Το Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα ετοιμάζει μια έκθεση σχετικά με έργα των νησιών της «Άγονης Γραμμής» και ζήτησε επίσημα το διάσημο άγαλμα από τον Λούβρο
ΠΟΙΑ Η ΑΠΆΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΓΑΛΛΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ;
Μπορεί το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης να ζήτησε δανεικό το διασημότερο άγαλμα της Σαμοθράκης για μια έκθεση σχετική με έργα της «Άγονης Γραμμής» που θα παρουσιάσει τον χειμώνα στην Αθήνα, ωστόσο το γαλλικό μουσείο αρνήθηκε ευγενικά την πρόταση.
Έτσι, χωρίς να υπολογίζεται η παρουσία της φτερωτής Νίκης, μπαίνει στην τελική ευθεία o σχεδιασμός της έκθεσης «Άγονη Γραμμή: Καστελόριζο, Σύμη, Χάλκη, Τήλος, Νίσυρος», που θα παρουσιαστεί από τις 30 Νοεμβρίου 2011 έως τις 23 Απριλίου 2012.
Η έκθεση είναι η πρώτη από μία σειρά άλλων που θα αναφέρονται στους απομακρυσμένους, ενίοτε και ξεχασμένους, σταθμούς της λεγόμενης και «άγονης γραμμής», που μόνο άγονη δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η ιστορία τους. Στο πλαίσιο αυτής, με γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, δόθηκε το πράσινο φως για τον προσωρινό δανεισμό 390 συνολικά αρχαίων αντικειμένων από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τις ΚΒ' και Ζ' Εφορείες Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και την 4η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων προς το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
Το Καστελόριζο, η Σύμη, η Χάλκη, η Τήλος και η Νίσυρος, σημαντικά λιμάνια στο Αιγαίο της αρχαιότητας για τα πλοία που ταξίδευαν από τις ακτές της Λυκίας και την Κύπρο, θα είναι τα πρώτα νησιά που θα παρουσιαστούν στο κοινό. Έλληνες και ξένοι θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον πολιτισμό τους από την προϊστορική εποχή έως τα βυζαντινά χρόνια, αλλά και τον σύγχρονο, καθώς την έκθεση θα πλαισιώνουν φωτογραφίες και βιντεοπροβολές με συνεντεύξεις κατοίκων και εικόνες από τις γραφικές γωνιές τους.
Η έκθεση, που θα περιλαμβάνει πέντε ενότητες, όσες δηλαδή και τα νησιά, θα ξεκινά με δύο έργα. Το πρώτο θα είναι η βάση αγάλματος από τη Νίσυρο, η οποία απεικονίζει την πλώρη πλοίου, μιας τριημιολίας, το πολεμικό πλοίο της αρχαιότητας που χρησιμοποιούσαν για την καταδίωξη των πειρατών. Η κατασκευή του ήταν τέτοια που έδινε τη δυνατότητα να απομακρύνεται τμήμα της πάνω σειράς των κουπιών και των καθισμάτων των κωπηλατών, με αποτέλεσμα να πέφτει το κατάρτι με τα ιστία, κερδίζοντας σε ταχύτητα και ετοιμότητα.
Το δεύτερο έργο θα παρίσταται, δυστυχώς, μόνο ως φωτογραφία. Πρόκειται για τη Νίκη της Σαμοθράκης, η απεικόνιση της οποίας θα στολίζει τον τοίχο στην αρχή της έκθεσης και κάθε άλλο παρά τυχαία επιλέχθηκε. Το μαρμάρινο γλυπτό της ελληνιστικής εποχής από τη Σαμοθράκη -ένα άλλο νησί της άγονης γραμμής- είναι στερεωμένο σε βάση με παρόμοιο σχήμα πλώρης καραβιού, συνθέτοντας ένα σύμπλεγμα μοναδικό σε τέχνη και ισορροπία.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νικόλαος Σταμπολίδης, με αφορμή την έκθεση, ζήτησε το έργο από το Μουσείο του Λούβρου, όπου βρίσκεται από το 1884. Ωστόσο το γαλλικό μουσείο αρνήθηκε ευγενικά την πρόταση, επικαλούμενο ως αιτιολογία τη πρόσφατη ανακαίνιση των αιθουσών του.
Έτσι, τα έργα που θα εκτεθούν τελικά στην έκθεση θα προέρχονται από τα αρχαιολογικά μουσεία των νησιών, τις αποθήκες τους -γεγονός που σημαίνει ότι πολλά από αυτά θα δουν το φως της δημοσιότητας για πρώτη φορά- τη Ρόδο, την Κω, την Ολυμπία και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Από το Καστελόριζο θα προέρχονται 42 αντικείμενα, τη Σύμη 60, τη Χάλκη 64, την Τήλο 82 και τη Νίσυρο 142. Δυστυχώς όμως, ανάμεσα σε αυτά δεν θα είναι και η φτερωτή Νίκη της Σαμοθράκης, που θα παραμείνει κανονικά σε ένα από τα πιο δημοφιλή σημεία του μεγάλου Μουσείου στον Λούβρο...
Πηγή: http://www.thrakinews.gr/