Δευτέρα 21 Μαΐου 2012

Κλικ στην Ιστορία, όπως την κατέγραψαν οι μαθητές της Θράκης

Μικροί ρεπόρτερ, επισκέφθηκαν μουσεία και φορείς, ρώτησαν για την ιστορία κτιρίων και συνέθεσαν μέσα από τη δική τους αυτή εμπειρία, την ιστορία της περιοχής τους
ΠΟΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΗΣ 
ΘΡΑΚΗΣ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ;




Ο πατέρας ενός μαθητή από τον Πέπλο Εβρου μάζεψε για δεύτερη φορά τα φιστίκια από το χωράφι του. Ο λόγος; Δεν «βγήκε» καλά την πρώτη φορά στην κάμερα. Σαν γύρισμα ταινίας. Πρόκειται, όμως, για μέρος εργασίας μαθητών Γυμνασίου στο πλαίσιο του προγράμματος «Kλικ στην Ιστορία». Μικροί ρεπόρτερ, με το κινητό να λειτουργεί άλλοτε ως μαγνητοφωνάκι, άλλοτε ως φωτογραφική μηχανή και άλλοτε ως βίντεο. Επισκέφθηκαν μουσεία και φορείς της περιοχής τους, είδαν πώς είναι τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, ρώτησαν για την ιστορία κτιρίων και συνέθεσαν μέσα από τη δική τους αυτή εμπειρία, την ιστορία της περιοχής τους, αναρτώντας τη στο Ιντερνετ σε μορφή εργασίας. Διεξήχθη φέτος για δεύτερη σχολική χρονιά σε διάφορα γυμνάσια και αποτελεί συνεργασία του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού (ΙΜΕ) με το υπουργείο Παιδείας και τη Vodafone. Η εταιρεία παραχώρησε στους μαθητές κινητά τηλέφωνα με κάμερα -«κλειδωμένα»- ώστε να καταγράψουν την ιστορία της περιοχής τους. Σκοπός, να την αντιληφθούν έμπρακτα, μαθαίνοντας να συνεργάζονται, να δουλεύουν ομαδικά, και παράλληλα, αξιοποιώντας τη νέα τεχνολογία.

Αναλόγως της περιοχής, ποικίλλουν και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, όπως και οι πηγές από όπου θα αντλήσουν υλικό. «Το είδαμε στην πράξη, επισκεπτόμενοι τα μέρη. Στη Δράμα, οι μαθητές ενδιαφέρονται για την ιστορία της ποδοσφαιρικής Δόξας Δράμας. Το σχολείο βρίσκεται δίπλα στο γήπεδο», σημειώνει η κ. Κλεοπάτρα Φέρλα, επικεφαλής του Τομέα Ερευνας και Διαχείρισης Πολιτισμικής Πληροφορίας του ΙΜΕ και μία εκ των υπευθύνων του προγράμματος. Στην Αίγινα, στο Γυμνάσιο Μεσαγρού, «ένας μαθητής ήθελε να μιλήσει για την Κατοχή. Παραξενευτήκαμε αρχικά, κατόπιν, όμως, μάθαμε ότι στην περιοχή υπήρχε λατομείο όπου γίνονταν εκτελέσεις», προσθέτει. Παιδιά με καταγωγή από τη Μ. Ασία ενδιαφέρονται να μάθουν για τους πρόσφυγες προγόνους τους. Οπως συνέβη με τους μαθητές του 2ου Γυμνασίου Ναυπλίου. «Επισκέφθηκαν τον συνοικισμό προσφύγων στην περιοχή, για τον οποίο πολλοί μαθητές δε γνώριζαν πώς και γιατί ονομάζεται έτσι», συμπληρώνει η εκπαιδευτικός κ. Κατερίνα Τρανού. «Πήραν συνεντεύξεις από ντόπιους παππούδες και γιαγιάδες, άνοιξαν οικογενειακά άλμπουμ με φωτογραφίες», συνέδεσαν έμπρακτα στο μυαλό τους το παρελθόν με το παρόν. «Είδαν την ιστορία της πλατείας Συντάγματος στο Ναύπλιο και πώς έχει αλλάξει η φυσιογνωμία της στο πέρασμα των χρόνων και στη στροφή προς την τουριστική πλευρά». Και όλα αυτά εκτός σχολικού ωραρίου.

 Στον ακριτικό Πέπλο Εβρου, «τα ερεθίσματα που έχουν οι μαθητές είναι περιορισμένα», σημειώνει η κ. Βάλια Ζήκα, διευθύντρια του Γυμνασίου που βρίσκεται δίπλα στο Τελωνείο, μια ανάσα από τα σύνορα. Βιντεοσκόπησαν τα προβατάκια που γέννησαν οι προβατίνες, έκαναν βιβλιογραφική έρευνα, επισκέφθηκαν τα Γενικά Αρχεία του Κράτους για να εξοικειωθούν με την ιστορική έρευνα, το Μνημείο Θρακών και το Εθνολογικό Μουσείο Αλεξανδρούπολης. Και στα τέλη Μαρτίου, πήγαν εκδρομή στο Δάσος της Δαδιάς και στο Δέλτα του Εβρου. «Με χαρά βλέπουμε πώς και πόσο τα παιδιά αποκτούν σταδιακά αυτοπεποίθηση, κοινωνικοποιούνται. Αισθάνονται πως κάποιος τους δίνει σημασία», καταλήγει η κ. Ζήκα.

Φέτος, στο πρόγραμμα συμμετέχουν επίσης το 1ο Γυμνάσιο Αγίου Νικολάου Κρήτης, το 1ο Αιγίου, 1ο Κρύας Βρύσης Πέλλας, 2ο Σάμου, 3ο Μεγάρων Αττικής, 5ο Ξάνθης, 60ό Αθηνών (Κυψέλη), Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών, Μαρμαρίου, Μεσαγρού Αίγινας, Πέπλου Εβρου, Πειραματικό Ευαγγελικής Σχολής Νέας Σμύρνης και Πειραματικό Μυτιλήνης. Πέρυσι ήταν το Γυμνάσιο Αγιάς Λάρισας, 2ο Δράμας, 3ο Θήβας, 2ο Ναυπλίου, 7ο Ν. Ιωνίας και Βροντάδου Χίου.

.