Το ενεργειακό παιχνίδι φεύγει σιγά σιγά από τα χέρια της Τουρκίας, καθώς οι ρωσικοί κρατικοί κολοσσοί εξαιρούν τη γείτονα από τα ενεργειακά τους σχέδια. Παγώνει ο αγωγός Σαμψούντα - Τσεϊχάν, εξέλιξη ενθαρρυντική για τον αγωγό Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη
Η «διπλωματία των αγωγών» χτύπησε την Τουρκία, που δείχνει σοκαρισμένη και αμήχανη, τουλάχιστον με όσα γράφονται στις ηλεκτρονικές σελίδες των τουρκικών εφημερίδων.
Η Transneft, o κρατικός κολοσσός και ουσιαστικά το μονοπώλιο κρατικών αγωγών στη Ρωσία, έβαλε πριν από λίγο «τίτλους τέλους» στα τουρκικά όνειρα για τη δημιουργία αγωγού μεταφοράς πετρελαίου από τη Σαμψούντα στο Τσεϊχάν, ο οποίος ουσιαστικά θα ανταγωνιζόταν και ενδεχομένως να καταργούσε στην πράξη τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, που ενδιαφέρει εξαιρετικά την Ελλάδα.
Ο πρόεδρος της Transneft Nikolai Tokarev είπε στο Ρόιτερ ότι παγώνει το σχέδιο κατασκευής αγωγού μεταφοράς πετρελαίου Σαμψούντας-Τσειχάν και δικαιολόγησε την εξέλιξη αυτή, τονίζοντας ότι «ο αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη είναι πιο ελκυστικός και πιο κατάλληλος από τον ''Σαμψούντα Τσεϊχάν''».
Τα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων μετέδωσαν αμέσως την είδηση αυτή, αλλά Τούρκοι αξιωματούχοι έσπευσαν να δηλώσουν άγνοια, παρά το γεγονός ότι οι δύο πλευρές συζητάνε εδώ και μήνες με σαφή πρόθεση των Τούρκων να αποτρέψουν μια τέτοια εξέλιξη.
Μάλιστα, πριν από πέντε ημέρες, ένα άλλο στέλεχος της ρωσικής Τransneft και συγκεκριμένα ο εκπρόσωπος της εταιρείας Ίγκορ Ντιόμιν, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Φωνή της Ρωσίας», είχε τοποθετηθεί αναλόγως, λέγοντας:
«Το τουρκικό σχέδιο προέκυψε μόνο λόγω της αδιαλλαξίας της Βουλγαρίας... μας αρέσει λιγότερο ... Εάν όμως οι Βούλγαροι δείξουν αδιαλλαξία, θα πάμε στους Τούρκους» ξεκαθάρισε, μεταξύ άλλων, ο εκπρόσωπος της Τransneft.
Η ρωσική πλευρά υπερασπίζεται τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη με κάθε αφορμή και ασκεί συγκεκριμένες πιέσεις προς τη Βουλγαρία: «Έχουμε την πρόθεση να δείξουμε στη βουλγαρική πλευρά όλα τα πλεονεκτήματα του έργου από την κατασκευή του αγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Ο αγωγός αυτός θα διασχίσει τη Βουλγαρία και την Ελλάδα. Πρέπει να σημειωθεί ότι η άλλη ενδιαφερόμενη χώρα, η Ελλάδα, δεν έχει καμία αμφιβολία για το δικό της όφελος από τη συμμετοχή της στο σχέδιο, ενώ οι Βούλγαροι διστάζουν.
Λένε ότι έχουν φόβους σχετικά με το περιβάλλον, λόγω της κατασκευής του τερματικού σταθμού στο Μπουργκάς, αλλά εκεί ήδη λειτουργεί διυλιστήριο, οπότε ο καινούργιος τερματικός σταθμός δεν θα επιβαρύνει πολύ το περιβάλλον. Προτιθέμεθα να δείξουμε στους Βουλγάρους συναδέλφους μας πώς λειτουργούν παρόμοιες υποδομές της Τransneft, που είναι ο τερματικός σταθμός του αγωγού Ανατολική Σιβηρία- Ειρηνικός Ωκεανός στο Κόζμινο και αυτός στο λιμάνι του Πριμόρσκ στα περίχωρα της Αγίας Πετρούπολης. Μετά την έναρξη της λειτουργίας των εν λόγω τερματικών σταθμών, η οικολογική κατάσταση βελτιώθηκε αντί να επιδεινωθεί, επειδή συντηρούμε μια ολόκληρη υπηρεσία περιβαλλοντικής παρακολούθησης, η οποία εντοπίζει ακόμη και την παραμικρή κηλίδα, κάθε διαρροή πετρελαίου κι αμέσως ανιχνεύει από που προκαλείται. Πιστέψτε με, αν αρχίσει η Τransneft να δραστηριοποιείται στο λιμάνι του Μπουργκάς, το λιμάνι θα γίνει πιο καθαρό».
Εξάλλου, όπως εκτίμησε, το σχέδιο συμφέρει τη Βουλγαρία, επειδή τα τέλη διέλευσης, ύψους 30 εκατ. ευρώ στην πρώτη φάση και 50 εκατ. ευρώ στη συνέχεια, θα αποτελούσαν μια αξιόλογη συνεισφορά στο ΑΕΠ της Βουλγαρίας, το οποίο εκτιμάται σε 30 δισ. ευρώ.
Δεν υπάρχει αμφισβήτηση για την αναγκαιότητα άμεσης κατασκευής αγωγού, που θα παρακάμψει τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, επειδή το 2012-2013 θα ολοκληρωθεί η διεύρυνση του αγωγού που συνδέει τα κοιτάσματα του Καζακστάν με το Νοβοροσίσκ (ο Αγωγός της Κασπίας, που κατασκευάζεται από την Κοινοπραξία του Αγωγού της Κασπίας, CPC) και από τη Μαύρη Θάλασσα θα μεταφέρονται 135-140 εκατ. τόνοι πετρελαίου ετησίως. Μέσω των Στενών όμως, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Τransneft, δεν μπορούν να διοχετεύονται περισσότερα από 110-115 εκατ. τόνοι, ετησίως. «Αγωγοί που θα παρακάμπτουν τα Στενά είναι ζωτικής σημασίας και ανταποκρίνονται στην πολιτική της Ε.Ε. για διαφοροποίηση των οδεύσεων μεταφοράς ενεργειακών πόρων» υπογράμμισε.
Αφού, λοιπόν, οι Βούλγαροι «φρέναραν» τη συμμετοχή τους στο σχέδιο του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, η Τουρκία πρότεινε να κατασκευαστεί ο αγωγός Σαμψούντα-Τζεϊχάν. Να σας μιλήσω με ειλικρίνεια, το τουρκικό σχέδιο προέκυψε μόνο λόγω της αδιαλλαξίας της Βουλγαρίας, η οποία απολαμβάνει τεράστια οικονομικά οφέλη μόνο χάρη στη γεωγραφική της θέση. Το τουρκικό σχέδιο μας αρέσει λιγότερο» ξεκαθάρισε ο εκπρόσωπος της Τransneft.
Την κατάσταση περιέπλεξε ακόμη περισσότερο πρόσφατη δήλωση του Ρώσου πρωθυπουργού, Βλαντίμιρ Πούτιν, ότι «το σχέδιο του αγωγού Σαμψούντα-Τζεϊχάν είναι πλήρως υλοποιήσιμο και η βουλγαρική πλευρά θα πρέπει να λάβει υπ' όψιν της και αυτή την πραγματικότητα».
Οι Τούρκοι φάνηκε να ησυχάζουν για την τύχη του αγωγού που εκείνοι σχεδίασαν και πρότειναν στη Ρωσία, αλλά, από ό,τι φαίνεται, η διπλωματία των αγωγών εξελίσσεται ώρα με την ώρα και η νέα εξέλιξη «παγώνει» τη γείτονα.
Πηγή: http://www.zougla.gr/