Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2010

Ακυρώθηκαν αποφάσεις των δημαρχιακών επιτροπών

Αφορούν επιτροπές του Δήμου Κομοτηνής και του Δήμου Ορεστιάδας

Δείτε το σκεπτικό των ακυρώσεων. Τι εξελίξεις δρομολογεί αυτή η απόφαση της Περιφέρειας ΑΜ-Θ;




Σε δύο συνεδριάσεις της η Ειδική Επιτροπή των ΟΤΑ Α’ Βαθμού της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης του άρθρου 152 του Ν. 3463/06 (ΦΕΚ 114 Α΄) απέρριψε προσφυγές εργοληπτικών εταιρειών κατά αποφάσεων της Γ.Γ. Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με τις οποίες στο πλαίσιο του ελέγχου νομιμότητας ακυρώθηκαν αποφάσεις της Δημαρχιακής Επιτροπής του Δήμου Κομοτηνής στη μία περίπτωση και του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ορεστιάδας στην άλλη.
Η στάση που τηρεί η Γ.Γ. της Περιφέρειας κ. Κόκλα έχει την απόλυτη κάλυψη τόσο από τα αρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Υποδομών (έχουν υπάρξει σχετικές απαντήσεις σε ερωτήσεις Βουλευτών) αλλά και από την Ειδική Επιτροπή στην οποία συμμετείχαν ο κ. Αθανάσιος Θεοχάρης, Πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του κράτους, ως Πρόεδρος και μέλη τους κ.κ. Γεώργιο Κυμπαρίδη, Πρόεδρο του Δικηγορικού Συλλόγου Κομοτηνής και Ευάγγελο Πουλιλίο, Δήμαρχο Ορφέα, εκπρόσωπο της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Έβρου.

Τόσο ο εισηγητής των θεμάτων κ. Κυμπαρίδης όσο και ο Πρόεδρος κ. Θεοχάρης στο σκεπτικό που διατύπωσαν κάλυψαν απόλυτα τη Γ.Γ. κ. Κόκλα. Η επιτροπή μειοψηφούντος του κ. Πουλιλιού αποφάσισε την απόρριψη των προσφυγών.


«Η απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένη»

Ο εισηγητής του θέματος κ. Γεώργιος Κυμπαρίδης μεταξύ άλλων στην εισήγησή του αναφέρει:

«Στην εξεταζόμενη περίπτωση η απόφαση της Δημαρχιακής Επιτροπής του Δήμου Κομοτηνής δεν παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη, δεδομένου ότι η κρίση της Δημαρχιακής Επιτροπής δεν εμπεριέχει ουδεμία αιτιολογία, σύμφωνα με την οποία να δικαιολογείται σε κάθε περίπτωση. Ούτε επίσης η εν λόγω απόφαση τεκμηριώνεται με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όπως για παράδειγμα, συγκριτικών στοιχείων σχετικά με το επιτευχθέν ποσοστό έκπτωσης σε άλλα ομοειδή έργα. Ούτε από τα λοιπά έγγραφα που συνοδεύουν την προσβαλλόμενη απόφαση, άλλωστε, προκύπτει ότι εκτιμήθηκαν τέτοια στοιχεία. Εξάλλου, δεν μπορούν να ληφθούν υπ’ όψιν, προς αναπλήρωση της ελλειπούσας αιτιολογίας της προσβαλλόμενης αποφάσεως, στοιχεία, που τυχόν θα προσκομίζονται εκ των υστέρων από τον Δήμο ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής σχετικά με άλλα έργα που δημοπρατήθηκαν είτε από τον ίδιο το Δήμο είτε από γειτονικούς Δήμους και στα οποία επετεύχθη υψηλότερο ποσοστό εκπτώσεως εφ’ όσον δεν προκύπτει ότι τα στοιχεία αυτά εκτιμήθηκαν, πράγματι, από τη Δημαρχιακή Επιτροπή προ της εκδόσεως της προσβαλλόμενης αποφάσεως, η οποία προϋποθέτει αξιολόγηση κατά ουσιαστική εκτίμηση και δεν στηρίζεται σε απλές πραγματικές διαπιστώσεις (πρβλ. ΣτΕ 659/2007, 3399/2005)…».


«Η απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής στερείται παντελώς αιτιολογίας και συνεπώς τυγχάνει ακυρωτέα λόγω ελλείψεως νομίμου βάσεως»

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Αθανάσιος Θεοχάρης μεταξύ άλλων διατύπωσε τις εξής ειδικότερες απόψεις:

«…Και τούτο, διότι, σύμφωνα με την κρατούσα αντίληψη στη σχετική θεωρία και νομολογία, ο έλεγχος του τύπου της αιτιολογίας συνιστά έλεγχο νομιμότητας, δεδομένου ότι η αιτιολογία της διοικητικής πράξεως αποτελεί σημαντικό ουσιώδη τύπο εκδόσεως της, όταν αυτή, απαιτείται από το νομό ή από τις γενικές αρχές του διοικητικού δικαίου ή από τη φύση της. Στην εξεταζόμενη δε περίπτωση, φρονούμε ότι η περί εγκρίσεως του αποτελέσματος του υπόψη διαγωνισμού απόφαση της δημαρχιακής επιτροπής στερείται παντελώς αιτιολογίας και συνεπώς τυγχάνει ακυρωτέα λόγω ελλείψεως νομίμου βάσεως, η υποχρέωση δε αιτιολόγησης της απορρέει τόσο από τη φύση της και από τις γενικές αρχές του διοικητικού δικαίου (ανάδειξη μειοδότη με μικρό και μάλλον ασύνηθες ποσοστό έκπτωσης), όσο και κυρίως από την απαίτηση του νόμου (άρθρο 27 του Ν. 36669/2008), σύμφωνα με τον οποίο η σχετική, περί ακυρώσεως, του αποτελέσματος μιας δημοπρασίας απόφαση θα πρέπει να αιτιολογείται νομίμως και επαρκώς κατ’ επίκληση συγκεκριμένων στοιχείων όπως π.χ. στοιχείων αφορώντων άλλους διαγωνισμούς προς εκτέλεση παρόμοιας φύσεως έργων (βλ. ΣτΕ 1282/2009, 659/2007, 3399/2005, 1031/2004). Για την ταυτότητα, επομένως, του νομικού λόγου, η ίδια υποχρέωση συντρέχει και στην περίπτωση εγκρίσεως του αποτελέσματος μιας δημοπρασίας, ιδίως δε, σε περιπτώσεις (όπως η κρινόμενη) κατά τις οποίες αναδεικνύονται στοιχεία και περιστατικά (μικρό ποσοστό έκπτωσης και ολιγάριθμη συμμετοχή διαγωνιζομένων), τα οποία διαξιολογημένα ή μη δημιουργούν σκεπτικισμό. Έτσι, όλως ενδεικτικώς, θα μπορούσε η –ενεργούσα ως Προϊσταμένη Αρχή του έργου- δημαρχιακή επιτροπή του Δήμου Κομοτηνής, στα πλαίσια αιτιολόγησης της εγκριτικής του αποτελέσματος της δημοπρασίας απόφασης της, να παραθέσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η ανάθεση του έργου είναι κατά τα φαινόμενα, μόνο, μικρό (σύγκριση με εκτελούμενα άλλα όμοια έργα), ότι το έργο ενδεχομένως, έπρεπε να δημοπρατηθεί με μεγαλύτερο προϋπολογισμό ή ότι ενδεχόμενη ακύρωση του υπόψη διαγωνισμού πέραν του χρόνου που θα απωλεσθεί δεν διασφαλίζει αν το επιτευχθησόμενο τίμημα σε ένα νέο διαγωνισμό δεν θα είναι μεγαλύτερο του ήδη επιτευχθέντος…».

Προϊόν πλάνης ο ισχυρισμός ότι δεν εγκρίνονται αποτελέσματα διαγωνισμών με ποσοστό έκπτωσης κάτω του 20%

Θα πρέπει να τονιστεί για άλλη μια φορά ότι ο ισχυρισμός που διατυπώνεται από τους εργολάβους προς την Γενική Γραμματέα της Περιφέρειας, να μην εγκρίνονται αποτελέσματα διαγωνισμών με ποσοστό έκπτωσης κάτω του 20% αποτελεί τουλάχιστον προϊόν πλάνης και συνέπεια της μη ορθής κατανόησης των ορισθέντων με την εγκύκλιο.

Σκοπός αυτής της εγκυκλίου ήταν να αναδειχθεί η βασική αρχή της αιτιολόγησης των πράξεων διακριτικής ευχέρειας, όπως είναι στην προκειμένη περίπτωση οι αποφάσεις των αρμοδίων συλλογικών οργάνων των Ο.Τ.Α περί κατακύρωσης ή όχι των αποτελεσμάτων των σχετικών διαγωνισμών.

Δηλαδή δεν σημαίνει πως ένα έργο που έχει έκπτωση κάτω από 20% δεν θα εγκρίνεται και πως αν η έκπτωση είναι μεγαλύτερη θα γίνεται δεκτό, αν σε όλες τις περιπτώσεις δεν υπάρχει τεκμηρίωση της όποιας έκπτωσης.
 
 
Πηγή:  http://piazzadelpopolo.blogspot.com/