Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2011

Τα υπέρ και τα κατά της μετατροπής της Θράκης σε Ειδική Οικονομική Ζώνη

Το υπουργείο Ανάπτυξης ξαναγράφει τον νόμο για το Fast Track ώστε να συμπεριλάβει και μικρότερες επενδύσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
ΤΟΥ ΕΝΤΥΠΟΥ "ΒΗΜΑΤΟΣ"
Τη δηµιουργία Ειδικών Οικονοµικών Ζωνών σε περιοχές της Ελλάδας που έχουν πληγεί από την οικονοµική κρίση και αντιµετωπίζουν αθέµιτο φορολογικό ανταγωνισµό από όµορες χώρες σχεδιάζει το υπουργείο Ανάπτυξης. Στόχος της Γενικής Γραµµατείας Στρατηγικών Επενδύσεων, που επεξεργάζεται το σχέδιο, είναι η δηµιουργία ειδικών επιχειρηµατικών θυλάκων, χωρίς όµως να θίγονται εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώµατα.

Παράλληλα, σε µία προσπάθεια δηµιουργίας ενός φιλικού και υγιούς επενδυτικόυ περιβάλλοντος, το υπουργείο Ανάπτυξης γράφει από την αρχή τον νόµο για το Fast Track για να συµπεριλάβει και µικρότερες επενδύσεις, ενώ ανοίγει τους φακέλους των υπερτιµολογήσεων και των επιδοτήσεων – «αέρα» του αναπτυξιακού νόµου, µε αρµόδιους κύκλους να υπόσχονται εξοντωτικούς ελέγχους!

Οπως πληροφορείται «Το Βήµα», ο γενικός γραµµατέας στρατηγικών επενδύσεων, κ. Π. Σελέκος, έπειτα από σχετική – κατ’ αρχήν προφορική – έγκριση των υπηρεσιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εκπονεί αυτές τις ηµέρες το τελικό σχέδιο για την δηµιουργία Ειδικών Οικονοµικών Ζωνών (ΕΟΖ) στην Ελλάδα, το οποίο τελεί υπό την αίρεση της αρµόδιας διυπουργικής επιτροπής. Στην κοινοτική επικράτεια ΕΟΖ υπάρχουν µόνο στην Πολωνία, όµως φαίνεται ότι η οικονοµική κρίση έχει κάµψει τις αντιστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία κρίνει ότι υπό συγκεκριµένες προϋποθέσεις, το σχέδιο µπορεί θεωρητικά να πραγµατοποιηθεί. Στο ερώτηµα, λοιπόν, «εάν η έκτακτη οικονοµική συγκυρία δικαιολογεί ΕΟΖ στην Ελλάδα» η Κοµισιόν έδωσε προφορικά το πρώτο «πράσινο φως».

Η υπόθεση προχώρησε ακόµη περισσότερο τον Αύγουστο µε την επίσκεψη του γερµανού υφυπουργού Οικονοµίας, Στ. Καπφέρερ, ο οποίος συνοδευόταν από το προεδρείο της Οµοσπονδίας Γερµανικών Βιοµηχανιών. Η γερµανική αποστολή, όπως διαπίστωσαν οι έλληνες επίσηµοι, είδε µε καλό µάτι την ιδέα, και δήλωσε ότι θα την υποστήριζε επενδυτικά, εάν προχωρούσε. Ετσι, βρίσκεται υπό κατάρτιση ένας φάκελος για την επίσηµη υποβολή αιτήµατος στην ΕΕ. Ηδη έχουν προηγηθεί επαφές µε τις συναρµόδιες Γενικές ∆ιευθύνσεις της Κοµισιόν, ενώ υπήρξε και µία ανταλλαγή απόψεων µε κρατικούς επενδυτικούς φορείς της Γαλλίας, του Βελγίου και της Γερµανίας.

Οπως όλα δείχνουν, οι υπηρεσιακοί παράγοντες της ΕΕ έχουν εγκαταλείψει την ακαµψία και δείχνουν ελαστικότητα στο φορολογικό σκέλος των ΕΟΖ, καθώς αναγνωρίζουν ότι η χώρα µας αντιµετωπίζει σοβαρό πρόβληµα φορολογικού ανταγωνισµού από τις όµορες χώρες, στις οποίες οι φορολογικοί συντελεστές είναι ιδιαίτερα χαµηλοί, παραπέµποντας σε «παράδεισο».

Το καθεστώς των ΕΟΖ εξετάζεται να είναι τελείως διαφορετικό σε ζητήµατα όπως τα φορολογικά, τα αδειοδοτικά, τις διαγωνιστικές διαδικασίες και ενδέχεται να φέρει και αλλαγές στη δικονοµία. «Η παλέτα είναι τεράστια» εξηγεί ο κ. Σελέκος, «µε εξαίρεση, φυσικά, τα ζητήµατα ασφαλιστικού και εργασιακού δικαίου» λέει, µιλώντας προς «Το Βήµα». Οι ΕΟΖ προτείνεται να συνοδεύονται από δραµατική µείωση των φορολογικών συντελεστών, εντυπωσιακή σύντµηση των αδειοδοτικών διαδικασιών και των σχετικών προθεσµιών, δηµιουργία κεντρικής διοικητικής αδειοδοτικής αρχής (one stop shop), και τροποποίηση της διοικητικής εποπτείας. Το τελευταίο θα συνεπάγεται κατάργηση του διοικητικού ελέγχου του δηµοσίου στις πράξεις των Ανωνύµων Εταιριών.

«Σχεδιάζουµε, δηλαδή, µία νησίδα καλού και αποτελεσµατικού κράτους, που θα µπορούσε να επεκταθεί στη συνέχεια και στο υπόλοιπο ∆ηµόσιο» σηµειώνει ο κ. Σελέκος, τονίζοντας ότι ο ασφυκτικός έλεγχος επί των ΑΕ «δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσµο». Η Γενική Γραµµατεία Στρατηγικών Επενδύσεων εισηγείται τη θέσπιση ειδικής φορολόγησης που θα µπορεί να «ανταγωνιστεί» τους φορολογικούς συντελεστές των γειτονικών χωρών, οι οποίοι κυµαίνονται µεταξύ του 10% και του 20%. Επίσης, ουδείς λόγος γίνεται για µείωση µισθών ή ασφαλιστικών εισφορών.

Αυτό που απασχολεί ιδιαίτερα τα στελέχη της Γενικής Γραµµατείας είναι τα αντίµετρα που θα χρειαστεί να ληφθούν, προκειµένου και να µη δηµιουργηθεί φορολογικό ντάµπινγκ εντός της ελληνικής επικράτειας, αλλά και να ανασχεθεί ένα πιθανό κύµα µαζικών αιτήσεων για την είσοδο σε ΕΟΖ.

Επίσης, αυτό που ακόµη δεν έχει καθοριστεί πλήρως είναι εάν οι ΕΟΖ θα συγκροτηθούν σε κλαδικό ή χωρικό επίπεδο ή εάν θα υπάρξει ειδική µεταχείριση ή κάποιο κλαδικό κριτήριο. Η ΓΓΣΕ, πάντως, θα εισηγηθεί τη θέσπιση των ΕΟΖ σε χωρικό επίπεδο, που θα περιλαµβάνουν όλους τους κλάδους της οικονοµίας και θα δηµιουργηθούν σε περιοχές µε υψηλή ανεργία, εκτεθειµένες σε µισθολογικό και φορολογικό ντάµπινγκ από γειτονικές χώρες. Αυτές θα µπορούσαν να είναι οι περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, ∆υτικής Μακεδονίας, Ηπείρου και Βορείου Αιγαίου.


Κριτική εντός και εκτός Ελλάδας

Αντιδράσεις από εργατικά κέντρα αλλά και από ομοσπονδίες επαγγελματιών

Η δηµιουργία ΕΟΖ είναι ένα θέµα που διχάζει τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Στο Βορειοελλαδικό Τόξο, το οποίο ήταν και το πρώτο µέρος στην Ελλάδα που υπέστη τις επιπτώσεις της µαζικής µεταφοράς παραγωγικών επιχειρήσεων στα Βαλκάνια, η θέσπιση ΕΟΖ συζητείται εδώ και πολλά χρόνια, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι στον Νοµό Εβρου, που έχει υποστεί επενδυτική αφαίµαξη, οι κατά καιρούς προτάσεις για δηµιουργία ΕΟΖ κοντά στο «τριεθνές», εκεί δηλαδή όπου συναντώνται τα σύνορα Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας, απαντώνται επιθετικά, καθώς εκλαµβάνονται ως «δούρειοι ίπποι» για βαλκανικούς και όχι ελληνικούς µισθούς, αλλά και αθέµιτο ανταγωνισµό µε την υπόλοιπη αγορά.

Μάλιστα, οι αντιδράσεις δεν προέρχονται µόνο από τα εργατικά κέντρα, αλλά και από παραδοσιακές δυνάµεις της ελληνικής αγοράς. Πρόσφατα, στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη οι οµοσπονδίες επαγγελµατιών της περιφέρειας άσκησαν οξύτατη κριτική στο ενδεχόµενο δηµιουργίας ΕΟΖ στην περιοχή, αίτηµα που υποστηρίζεται από τοπικούς παράγοντες.

∆εν είναι τυχαίο ότι εντός ΕΕ ΕΟΖ υπάρχουν µόνο στην Πολωνία, µια χώρα που πέρασε τη σκληρή µετάβαση από τον κοµµουνισµό στην ελεύθερη οικονοµία, επιδιώκοντας απεγνωσµένα ξένες επενδύσεις.

Εκτός ΕΕ αλλά εντός Ευρώπης 14 ΕΟΖ υπάρχουν στη Ρωσία, δύο για τη βιοµηχανία, τέσσερις για την τεχνολογία και την καινοτοµία, επτά για τον τουρισµό, καθώς και µία ειδική. Για την εισδοχή σε ΕΟΖ οι εταιρείες δεσµεύονται για σταθερές επενδύσεις, απολαµβάνουν ειδική φορολογική µεταχείριση, όπως συντελεστές 20%, µε απαλλαγές σε άλλους φόρους ή δασµούς. Επίσης, ΕΟΖ έχουν θεσπιστεί και σε άλλες περιοχές της Ασίας και της Λατινικής Αµερικής, όπου συνδέθηκαν από διεθνείς οργανισµούς µε ακραίες παραβιάσεις της εργατικής νοµοθεσίας, όπως παράνοµες µειώσεις σε µισθούς, µη καταβολή ασφαλιστικών εισφορών, εκτεταµένα – και απλήρωτα – ωράρια εργασίας.


ΥΠΟΤΙΜΗΣΕΙΣ

* Οι ΕΟΖ έχουν θεωρηθεί υπεύθυνες για κοινωνικό, οικονομικό και φορολογικό ντάμπινγκ, καθώς όχι μόνο απλά προκαλούν διακρίσεις ως προς τις επιχειρήσεις που βρίσκονται «εκτός των τειχών», αλλά νομοτελειακά «μεταδίδουν» τα ειδικό καθεστώς προς την κανονική οικονομία, προκαλώντας πάσης φύσεως υποτιμήσεις.

* Για τους αρνητές των ΕΟΖ η διεθνής εμπειρία συμπυκνώνεται στη φράση: «Προϊόντα που παράγονται στην κόλαση και φορολογούνται στον παράδεισο».

* Ετσι, δεν είναι τυχαίο ότι εκείνοι που γνωρίζουν τη «σκοτεινή» πλευρά της ελληνικής αγοράς, ανησυχούν ιδιαιτέρως για αυτά που θα συμβούν .


Πηγή:  http://www.tovima.gr/