ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
«Είμαι αναρχικός με την πραγματική έννοια του όρου και όχι του βιτρινοθραύστη. Εχω δικό μου κόμμα, του οποίου είμαι ιδρυτής, αρχηγός και μόνος οπαδός. Προσπαθώ να βάλλω εναντίον αυτού του συστήματος με το μόνο μέσον που διαθέτω: τη συνεχώς διαμορφούμενη λογική μου», αυτοσυστηνόταν κάποτε ο Ακης Πάνου.
«Εξωσυστημικός» ή ο τελευταίος εκπρόσωπος ενός αυθεντικού λαϊκού λούμπεν, σουρεαλιστικός ή λαϊκός διανοούμενος, ήρωας μιας λαϊκής εποποιίας αλλά και μιας νεοελληνικής τραγωδίας, το σίγουρο είναι ότι ο Πάνου υπήρξε ένας εμβληματικός μάστορας του λαϊκού τραγουδιού.
Και γι' αυτό δεν χρειάζεται καμία ιδιαίτερη αφορμή για να ακουστούν τα σπουδαία τραγούδια του. Ακούγονται και θα ακούγονται, άλλωστε, έτσι κι αλλιώς. Αυτή τη φορά υπάρχει, όμως, και αφορμή για το μεγάλο αφιέρωμα που διοργανώνεται στις 9 Μαΐου στο θέατρο Badminton: στις 7 Απριλίου συμπληρώθηκαν έντεκα χρόνια από το θάνατό του.
Ενταγμένο στον κύκλο συναυλιών «Τα πρόσωπα του ελληνικού τραγουδιού», το αφιέρωμα, με την καλλιτεχνική διεύθυνση και την παραγωγή του Μιχάλη Κουμπιού, δανείζεται τον τίτλο του από το τραγούδι «Αδιόρθω-Αναρχί-», με τις κομμένες καταλήξεις -μια ρεμπέτικη στιχουργική τεχνοτροπία στην οποία μεγαλούργησε ο Πάνου και στο «Επτά νομά- σ' ένα δωμά» («Χαροκόπου 1942-1953»).
Συμπτωματικά επτά είναι κι οι ερμηνευτές, οι οποίοι έχοντας αποδείξει με τη στάση τους όλα αυτά τα χρόνια την αγάπη τους για το ρεπερτόριό του, αναλαμβάνουν να τραγουδήσουν τα πιο εμβληματικά τραγούδια του.
Και τι δεν θα πουν οι Γεράσιμος Ανδρεάτος, Λιζέτα Καλημέρη, Λάμπρος Καρελλάς, Βαγγέλης Κορακάκης, Γιώτα Νέγκα, Γιάννης Ντουνιάς και Μπάμπης Στόκας: «Ρολόι-Κομπολόι», «Ολο χαλάς», «Η πιο μεγάλη ώρα», «Τρελός», «Και τι δεν κάνω», «Η ζωή μου όλη», «Δεν θέλω τη συμπόνια κανενός» κ.ά.
Τα τραγούδια θ' αποδώσει με σεβασμό στο λαϊκό τρόπο του συνθέτη τους η λαϊκή ορχήστρα «Καρέ-καρέ», με τους: Δημήτρη Μαργιολά (μπουζούκι), Νίκο Κρέτση (μπουζούκι), Γιώτη Σαμαρά (κιθάρα), Νίκο Καλαντζάκο (πιάνο), Δήμο Πολυμέρη (ακορντεόν), Γιάννη Σαρίκο (κρουστά) και Παναγιώτη Γεωργοτά (μπάσο). Ο Στέλιος Ελληνιάδης αναλαμβάνει τις αφηγήσεις που παρεμβάλλονται στο μουσικό μέρος.
Εγραφε για να διεκδικήσει
Γεννημένος στην Καλλιθέα το 1933 (εξ ου και ο τίτλος «Χαροκόπου 1942-1953» που παραπέμπει στα παιδικά κι εφηβικά χρόνια του), ο Πάνου έμαθε παιδί να παίζει μπαγλαμά και πολύ μικρός άρχισε να εμφανίζεται στα λαϊκά κέντρα. Το 1958 ηχογραφήθηκε το πρώτο του τραγούδι. Ηταν «Το παιδί που απόψε πίνει», σε στίχους του Χρήστου Κολοκοτρώνη με τη φωνή της Καίτης Γκρέυ. Εκτοτε αφοσιώθηκε στην τραγουδοποιία, αποδεικνύοντας εξαρχής τη στόφα ενός ολοκληρωμένου λαϊκού δημιουργού με εξίσου μεγάλο ταλέντο στη μελωδία και στο λόγο. «Γιατί», όπως επισημαίνουν οι διοργανωτές της συναυλίας, «ο Ακης Πάνου δεν έγραφε μόνο τη μουσική, αλλά και τους στίχους, όπως ο Μάρκος Βαμβακάρης ή ο Γιώργος Μητσάκης...».
Ο Στέλιος Ελληνιάδης δεν είναι ο μόνος που εκφράζει την πεποίθηση ότι «ένας εξαιρετικά δημιουργικός κύκλος του λαϊκού τραγουδιού, που άνοιξε το 1930 με τον Μάρκο Βαμβακάρη, έκλεισε συμβολικά (μέχρι νεωτέρας!) με την τραγική "αναχώρηση" του Ακη Πάνου το 2000». Η παρακαταθήκη του καταμετρά περίπου 200 τραγούδια, αυτοβιογραφικά και σχολιαστικά, ερωτικά και κοινωνικά. Ούτε ένα από αυτά δεν είναι «αποκομμένο» από το δημιουργό του. Κι αυτό γιατί, όπως επισημαίνει ο Ελληνιάδης, «ο Ακης Πάνου δεν έγραφε κατά παραγγελίαν. Εγραφε για να εκφραστεί. Εγραφε για να στείλει μηνύματα. Εγραφε για να διεκδικήσει. Δεν δίστασε να συγκρουστεί με τις δυνάμεις που εξουσίαζαν τη δισκογραφία. Δεν αλώθηκε από τους πολιτικούς, ούτε ενέδωσε στους δημοσιογράφους που διαφέντευαν τη διακίνηση του καλλιτεχνικού έργου».
Αυτός ο ισχυρός προσωπικός κώδικας είχε βέβαια και μια πολύ άγρια, σκοτεινή και τραγική όψη. Η δολοφονία του Σωτήρη Γιαλαμά, φίλου της κόρης του, σήμανε, σαν σε νεοελληνική τραγωδία, την αρχή του τέλους για τον Ακη Πάνου. Δικάστηκε το 1997, καταδικάστηκε και κρατήθηκε στις φυλακές Κομοτηνής από όπου βγήκε το 2000 με την υγεία του να έχει υποστεί μη αναστρέψιμη βλάβη. Ελάχιστο διάστημα αργότερα πέθανε, αφήνοντας πίσω του κι έναν μεγάλο αριθμό αδισκογράφητων τραγουδιών...**
info: Τα εισιτήρια στοιχίζουν 40, 35, 30, 20 και 10 ?. Προπωλούνται στα: 210-8840600, www.ticketnet.gr, στα ταμεία του θεάτρου Badminton και σε όλα τα «Public».
Πηγή: http://www.enet.gr/