Σάββατο 19 Φεβρουαρίου 2011

Η Μόσχα επιμένει για τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη .

Ολο το αναλυτικό ρεπορτάζ του "Κέρδους" για όσα συνέβησαν το τελευταίο τριήμερο σε Ρώμη, Μόσχα, Σόφια και Αθήνα σχετικά με το μέλλον του αγωγού

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ

Θέμα κύρους συνιστά για τη Μόσχα η υλοποίηση των ενεργειακών προγραμμάτων που έχουν εξαγγελθεί εδώ και χρόνια και θεωρούνται μείζονος σημασίας για την αποκατάσταση κλίματος εμπιστοσύνης στις σχέσεις Ρωσίας - Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Τα τελευταία χρόνια, το ρωσικό μονοπώλιο της Gazprom δραστηριοποιείται εντονότατα σε όλες τις περιοχές της γηραιάς ηπείρου, συστήνοντας κοινοπραξίες με όσες χώρες ενδιαφέρονται να αποκτήσουν δίκτυα αγωγών, ώστε να προμηθεύονται απευθείας από τη Ρωσία πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

Στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχει αναλάβει η ρωσική ηγεσία έναντι των Βρυξελλών κι εν μέσω της αλλαγής που σημειώνεται στο παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο, η Μόσχα επιμένει να προωθεί τα σχέδιά της ακόμη και σε περιπτώσεις που τα συνεργαζόμενα μέρη αθετούν τις υποχρεώσεις τους.

Μία τέτοια περίπτωση είναι το τμήμα του αγωγού μεταφοράς πετρελαίου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, που μετά από μία πολύμηνη εναιώρηση, επιχείρησε... αναγκαστική προσγείωση στη Ρώμη. Αργά προχθές, οι τρεις ρωσικές εταιρείες που συμμετέχουν στην κοινοπραξία διαχείρισης του προγράμματος Trans-Balkan Pipeline B.V. - το πετρελαϊκό μονοπώλιο Transneft και οι εταιρείες πετρελαιοειδών Rosneft και Gazprom Neft - συμφώνησαν να δώσουν άλλη μία ευκαιρία στο σχέδιο, παρατείνοντας έως τις 20 Μαρτίου την προθεσμία για την αποπληρωμή του χρέους της Βουλγαρίας.


Η ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ

Το βουλγαρικό μέλος της κοινοπραξίας Project Company Oil Pipeline, που συμμετέχει στο σχήμα με ποσοστό της τάξης του 24,5% έπαψε να καλύπτει τις υποχρεώσεις του εδώ και ενάμιση χρόνο. Το χρέος της Βουλγαρίας στην κοινοπραξία ανέρχεται περίπου σε 7,3 εκατομμύρια ευρώ.

Ο κ. Μιχαήλ Μπαρκόφ, αντιπρόεδρος της Transneft, μίας από τις τρεις ρωσικές εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, δήλωσε χθες στο ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Prime-Tass ότι εάν η βουλγαρική πλευρά δεν καταβάλει το χρέος της και δεν εγκρίνει τη βελτιωμένη έκθεση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η αμέσως επόμενη κίνηση θα είναι μία απόφαση για το πέρασμα της εταιρείας σε «καθεστώς αναμονής».

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα συνεχίσει να λειτουργεί μόνο το κεντρικό γραφείο της, στο Αμστερνταμ. Σε άλλο σημείο των δηλώσεών του, ο κ. Μπαρκόφ σχολίασε ότι «συνολικά η βουλγαρική πλευρά συμπεριφέρθηκε θετικά κατά τη διάρκεια της συνάντησης, δίνοντας την αίσθηση μίας βελτιωμένης θέσης».

Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα της συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε προχθές στη Ρώμη, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εταιρειών Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας, ο κ. Μπαρκόφ είπε ότι ουσιαστικά υιοθετήθηκαν οι ρωσικές προτάσεις για μείωση της χρηματοδότησης του προγράμματος, με περικοπές του προσωπικού και περιορισμό των ενοικίων της κοινοπραξίας. Η επόμενη συνεδρίαση ορίστηκε να πραγματοποιηθεί στις 2 Ιουνίου.

Παρά τα όσα συμφωνήθηκαν στη Ρώμη, η Βουλγαρία επανέλαβε ότι η θέση της είναι σαφής και δεν πρόκειται να πληρώσει οποιαδήποτε τέλη στην κατασκευάστρια εταιρεία έως ότου εγκριθεί η έκθεση για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη. Εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών της Βουλγαρίας, είπε μιλώντας στη δημόσια ραδιοφωνία ΒΝΡ, ότι στην προχθεσινή συνάντηση του Ελεγκτικού Συμβουλίου της Trans Balkan Pipeline στη Ρώμη δεν τέθηκε θέμα αποχώρησης κάποιας χώρας από το σχέδιο.


ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΕΟΣ

Το ρωσικό τηλεοπτικό δίκτυο Βέστι αναφέρθηκε και στο «ελληνικό χρέος ύψους 1,269 εκατομμυρίων ευρώ», σημειώνοντας ωστόσο πως η ελληνική πλευρά συμφώνησε να καλύψει πλήρως την πληρωμή του ΦΠΑ που της αναλογεί στη διετία 2008-2010. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του δικτύου, «εάν οι Ελληνες δεν καταφέρουν να αποπληρώσουν το χρέος τους έως την 1η Μαΐου, το ποσό θα κατανεμηθεί αναλόγως μεταξύ των μελών της κοινοπραξίας, καθένα από τα οποία θα κληθεί να πληρώσει περίπου 350.000 ευρώ».

Η ρωσική οικονομική εφημερίδα «ΡΒΚ Daily» έγραψε ότι «οι μέτοχοι υποστήριξαν την αναγκαιότητα να συνεχιστούν οι εργασίες για την άρση των ενστάσεων του βουλγαρικού υπουργείου Περιβάλλοντος και Υδάτινων Πόρων σχετικά με τις επιπτώσεις του έργου στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον».

Η νέα και βελτιωμένη περιβαλλοντική μελέτη για τις πιθανές επιπτώσεις του έργου έχει συμφωνηθεί να υποβληθεί στη βουλγαρική κυβέρνηση έως το τέλος Φεβρουαρίου.


Πηγή:  http://www.kerdos.gr/