Τρίτη 15 Μαρτίου 2011

Η Φώφη Γεννηματά για την εκπαίδευση στη μειονότητα


Τι ανέφερε η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας στον χαιρετισμό της σε εκδήλωση στην Αθήνα για την εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΤΗΣ


Στην εκδήλωση για την προβολή του Ντοκιμαντέρ του Θάνου Αναστόπουλου με τίτλο «Πρόσθεση, όχι Αφαίρεση - Πολλαπλασιασμός, όχι Διαίρεση: μία άλλη εκπαίδευση για τα παιδιά της μειονότητας στη Θράκη», παρευρέθηκε η Αναπληρώτρια Υπουργός Παιδείας, Φώφη Γεννήματα.

Το ντοκιμαντέρ αναφέρεται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα παιδιά της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, που εφαρμόζεται από το 1997.

Στο χαιρετισμό της η Φώφη Γεννηματά σημείωσε για το πρόγραμμα εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων:


Οι παρεμβάσεις μας για τη μειονότητα της Θράκης έχουν αποτελέσματα. Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων και η παροχή της δυνατότητας πρόσβασης στα ΑΕΙ μέσω της ποσόστωσης, που δόθηκε από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 1997, έχει αλλάξει τον εκπαιδευτικό χάρτη της περιοχής.

Το έργο συνέβαλε στη θεαματική αύξηση των μειονοτικών μαθητών στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Από το σχολικό έτος 1996-97 έως το 2009-2010 οι μειονοτικοί μαθητές Γυμνασίου υπερδιπλασιάστηκαν (από 1.501 μαθητές σε 3.950), ενώ στο λύκειο πενταπλασιάστηκαν (από 547 μαθητές σε 2.750).

Η φοίτηση των κοριτσιών της μειονότητας στο Γυμνάσιο αυξήθηκε σημαντικά: από 28,3% του συνόλου των μειονοτικών μαθητών έφτασαν 43,4%, δηλαδή κοντά στον εθνικό μέσο όρο (που είναι 47,7%).

Με τα νέα εκπαιδευτικά υλικά που χρησιμοποιεί, το πρόγραμμα:

• έκανε την ελληνική γλώσσα «φιλική» και προσιτή στην εκμάθηση,

• βελτίωσε το λεξιλόγιο των μαθητών,

• κινητοποίησε τους εκπαιδευτικούς,

• πέτυχε την ενεργητική συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα,

• βελτίωσε τις σχέσεις εκπαιδευτικών - μαθητών.


Επιπρόσθετα, τα Κέντρα Στήριξης Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων είναι ένα ιδιαίτερα πετυχημένο μοντέλο. Κέρδισαν την εμπιστοσύνη των μειονοτικών γονέων και αυτό ενίσχυσε σημαντικά την τάση επιλογής του δημόσιου σχολείου με όνειρο την ελληνική ανώτερη Εκπαίδευση.
Η φοίτηση στο δημόσιο έναντι του μειονοτικού σχολείου είναι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία (2009-10) 85% στο Λύκειο, 76,2% στο Γυμνάσιο και 32,5% στο Δημοτικό, ενώ το 1996-97 ήταν μόλις 5% στο σύνολο. Το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων έχει να μας δώσει, και μας δίνει, πολλές ιδέες και έμπνευση για το πώς μπορούν να εμπλακούν αρμονικά με σκοπό την επίτευξη του κοινού στόχου οι μαθητές και οι γονείς, οι εκπαιδευτική κοινότητα και η τοπική κοινωνία.

Συνεχίζουμε, και σε συνεννόηση με όλους τους εμπλεκόμενους, προωθούμε την αναβάθμιση των σπουδών των εκπαιδευτικών του διαφοροποιημένου προγράμματος των μειονοτικών σχολείων.


Για τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας η Αναπληρώτρια Υπουργός ανέφερε:

Θεωρούμε ότι η άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων βρίσκεται σήμερα στον πυρήνα της κοινωνικής πολιτικής. Αποτελεί το μοχλό μιας νέας εθνικής πολιτικής.

Για αυτό το λόγο δημιουργούμε το νέο θεσμό των Ζωνών Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας.

Η εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να είναι κρατική πολιτική και να μην επαφίεται στις προσπάθειες των Πανεπιστημίων που έτσι κι αλλιώς έχουν να διαδραματίσουν, και διαδραματίζουν, σημαντικότατο ρόλο στην εκπαίδευση των φοιτητών τους και στην έρευνα για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης στην εκπαίδευση.

Σήμερα υλοποιούνται προγράμματα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ: για τους μουσουλμανοπαίδες 11 εκατομμύρια, για τους αλλοδαπούς 21 εκατομμύρια, για τους Ρομά 11 εκατομμύρια και για τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας 25 εκατομμύρια ευρώ.

Τα προγράμματα αυτά μπορούν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα όταν συνεργαστούν μεταξύ τους, όταν συνεργαστούν με τις δομές τις εκπαίδευσης (της τυπικής και της Διά Βίου) και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, με την τοπική αυτοδιοίκηση και τους φορείς της κοινωνίας των πολιτών.
 
.