Τι δηλώνει για τη μεγάλη επιτυχία του "Κυνόδοντα";
Ποια η δική του συμβολή στην ταινία;
ΘΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ;
«Φτάσαμε στο ποθητό για κάθε έναν που κάνει κινηματογράφο» θα πει ο ηθοποιός Χρήστος Στέργιογλου ,από το Διδυμότειχο, αναφερόμενος στην υποψηφιότητα του «Κυνόδοντα», την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου στην οποία και πρωταγωνιστεί, για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Ο «Κυνόδοντας» συγκαταλέγεται πλέον επίσημα στην πεντάδα των ξένων ταινιών που θα διεκδικήσουν το πολυπόθητο αγαλματάκι, γεγονός που αποτελεί σημαντική διάκριση για το δημιουργό της, τους ηθοποιούς της, τους συντελεστές της αλλά και γενικότερα για τον ελληνικό κινηματογράφο.
Η ταινία αποτελεί τον καθρέφτη πολλών οικογενειών και κατ’ επέκταση αυταρχικών κοινωνιών. Αφηγείται την ιστορία μιας δυσλειτουργικής οικογένειας την οποία οι γονείς κρατούν απομονωμένη από το εξωτερικό περιβάλλον.O μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα , η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ένας υψηλός φράχτης υπάρχει γύρω από το σπίτι που εμποδίζει κάθε άλλου είδους επαφή με τον έξω κόσμο. Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι πόσο μπορείς να περιορίσεις το μυαλό κάποιου σε κάτι, όχι μόνο σ’ ότι αφορά μια οικογένεια, αλλά επίσης, σε μια δουλειά, ένα κράτος.
«Ο «Κυνόδοντας» θίγει τα κακώς κείμενα μιας οικογένειας, μιας κοινωνίας και δείχνει που οδηγεί η απολυταρχία. Διαπραγματεύεται ένα θέμα ακραίο, ένα θέμα άρρωστο, όχι όμως με άρρωστο τρόπο. Η ταινία φτάνει το θέμα της στα άκρα για να συνειδητοποιήσουμε εμείς, που μπορεί να οδηγήσουν η απολυταρχία και τα αρρωστημένα μυαλά όταν τους δοθεί η εξουσία» επισημαίνει ο Χρήστος Στέργιογλου και προσθέτει: «Ο Γιώργος Λάνθιμος ασχολήθηκε μ’ ένα πολύ δυνατό θέμα, ένα πολύ τολμηρό θέμα, το οποίο έδωσε πολύ απλά και καθαρά".
Ερωτηθείς αν περίμενε να είναι η ταινία υποψήφια για ΄Οσκαρ ο Εβρίτης ηθοποιός απαντά ότι «κάτι τέτοιο το περιμένεις και δεν το περιμένεις ,κι αυτό γιατί ήρθε ομαλά και λέγοντας ομαλά αναφέρομαι στην πορεία της ταινίας.»
Σημειωτέον ο «Κυνόδοντας» έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις και βραβεία σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Τον Μάιο του 2009 κέρδισε το πρώτο βραβείο του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα» («Un certain regard») στο Φεστιβάλ των Καννών. Τον Αύγουστο της ίδια χρονιάς απέσπασε το ειδικό βραβείο της επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο. Το Νοέμβριο του 2009 «έφυγε» από το 20ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Στοκχόλμης με το βραβείο καλύτερης ταινίας. Στην απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τον Μάιο του 2010, ο «Κυνόδοντας» απέσπασε πέντε διακρίσεις, μεταξύ αυτών τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Τελευταία διάκριση για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου ήταν η απονομή του βραβείου καλύτερης ταινίας στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λιουμπλιάνας τον περασμένο Νοέμβριο.
Αναφερόμενος στο ρόλο του πατέρα, που ο ίδιος ερμηνεύει στην ταινία, ο Χ.Στέργιογλου σημειώνει :«Αυτό που δουλεύτηκε στις πρόβες με τον Γιώργο είναι η «αγάπη» και η «προστασία» των ανθρώπων που υποτίθεται ότι αγαπάω. Σ’ αυτή τη βάση δουλέψαμε, γιατί κανένας κακός άνθρωπος δεν παραδέχεται ότι είναι κακός. Νομίζουν όλοι ότι κάνουν το καλύτερο προς όφελος των άλλων, αλλά το μόνο που τρέφουν είναι η δικιά τους βλακεία. Κι αυτό αφορά πολλούς ανθρώπους στην κοινωνία αλλά και καθεστώτα που λειτουργούν με απολυταρχική κατεύθυνση και νοοτροπία.»
Ο ηθοποιός δεν γνωρίζει ακόμα αν θα παραστεί στην τελετή απονομής που θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου στο Λος Άντζελες .« Ελπίζω να είμαι κι εγώ ένας απ’ αυτούς που θα πάρουν πρόσκληση» θα μας πει.Αυτό που γνωρίζει με σιγουριά πάντως ο Χρήστος Στέργιογλου και παροτρύνει τους ανθρώπους ,που κάνουν τέχνη στην Ελλάδα, είναι να πάρουν θάρρος απ΄ αυτό που συνέβη στον «Κυνόδοντα», να μιλήσουν μέσα από την τέχνη τους και να’ ναι σίγουροι ότι κάποιοι θα τους ακούσουν.
Στην πεντάδα για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας είναι, εκτός από την ελληνική συμμετοχή, υποψήφια τα: Biutiful (Μεξικό), In a Better World (Δανία), Incendies (Καναδάς), Outside the Law (Αλγερία).
Ο «Κυνόδοντας» είναι η τέταρτη ελληνική ταινία που κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ ξένης ταινίας μετά τις «Ηλέκτρα» (1963) και «Ιφιγένεια» (1978) του Μιχάλη Κακογιάννη και «Κόκκινα Φανάρια» (1964) και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» (1966) του Βασίλη Γεωργιάδη. Η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» ήταν υποψήφια για πέντε Όσκαρ, όχι όμως για βραβείο καλύτερης ταινίας.
Συνολικά, πέντε Έλληνες έχουν κερδίσει Όσκαρ μέχρι σήμερα: η Κατίνα Παξινού, για την ερμηνεία της στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» (Β' γυναικείου ρόλου) το 1943, ο Μάνος Χατζιδάκις για το τραγούδι της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή» το 1961, ο Βασίλης Φωτόπουλος για την καλλιτεχνική διεύθυνση και τα σκηνικά για τον «Ζορμπά» το 1965, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου για τη μουσική στους «Δρόμους της Φωτιάς» το 1981 και ο Κώστας Γαβράς για το διασκευασμένο σενάριο του «Αγνοούμενου» το 1982.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ «ΚΥΝΟΔΟΝΤΑ»
Πατέρας: Χρήστος Στέργιογλου
Μητέρα: Michele Valley
Μεγάλη Κόρη: Αγγελική Παπούλια
Γιός: Χρήστος Πασσαλής
Μικρή Κόρη: Μαίρη Τσώνη
Χριστίνα: Άννα Καλαϊτζίδου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμης Φιλίππου
Παραγωγός: Γιώργος Τσούργιαννης
Executive Producer: Ηρακλής Μαυροειδής
Associate Producer: Αθηνά Τσαγκάρη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θύμιος Μπακατάκης
Σκηνογράφος/Ενδυματολόγος: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ήχος: Λέανδρος Ντούνης
Διεύθυνση Παραγωγής: Σταύρος Χρυσογιάννης
Εταιρεία Παραγωγής: BOO PRODUCTIONS
Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Γιώργος Λάνθιμος, Horsefly Productions
Πηγή: http://www.telegramm.gr/
Ποια η δική του συμβολή στην ταινία;
ΘΑ ΠΑΕΙ ΣΤΟ ΛΟΣ ΑΝΤΖΕΛΕΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΑΠΟΝΟΜΗΣ;
«Φτάσαμε στο ποθητό για κάθε έναν που κάνει κινηματογράφο» θα πει ο ηθοποιός Χρήστος Στέργιογλου ,από το Διδυμότειχο, αναφερόμενος στην υποψηφιότητα του «Κυνόδοντα», την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου στην οποία και πρωταγωνιστεί, για Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Ο «Κυνόδοντας» συγκαταλέγεται πλέον επίσημα στην πεντάδα των ξένων ταινιών που θα διεκδικήσουν το πολυπόθητο αγαλματάκι, γεγονός που αποτελεί σημαντική διάκριση για το δημιουργό της, τους ηθοποιούς της, τους συντελεστές της αλλά και γενικότερα για τον ελληνικό κινηματογράφο.
Η ταινία αποτελεί τον καθρέφτη πολλών οικογενειών και κατ’ επέκταση αυταρχικών κοινωνιών. Αφηγείται την ιστορία μιας δυσλειτουργικής οικογένειας την οποία οι γονείς κρατούν απομονωμένη από το εξωτερικό περιβάλλον.O μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα , η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ένας υψηλός φράχτης υπάρχει γύρω από το σπίτι που εμποδίζει κάθε άλλου είδους επαφή με τον έξω κόσμο. Το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι πόσο μπορείς να περιορίσεις το μυαλό κάποιου σε κάτι, όχι μόνο σ’ ότι αφορά μια οικογένεια, αλλά επίσης, σε μια δουλειά, ένα κράτος.
«Ο «Κυνόδοντας» θίγει τα κακώς κείμενα μιας οικογένειας, μιας κοινωνίας και δείχνει που οδηγεί η απολυταρχία. Διαπραγματεύεται ένα θέμα ακραίο, ένα θέμα άρρωστο, όχι όμως με άρρωστο τρόπο. Η ταινία φτάνει το θέμα της στα άκρα για να συνειδητοποιήσουμε εμείς, που μπορεί να οδηγήσουν η απολυταρχία και τα αρρωστημένα μυαλά όταν τους δοθεί η εξουσία» επισημαίνει ο Χρήστος Στέργιογλου και προσθέτει: «Ο Γιώργος Λάνθιμος ασχολήθηκε μ’ ένα πολύ δυνατό θέμα, ένα πολύ τολμηρό θέμα, το οποίο έδωσε πολύ απλά και καθαρά".
Ερωτηθείς αν περίμενε να είναι η ταινία υποψήφια για ΄Οσκαρ ο Εβρίτης ηθοποιός απαντά ότι «κάτι τέτοιο το περιμένεις και δεν το περιμένεις ,κι αυτό γιατί ήρθε ομαλά και λέγοντας ομαλά αναφέρομαι στην πορεία της ταινίας.»
Σημειωτέον ο «Κυνόδοντας» έχει λάβει σημαντικές διακρίσεις και βραβεία σε κινηματογραφικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο. Τον Μάιο του 2009 κέρδισε το πρώτο βραβείο του τμήματος «Ένα κάποιο βλέμμα» («Un certain regard») στο Φεστιβάλ των Καννών. Τον Αύγουστο της ίδια χρονιάς απέσπασε το ειδικό βραβείο της επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο. Το Νοέμβριο του 2009 «έφυγε» από το 20ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Στοκχόλμης με το βραβείο καλύτερης ταινίας. Στην απονομή των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, τον Μάιο του 2010, ο «Κυνόδοντας» απέσπασε πέντε διακρίσεις, μεταξύ αυτών τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας. Τελευταία διάκριση για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου ήταν η απονομή του βραβείου καλύτερης ταινίας στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λιουμπλιάνας τον περασμένο Νοέμβριο.
Αναφερόμενος στο ρόλο του πατέρα, που ο ίδιος ερμηνεύει στην ταινία, ο Χ.Στέργιογλου σημειώνει :«Αυτό που δουλεύτηκε στις πρόβες με τον Γιώργο είναι η «αγάπη» και η «προστασία» των ανθρώπων που υποτίθεται ότι αγαπάω. Σ’ αυτή τη βάση δουλέψαμε, γιατί κανένας κακός άνθρωπος δεν παραδέχεται ότι είναι κακός. Νομίζουν όλοι ότι κάνουν το καλύτερο προς όφελος των άλλων, αλλά το μόνο που τρέφουν είναι η δικιά τους βλακεία. Κι αυτό αφορά πολλούς ανθρώπους στην κοινωνία αλλά και καθεστώτα που λειτουργούν με απολυταρχική κατεύθυνση και νοοτροπία.»
Ο ηθοποιός δεν γνωρίζει ακόμα αν θα παραστεί στην τελετή απονομής που θα γίνει στις 27 Φεβρουαρίου στο Λος Άντζελες .« Ελπίζω να είμαι κι εγώ ένας απ’ αυτούς που θα πάρουν πρόσκληση» θα μας πει.Αυτό που γνωρίζει με σιγουριά πάντως ο Χρήστος Στέργιογλου και παροτρύνει τους ανθρώπους ,που κάνουν τέχνη στην Ελλάδα, είναι να πάρουν θάρρος απ΄ αυτό που συνέβη στον «Κυνόδοντα», να μιλήσουν μέσα από την τέχνη τους και να’ ναι σίγουροι ότι κάποιοι θα τους ακούσουν.
Στην πεντάδα για το Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας είναι, εκτός από την ελληνική συμμετοχή, υποψήφια τα: Biutiful (Μεξικό), In a Better World (Δανία), Incendies (Καναδάς), Outside the Law (Αλγερία).
Ο «Κυνόδοντας» είναι η τέταρτη ελληνική ταινία που κερδίζει υποψηφιότητα για Όσκαρ ξένης ταινίας μετά τις «Ηλέκτρα» (1963) και «Ιφιγένεια» (1978) του Μιχάλη Κακογιάννη και «Κόκκινα Φανάρια» (1964) και «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» (1966) του Βασίλη Γεωργιάδη. Η ταινία «Ποτέ την Κυριακή» ήταν υποψήφια για πέντε Όσκαρ, όχι όμως για βραβείο καλύτερης ταινίας.
Συνολικά, πέντε Έλληνες έχουν κερδίσει Όσκαρ μέχρι σήμερα: η Κατίνα Παξινού, για την ερμηνεία της στην ταινία «Για ποιον χτυπά η καμπάνα» (Β' γυναικείου ρόλου) το 1943, ο Μάνος Χατζιδάκις για το τραγούδι της ταινίας «Ποτέ την Κυριακή» το 1961, ο Βασίλης Φωτόπουλος για την καλλιτεχνική διεύθυνση και τα σκηνικά για τον «Ζορμπά» το 1965, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου για τη μουσική στους «Δρόμους της Φωτιάς» το 1981 και ο Κώστας Γαβράς για το διασκευασμένο σενάριο του «Αγνοούμενου» το 1982.
Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ «ΚΥΝΟΔΟΝΤΑ»
Πατέρας: Χρήστος Στέργιογλου
Μητέρα: Michele Valley
Μεγάλη Κόρη: Αγγελική Παπούλια
Γιός: Χρήστος Πασσαλής
Μικρή Κόρη: Μαίρη Τσώνη
Χριστίνα: Άννα Καλαϊτζίδου
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Σενάριο: Γιώργος Λάνθιμος, Ευθύμης Φιλίππου
Παραγωγός: Γιώργος Τσούργιαννης
Executive Producer: Ηρακλής Μαυροειδής
Associate Producer: Αθηνά Τσαγκάρη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θύμιος Μπακατάκης
Σκηνογράφος/Ενδυματολόγος: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μοντάζ: Γιώργος Μαυροψαρίδης
Ήχος: Λέανδρος Ντούνης
Διεύθυνση Παραγωγής: Σταύρος Χρυσογιάννης
Εταιρεία Παραγωγής: BOO PRODUCTIONS
Συμπαραγωγοί: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, Γιώργος Λάνθιμος, Horsefly Productions
Πηγή: http://www.telegramm.gr/