Τετάρτη 29 Αυγούστου 2012

Στις προτεραιότητες Χατζηδάκη οι Ε.Ο.Ζ.

Συνέντευξη τύπου παραχώρησε ο Υπουργός Ανάπτυξης παρουσιάζοντας 10 προτεραιότητες για την ανάπτυξη και την βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ




Συνέντευξη τύπου παραχώρησε την Τρίτη 28/8 ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης παρουσιάζοντας 10 προτεραιότητες για την ανάπτυξη και την βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.


Οι προτεραιότητες αυτές είναι: 1. Eκτέλεση Μεγάλων Έργων, 2. Ανάπτυξη Ευρυζωνικότητας-Ψηφιακές υπηρεσίες, 3. Συμπράξεις Δημοσίου- Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), 4. Εκσυγχρονισμός Αστικών Συγκοινωνιών, 5. Ενίσχυση Ρευστότητας, 6. Ειδικές Οικονομικές Ζώνες, 7. Πάταξη Παραεμπορίου, 8. Προστασία Καταναλωτή, 9. Καινοτομία και 10. Διοικητική Ανασυγκρότηση Υπουργείου & Φορέων.

Όπως βλέπουμε το επίμαχο θέμα των Ειδικών Οικονομικών Ζωνών αποτελεί μια από τις προτεραιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης, παρόλο που από την συνέντευξη τύπου διαφάνηκαν εμπόδια εκτός Ελλάδας, απροσδιόριστο χρονοδιάγραμμα και αβέβαιο αποτέλεσμα. Πάντως ο κ. Χατζηδάκης επέμεινε για μια ακόμα φορά ότι στα εργασιακά δεν θα υπάρξουν αποκλίσεις από την ισχύουσα νομοθεσία. Για να σχηματίσουμε καλύτερη αντίληψη, παραθέτουμε αυτούσιο το σημείο της συνέντευξης τύπου που αφορά τις Ε.Ο.Ζ., όπως και τις σχετικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων:

«Περνάω στον επόμενο άξονα που αφορά τις Ειδικές Οικονομικές Ζώνες. Ξέρετε ότι η Ελλάδα χρειάζεται άμεσα ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της. Ξέρετε ότι το δημόσιο δεν μπορεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Τα ξέρουμε πια αυτά, είναι γνωστά. Οι αυταπάτες, νομίζω, έχουν καταρρεύσει. Πρέπει να στραφούμε στον ιδιωτικό τομέα. Για να στραφούμε στον ιδιωτικό τομέα πρέπει να είμαστε ελκυστικοί σε επενδύσεις. Δεν θέλουμε να γίνει καμία άλλη παρέμβαση στην αγορά εργασίας. Είναι ξεκάθαρο αυτό. Είναι ξεκάθαρο και να σταματήσει η μυθολογία επί του θέματος αυτού.

Ωστόσο, η θεσμοθέτηση των Ειδικών Οικονομικών Ζωνών, τις οποίες έχουμε αναφέρει και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης, αποτελεί ένα συμπληρωματικό μέτρο στις τρέχουσες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει αναλάβει η ελληνική κυβέρνηση. Μιλάμε για Ζώνες με ειδικά φορολογικά και διοικητικού χαρακτήρα κίνητρα. Θεωρούμε πως θα δώσουν ώθηση στη βάση της πραγματικής οικονομίας, αφενός σε σχέση με τις επενδύσεις, διαμορφώνοντας ένα ειδικό καθεστώς προσέλκυσής τους, αφετέρου και σε σχέση με τις εξαγωγές.

Πρέπει να επισημάνουμε –και το έχουμε επισημάνει και στους εταίρους μας- πως η θεσμοθέτηση των Ζωνών αυτών δεν προϋποθέτει πρόσθετους πόρους από την τρόικα, από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από κανέναν άλλον. Αντιθέτως όμως, μπορεί να αποβεί επωφελής για όλες τις πλευρές και ειδικά για την Ελλάδα καθώς πιστεύουμε ότι θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας προκειμένου να αντιμετωπισθεί το υψηλότατο ποσοστό ανεργίας. Για τους ανέργους σκεφτόμαστε αυτή την ιδέα.

Ξεκαθαρίζουμε –ακόμη μια φορά το ξεκαθαρίζω και δεν θα βαρεθώ να το ξεκαθαρίζω, αν και δεν έχω καμία αυταπάτη ότι θα συνεχιστεί η κριτική περί του αντιθέτου, αλλά οι πράξεις θα αποδείξουν το αντίθετο. Εδώ είμαστε. Η πράξη θα αποδεικνύει τις προθέσεις μας. Η πράξη. Τα λόγια τα αφήνω στους λογάδες. Ξεκαθαρίζουμε πως σε κάθε περίπτωση, όλες οι τυχόν αλλαγές σχετικά με τις ΕΟΖ, θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό και πλήρη εφαρμογή των κανόνων του ισχύοντος εργατικού δικαίου, αλλιώς δεν θα τις κάνουμε. Πώς να το πω πιο ξεκάθαρα, διερωτώμαι, αλλά το λέω ακόμη μια φορά.

Προχωρούμε σε διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους Εταίρους μας και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προκειμένου να μας παράσχουν την πολιτική τους υποστήριξη για να αντιμετωπισθεί η ύφεση και να ενισχυθεί η ανάπτυξη και η απασχόληση. Εδώ θέλω να είμαι ξεκάθαρος: η διαπραγμάτευση θα είναι πάρα πολύ δύσκολη. Ήδη αντιμετωπίζουμε ορισμένες ενστάσεις από κάποιες πλευρές εκτός των ελληνικών συνόρων, αφού μια τέτοια εξέλιξη δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα στην ελληνική οικονομία στο πλαίσιο της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς. Είναι δεδομένο πως θα χρειασθεί να δώσουμε μία πολύ σκληρή μάχη για να πεισθούν όλοι οι εμπλεκόμενοι και δεν μπορώ να εγγυηθώ για την έκβαση αυτής της μάχης.

Προηγουμένως σας είπα για τα έργα ότι θα έχουν ολοκληρωθεί σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα. Εδώ δεν ξέρω αν θα πετύχουμε και πρέπει να το πω ξεκάθαρα. Στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσει η προετοιμασία σχετικών οικονομοτεχνικών μελετών, που πρόκειται να υποβληθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.»

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω κ. Υπουργέ αν για τις ειδικές οικονομικές ζώνες χρειάζεται νέο θεσμικό πλαίσιο. Από ότι θυμάμαι ή ενδεχομένως να κάνω λάθος υπήρχε σε ένα πολυνομοσχέδιο που είχε κατατεθεί το τελευταίο της κας Διαμαντοπούλου που είχε ετοιμαστεί από τον κ. Χρυσοχοΐδη και αν όχι προχωράμε στην επόμενη φάση στον καθορισμό ειδικών οικονομικών ζωνών και ποιες θα είναι αυτές και σε ποιες περιοχές της χώρας;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Σε σχέση με τις ειδικές οικονομικές ζώνες, για όσους δεν το γνωρίζουν θέλω να σας πληροφορήσω ότι ένα είδος ειδικών οικονομικών ζωνών υφίσταται τόσο στην Ελλάδα, όσο και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ιδιαίτερα κοντά στα λιμάνια, στις λιμενικές περιοχές, για να διευκολύνεται η φορτοεκφόρτωση και γενικά οι υπηρεσίες οι οποίες λαμβάνουν χώρα σε τέτοιους χώρους. Και το πρόσφατο νομοσχέδιο το οποίο πέρασε πράγματι, το πολυνομοσχέδιο τον Μάρτιο, διεύρυνε αυτές τις δυνατότητες. Επομένως η ιδέα υπάρχει και είναι σε εφαρμογή, μιλάμε όμως για μια διεύρυνση της ιδέας. Πολλοί την ταυτίζουν με συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, που δεν ξέρουμε αν θα είναι γεωγραφικές περιοχές. Η διαπραγμάτευση θα δείξει προς τα πού θα πάμε. Μπορεί να είναι θεματικές οι ζώνες για κάποιους επιμέρους τομείς της οικονομίας. Θέλει πολλή προσοχή η διαπραγμάτευση και σας είπα ακριβώς επειδή είναι διαπραγμάτευση δεν εξαρτάται το αποτέλεσμα μόνο από μας. Ήδη υπάρχουν ενστάσεις, τις οποίες δεν τις έκρυψα. Αλλά σε κάθε περίπτωση η προσπάθεια γίνεται για να γίνουμε πιο ελκυστικοί σε επενδύσεις, χωρίς να έχουμε καμιά άλλη επίπτωση στις εργασιακές σχέσεις. Αυτό νομίζω ότι είναι σαφές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και συγκεκριμένα νομίζω του κ. Χρυσοχοΐδη, είχαν αποφασίσει να αναθέσουν μία μελέτη σκοπιμότητας, αν δεν κάνω λάθος, στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης, επειδή είχε εκδηλώσει ένα ενδιαφέρον για τις ΕΟΖ. Θέλω να ρωτήσω εάν βρίσκεστε σε συνεργασία με τη συγκεκριμένη Περιφέρεια, αν έχει υπάρξει κάτι ως προς την πρόοδο αυτής της μελέτης κι επίσης τι γίνεται με τη μελέτη που είχε ξεκινήσει από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ανάπτυξης και αν δεν κάνω λάθος από τη Γενική Γραμματεία Στρατηγικών Επενδύσεων. Ευχαριστώ.
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η Περιφέρεια Θράκης μας έχει παραδώσει τη σχετική μελέτη, αλλά σας είπα ότι η προσπάθεια δεν σχετίζεται κατ΄ ανάγκην με συγκεκριμένες περιφέρειες και μπορεί τελικά να μην αφορά γεωγραφικές περιοχές και το υπογραμμίζω αυτό, να μην αφορά γεωγραφικές περιοχές. Παράλληλα ο Υφυπουργός ο κ. Μηταράκης έχει αναθέσει στον ΚΔΕΟΔ που είναι ένας φορέας ο οποίος εποπτεύεται από το Υπουργείο μας, το Κέντρο Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, την εκπόνηση μιας σχετικής μελέτης και εν πάση περιπτώσει θα κάνουμε όλα όσα απαιτούνται προκειμένου να έχουμε ισχυρά διαπραγματευτικά όπλα σε αυτή την προσπάθεια. Δεν ξέρω αν ο κ. Μηταράκης θέλει να προσθέσει κάτι πάνω σε αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μια ερώτηση μπορώ να συνεχίσω με την ΕΟΖ; Σχετικά με το διαπραγματευτικό αυτό ατού, θα έχει χρονικό ορίζοντα εφαρμογής η ΕΟΖ; Γιατί σε κάποιες χώρες, όπως για παράδειγμα στην Πολωνία, λήγει. Αυτό θα είναι κι ένα διαπραγματευτικό χαρτί ότι λόγω της οικονομικής κρίσης θα εφαρμόσουμε την ειδική οικονομική ζώνη, αλλά για να ένα χρονικό διάστημα;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για την Πολωνία υπήρχαν και υπάρχουν ειδικές οικονομικές ζώνες. Είχε εξασφαλίσει η Πολωνία πριν από την ένταξή της να διατηρήσει αυτό το καθεστώς και μπήκε στο πρωτόκολλο ένταξης, στη Συνθήκη Ένταξης της Πολωνίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση κι είναι κάτι το οποίο θα το επικαλεστούμε φυσικά στη διαπραγμάτευση ως προηγούμενο. Από κει και πέρα, δεν μπορώ να σας πω, είμαστε σε μια πρώιμη φάση και θα ήταν πρόχειρο εκ μέρους μου να αρχίσω να λέω πράγματα, τα οποία θα μπορούσαν να εκληφθούν στη συνέχεια ως δεδομένα, πράγμα το οποίο θα δημιουργούσε προβλήματα και στη δική μας προσπάθεια και στη διαπραγμάτευση συνολικότερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Φωτογραφήσατε πριν μιλώντας για θεματικές περιοχές τα λιμάνια και κάνατε και ειδική αναφορά στο υφιστάμενο καθεστώς. Θα ήθελα να πείτε αν μία από τις βασικές περιοχές που ασχολείται το νέο πλαίσιο αφορά τα λιμάνια, αν αυτές οι οικονομικές ζώνες αφορούν χιλιάδες μελλοντικές ιδιωτικοποιήσεις σε μια σειρά λιμανιών, όπου κάποιες από αυτές αναφέρονται στο πρόγραμμα, άλλα παραδείγματα θεματικών περιοχών και ποιες δηλώνονται ως θεματικές περιοχές;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για να κάνω τη διάκριση σαφέστερη, είπα θεματικές περιοχές για να δείξω ότι μπορεί να μην αναφέρονται σε γεωγραφικούς χώρους, είτε μιλάμε για Περιφέρειες, είτε για μικρότερες διοικητικές ενότητες ή γεωγραφικές γενικά περιοχές. Άρα μπορεί να μην αφορούν καν σε λιμάνια ή σε οτιδήποτε άλλο και να είναι όλη η χώρα, αλλά κάποιος συγκεκριμένος ή κάποιοι συγκεκριμένοι κλάδοι της οικονομίας. Δεν το ξέρουμε. Αυτή την έννοια είχε η αναφορά στην έννοια «θεματικές ζώνες». Αλλά είναι ακόμα νωρίς και είναι φυσικό ότι θα υπάρχουν αντιδράσεις. Δεν καταλαβαίνω γιατί μας εκπλήσσει ότι υπάρχουν αντιδράσεις όταν ζητάμε μία ειδική μεταχείριση φορολογικού τύπου ή από πλευράς διοικητικών διαδικασιών σε σχέση με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είναι το λογικό, να υπάρχει αντίδραση.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από ποιες χώρες;
ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δε θέλω να πω τίποτα άλλο σε αυτή τη φάση...