην είναι ίδιο το περιβάλλον.
Πάντως, εμείς πρέπει να κάνουμε πιο εύκολα τα σχολεία για τα παιδιά, γιατί τα φορτώνουμε με πάρα πολλά και δεν τα χρειάζονται όλα. Χρειάζονται το χρόνο, ιδιαίτερα σ’ αυτή την ηλικία, για να μπορούν να παίζουν, γιατί είναι κι αυτό μέρος της μάθησης. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.
ΕΠΑΘ λοιπόν: αυτό που πρέπει να γίνει και θα το κάνουμε πράξη, αν μπορούμε μέχρι και το Σεπτέμβριο, είναι να ενταχθεί ως κατεύθυνση η ΕΠΑΘ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στην Θεσσαλονίκη. Να γίνονται κανονικά τα μαθήματα εκεί, δηλαδή να αναβαθμιστεί το επίπεδο της εκπαίδευσης, να βγαίνουν οι απόφοιτοι από το Πανεπιστήμιο και να μπορούν να υπηρετούν στις μειονοτικές περιοχές, όπως και οι άλλοι παιδαγωγοί, οι άλλοι δάσκαλοι
Πιστεύω, λοιπόν, ότι με αυτό τον τρόπο, και θα αναβαθμίσουμε το επίπεδο της γνώσης, αλλά και θα αισθάνονται οι δάσκαλοι ότι είναι ισότιμοι με όλους τους άλλους δασκάλους στη χώρα. Αυτό θα το προχωρήσουμε, έχω ήδη μιλήσει με το Υπουργείο Παιδείας. Βέβαια, έθεσαν και κάποια άλλα θέματα, όπως είναι η στήριξη στη γλώσσα, και την ελληνική και τη μητρική, την τουρκική γλώσσα, αλλά και σε μαθήματα.
Ξέρω ότι υπάρχουν κάποια προγράμματα ενίσχυσης, αλλά να δούμε με το Υπουργείο Παιδείας, πώς μπορούμε να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια, γιατί θέλουμε τα παιδιά να έχουν όλα τα εχέγγυα, όλα τα εφόδια, όταν βγαίνουν από τα σχολεία.
Βεβαίως, στην ΕΠΑΘ, θα μπαίνουν τα δικά σας παιδιά, από τη μειονότητα, για να μπορούν να έρχονται πάλι πίσω, στα χωριά. Υπάρχουν κάποιοι εδώ που ασχολούνται, ενδιαφέρονται και παρακολουθούν τα θέματα, όπως ο Τσετίν και ο Σωκράτης, αλλά και ο φίλος Χατζηοσμάν, που είναι από το διπλανό νομό.
Ένα ακόμη θέμα που έχει τεθεί είναι οι εξετάσεις για τα διπλώματα οδήγησης, ότι θα πρέπει να γίνονται οι προφορικές εξετάσεις και στην τουρκική γλώσσα, όπως γίνονται σε πολλές άλλες γλώσσες. Αυτό θα ζητήσω από τον κ. Ρέππα, να το σημειώσουμε, ώστε να γίνεται, για να τους διευκολύνουμε.
ΟΜΙΛΗΤΗΣ: Είχε αποφασισθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση αυτό.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Είχε αποφασισθεί και δεν έχει εφαρμοστεί. Άρα, πρέπει να υλοποιηθεί.
Επίσης, έχω ζητήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών, επειδή υπάρχουν τα ΚΕΠ - δεν ξέρω αν υπάρχουν εδώ, στην περιοχή - να προσληφθούν και άτομα, που να μιλάνε την τουρκική γλώσσα, για να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι πολίτες.
.
ΜΕ ΟΛΑ ΟΣΑ ΕΙΠΕ Ο
ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ ΣΤΗ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ
ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΟΥ
ΟΡΕΙΝΟΥ ΧΩΡΙΟΥ
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Πρώτα απ΄ όλα, ευχαριστώ για τη θερμή υποδοχή και για την συζήτηση που κάναμε, για τις σκέψεις σας, τις προτάσεις σας και για την ειλικρίνεια με την οποία παρουσιάσατε τα προβλήματα.
Εγώ είμαι εδώ για να ακούσω τα προβλήματα, αλλά βεβαίως, αυτό που θέλουμε για τη χώρα μας, είναι να μην χρειάζεται ο Πρωθυπουργός να λύνει κάθε πρόβλημα, αλλά να αποκεντρώσουμε εξουσίες και αρμοδιότητες, για να λύνονται αυτά τα προβλήματα τοπικά, εκεί όπου οι άνθρωποι τα γνωρίζουν και τα ζουν καθημερινά.
Αυτή είναι και η μεγάλη αλλαγή που κάναμε με τον «Καλλικράτη». Τώρα παίρνει σάρκα και οστά αυτός ο νέος θεσμός και της Περιφέρειας και των μεγαλύτερων Δήμων. Δεν είναι απλά μία συνένωση κάποιων Δήμων ή κάποιων Νομαρχιών, αλλά είναι η μεταφορά της εξουσίας, των αρμοδιοτήτων, των αποφάσεων και των πόρων στην Περιφέρεια.
Όμως, ήλθα σήμερα εδώ, επειδή ήθελα να ακούσω τα προβλήματα, γιατί με αυτό τον τρόπο βλέπω και πού προχωράνε τα πράγματα, πού κολλάνε, ποια είναι τα θέματα που έχουν προτεραιότητα, αλλά και πού πρέπει να ρίξουμε κι εμείς το βάρος, στις γενικότερες πολιτικές μας. Ο δικός μας στόχος, όμως, είναι τα περισσότερα από αυτά που είπατε, να λύνονται και να λύνονται σωστά στην Περιφέρεια.
Θέλω να πω κάτι και για τη γραφειοκρατία. Δυστυχώς, όπως είπε και ο Σωκράτης Ξυνίδης και άλλοι, αυτή η γραφειοκρατία, η πελατειακή γραφειοκρατία, είναι δυνάστης και των χριστιανών και των μουσουλμάνων στη χώρα μας.
Όποιον και να ρωτήσεις, ακόμα και τους επενδυτές, η γραφειοκρατία στη χώρα μας υπάρχει. Και αυτός είναι κι ένας λόγος, εξαιτίας του οποίου δεν γίνονται επενδύσεις - λέμε, πολλές φορές, γιατί δεν υπάρχει ανάπτυξη στη χώρα μας, γιατί δεν έρχονται επενδύσεις, γιατί να μη φέρουμε επενδύσεις;
Γιατί όταν έρχονται εδώ και βλέπουν τις διαδικασίες, αλλά και τα φέουδα που υπάρχουν στη μία υπηρεσία ή στην άλλη, ο ένας να τους στέλνει στον άλλον και τα λοιπά, απογοητεύονται και λένε, «γιατί να μην πάω σε μια άλλη χώρα, όπου είναι πολύ πιο απλά τα πράγματα και θα μπορέσω να κάνω την επένδυσή μου και να βγάλω τα λεφτά μου.
Δεν είναι ότι δεν θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, είναι ότι τους αποτρέπουμε. Και τους αποτρέπουμε, διότι αυτό αποτελούσε ένα μηχανισμό «ελέγχου» - «θέλεις να σε βοηθήσω; Θα σου πάρω την ψήφο, θα σε ταλαιπωρήσω, θα σε κάνω να είσαι υποχρεωμένος να μου δώσεις την ψήφο σου ή δεν ξέρω τι άλλο, για να μπορέσω να σε εξυπηρετήσω».
Εμείς θέλουμε να απελευθερώσουμε τον πολίτη από τέτοιες δουλείες και πρακτικές, διότι όπως και εσείς είπατε, εδώ και δυναμικό υπάρχει, και ιδέες καλές υπάρχουν, και δυνατότητες υπάρχουν. Δεν χρειάζεται να τα πω εγώ, τα ξέρετε καλύτερα και τα είπατε εσείς, για τα τυροκομεία, για το νερό, για την υλοτομία, την κτηνοτροφία και τόσα άλλα. Βεβαίως υπάρχουν δυνατότητες.
Βέβαια, κάθε μειονότητα, σε όποια χώρα και να είναι οι μειονότητες, όταν υπάρχουν γραφειοκρατίες και τέτοιες αντιλήψεις, μπορεί να πέφτει το μεγαλύτερο βάρος σε αυτήν και να γίνονται διακρίσεις εις βάρος της. Γι΄ αυτό είμαστε εδώ ως Πολιτεία, γι΄ αυτό είμαι κι εγώ εδώ, ακριβώς για να είμαστε σίγουροι ότι αυτές τις αντιλήψεις και αυτές τις δομές τις σπάμε. Για να μην αισθάνεται κανένας στη χώρα μας, σε όποια περιοχή και να είναι, όποια και να είναι η θρησκεία του, όποιο και να είναι το πιστεύω του, ότι υπάρχει διάκριση εις βάρος του.
Ισονομία και ισοπολιτεία, αυτό θέλουμε. Ξέρουμε επίσης ότι αυτή η γραφειοκρατία, κάποιον από τη μειονότητα, είτε από αντίληψη, είτε από προκατάληψη, μπορεί να τον αντιμετωπίζει διαφορετικά και με χειρότερο τρόπο. Αυτό πρέπει να βρούμε τρόπους να το σπάσουμε και να το αλλάξουμε. Και είμαστε εδώ για να το παλέψουμε αυτό και ξέρετε ότι κι εγώ το παλεύω αυτό, εδώ και πολλά χρόνια.
Άρα, λοιπόν, ο δικός μας βασικός στόχος είναι, ο κάθε πολίτης της χώρας μας να αισθάνεται ισότιμος απέναντι στο νόμο, με ίσα δικαιώματα και, βεβαίως, να διευκολύνουμε όλους - χριστιανούς, μουσουλμάνους, οποιουσδήποτε. Είναι βέβαια μια δύσκολη στιγμή για τη χώρα, γι΄ αυτό εγώ δεν ήρθα να υποσχεθώ πολλά, αλλά για να δούμε μαζί αυτά που εμείς μπορούμε να κάνουμε για εσάς, αλλά και αυτά που από κοινού μπορούμε να κάνουμε, γιατί νομίζω αυτή είναι και η ενέργεια που έχει ο τόπος μας, διότι έχει τεράστιες δυνατότητες.
Ένα θέμα είναι η παιδεία. Πρώτα-πρώτα, το θέμα του διαδικτύου είναι πολύ σημαντικό για τη νέα γενιά. Παραδείγματος χάριν, εμείς φτιάχνουμε τώρα στο Υπουργείο Παιδείας το Ψηφιακό Σχολείο. Τι είναι το Ψηφιακό Σχολείο: μπορείς να μπεις στο διαδίκτυο και εκεί να έχεις όλα τα μαθήματα, όλα τα βιβλία και ο δάσκαλος και ο καθηγητής να είναι εκεί και να σου κάνουν το μάθημα μέσα από τον υπολογιστή.
Αυτό σημαίνει ότι οι απομακρυσμένες περιοχές και οι περιοχές που μπορεί να έχουν ανάγκη ενίσχυσης, μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Πέρα από το Ψηφιακό Σχολείο, όμως, το Διαδίκτυο είναι μια πηγή πληροφόρησης και επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, που είναι πάρα πολύ σημαντικό ζήτημα για τις πιο απομακρυσμένες περιοχές.
Άρα, λοιπόν, στο πρόγραμμα που έχουμε για την ψηφιακή σύγκλιση, πρέπει να δώσουμε προτεραιότητα - το λέω και στον Γενικό μας, που είναι εδώ μαζί μας - σε αυτές τις περιοχές. Δεν θα έπρεπε καμία περιοχή να είναι αποκλεισμένη από το Διαδίκτυο, γιατί είναι δικαίωμα ουσιαστικά.
Κάποιες χώρες, όπως η Φιλανδία, έχουν πει ότι το Διαδίκτυο είναι δικαίωμα κάθε πολίτη, όχι απλά μια πολυτέλεια, αλλά δικαίωμα πια. Και έτσι γίνεται, διότι είναι πλέον θέμα ανταγωνιστικότητας, πληροφορίας, εκπαίδευσης, πολιτισμού και πολλών άλλων πραγμάτων.
Το δεύτερο, βέβαια, είναι ότι έχουμε το θέμα της ΕΠΑΘ που θέσατε, καθώς και της αναβάθμισης των σχολείων. Υπάρχουν γονείς που διαμαρτυρήθηκαν, ή αξιολογούν ότι το σχολείο εδώ χρειάζεται να είναι πιο αναβαθμισμένο και πιο αποτελεσματικό για τα παιδιά. Και είχαμε το παράδειγμα του Σελίμ, που μας έλεγε για την εμπειρία του στην Αθήνα και για την εμπειρία του εδώ, αν και του αρέσει περισσότερο εδώ, στο χωριό.
ΟΜΙΛΗΤΗΣ: Είναι «πιο λάσκα» εδώ κ. Πρόεδρε.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Λες να είναι «πιο λάσκα»; Δεν ξέρω, μπορεί να παίζει περισσότερο εδώ, να βγαίνει έξω σ’ ένα ωραίο περιβάλλον, ενώ στην Αθήνα να μην είναι ίδιο το περιβάλλον.
Πάντως, εμείς πρέπει να κάνουμε πιο εύκολα τα σχολεία για τα παιδιά, γιατί τα φορτώνουμε με πάρα πολλά και δεν τα χρειάζονται όλα. Χρειάζονται το χρόνο, ιδιαίτερα σ’ αυτή την ηλικία, για να μπορούν να παίζουν, γιατί είναι κι αυτό μέρος της μάθησης. Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα.
ΕΠΑΘ λοιπόν: αυτό που πρέπει να γίνει και θα το κάνουμε πράξη, αν μπορούμε μέχρι και το Σεπτέμβριο, είναι να ενταχθεί ως κατεύθυνση η ΕΠΑΘ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο στην Θεσσαλονίκη. Να γίνονται κανονικά τα μαθήματα εκεί, δηλαδή να αναβαθμιστεί το επίπεδο της εκπαίδευσης, να βγαίνουν οι απόφοιτοι από το Πανεπιστήμιο και να μπορούν να υπηρετούν στις μειονοτικές περιοχές, όπως και οι άλλοι παιδαγωγοί, οι άλλοι δάσκαλοι
Πιστεύω, λοιπόν, ότι με αυτό τον τρόπο, και θα αναβαθμίσουμε το επίπεδο της γνώσης, αλλά και θα αισθάνονται οι δάσκαλοι ότι είναι ισότιμοι με όλους τους άλλους δασκάλους στη χώρα. Αυτό θα το προχωρήσουμε, έχω ήδη μιλήσει με το Υπουργείο Παιδείας. Βέβαια, έθεσαν και κάποια άλλα θέματα, όπως είναι η στήριξη στη γλώσσα, και την ελληνική και τη μητρική, την τουρκική γλώσσα, αλλά και σε μαθήματα.
Ξέρω ότι υπάρχουν κάποια προγράμματα ενίσχυσης, αλλά να δούμε με το Υπουργείο Παιδείας, πώς μπορούμε να στηρίξουμε αυτή την προσπάθεια, γιατί θέλουμε τα παιδιά να έχουν όλα τα εχέγγυα, όλα τα εφόδια, όταν βγαίνουν από τα σχολεία.
Βεβαίως, στην ΕΠΑΘ, θα μπαίνουν τα δικά σας παιδιά, από τη μειονότητα, για να μπορούν να έρχονται πάλι πίσω, στα χωριά. Υπάρχουν κάποιοι εδώ που ασχολούνται, ενδιαφέρονται και παρακολουθούν τα θέματα, όπως ο Τσετίν και ο Σωκράτης, αλλά και ο φίλος Χατζηοσμάν, που είναι από το διπλανό νομό.
Ένα ακόμη θέμα που έχει τεθεί είναι οι εξετάσεις για τα διπλώματα οδήγησης, ότι θα πρέπει να γίνονται οι προφορικές εξετάσεις και στην τουρκική γλώσσα, όπως γίνονται σε πολλές άλλες γλώσσες. Αυτό θα ζητήσω από τον κ. Ρέππα, να το σημειώσουμε, ώστε να γίνεται, για να τους διευκολύνουμε.
ΟΜΙΛΗΤΗΣ: Είχε αποφασισθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση αυτό.
Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Είχε αποφασισθεί και δεν έχει εφαρμοστεί. Άρα, πρέπει να υλοποιηθεί.
Επίσης, έχω ζητήσει από το Υπουργείο Εσωτερικών, επειδή υπάρχουν τα ΚΕΠ - δεν ξέρω αν υπάρχουν εδώ, στην περιοχή - να προσληφθούν και άτομα, που να μιλάνε την τουρκική γλώσσα, για να μπορούν να εξυπηρετηθούν οι πολίτες.
.