Σάββατο, 21 Μαΐου 2011

Ελληνες ζωγράφοι στο Τοπ Καπί της Πόλης

Περίπου 100 έργα περιλαμβάνει
η έκθεση που εγκαινιάζεται στις
23 Μαΐου στην Κωνσταντινούπολη

Στηρίζεται στο βιβλίο της Μάιντα Σαρίς και συγκεντρώνει για πρώτη φορά σημαντικούς πίνακες από την Πόλη

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ



Πορτρέτα Σουλτάνων και υψηλόβαθμων Οθωμανών αξιωματούχων, προσωπογραφίες ιεραρχών από τη συλλογή της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης, εικόνες από εκκλησίες, όψεις της Πόλης και νεκρές φύσεις: τα παραπάνω είναι μερικά μόνο από τα 100 περίπου έργα τα οποία περιλαμβάνονται στην έκθεση με τίτλο «Ελληνες Ζωγράφοι της Κωνσταντινούπολης στο Ανάκτορο του Τοπ Καπί» η οποία εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 23 Μαΐου και θα διαρκέσει ως τις 30 Ιουνίου στο Μουσείο του Ανακτόρου του Τοπ Καπί.

Η έκθεση - σε επιμέλεια της καλλιτεχνικής συμβούλου και συγγραφέως Μάιντα Σαρίς - διοργανώνεται από τη διοίκηση του Μουσείου και το Προξενείο της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργού Πολιτισμού της Τουρκίας Ερτουγρούλ Γκιουνάι και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.

Η έκθεση - η οποία οργανώνεται σε θεματική και χρονολογική βάση - στηρίζεται στο βιβλίο της Μάιντα Σαρίς με τίτλο «Ελληνες Ζωγράφοι της Κωνσταντινούπολης» και συγκεντρώνει για πρώτη φορά σημαντικούς πίνακες και εικόνες από την Πόλη.

Σκοπός της, είναι να φέρει στο φως πρωτότυπα έργα ελλήνων ζωγράφων οι οποίοι γεννήθηκαν και δημιούργησαν στην Κωνσταντινούπολη το 19ο αιώνα και τα πρώτα χρόνια του 20ου, συνέβαλλαν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της οθωμανικής κουλτούρας κι ωστόσο ελάχιστα πράγματα μπορεί να βρει κανείς στις επίσημες πηγές: ο Αρμενόπουλος, ο Ανδρεάδης, ο Αντωνιάδης, ο Οικονομίδης, ο Ξανθόπουλος, ο Μιχελιδάκης, η Πετρίδου, ο Πλατωνίδης, ο Σαββίδης είναι μερικά μόνο από τα ονόματα ζωγράφων και εικονογράφων τα οποία συναντά κανείς στην έκθεση.

Το βιβλίο - και κατ΄ επέκταση η έκθεση - είναι το αποτέλεσμα της πολύχρονης, κοπιώδους έρευνας της Μάιντα Σαρίς και η ιδέα του προέκυψε την περίοδο κατά την οποία η συγγραφέας μελετούσε τους αρμένιους ζωγράφους της Πόλης. «Τότε συνειδητοποίησα ότι υπήρχε ένα μπέρδεμα των αρμένιων και των ελλήνων ζωγράφων σε πολλές πηγές. Ετσι άρχισα να μελετώ και τους δεύτερους» δήλωνε η ίδια παλαιότερα.

Πέρα από την υποστήριξη που βρήκε από συγκεκριμένους ανθρώπους, η Σαρίς έβαλε αγγελίες σε εφημερίδες ζητώντας πληροφορίες, υλικό, και γενικότερα ο,τιδήποτε θα μπορούσε να της φανεί χρήσιμο. Η ανταπόκριση υπήρξε εντυπωσιακή. Το κοινό στοιχείο που ενώνει όλους αυτούς τους ζωγράφους είναι, σύμφωνα με τη συγγραφέα, η Κωνσταντινούπολη.

«Αυτοί οι καλλιτέχνες διασκορπίστηκαν σε όλο τον κόσμο κι όλοι τους ανέπτυξαν πολύ διαφορετικά στιλ καθώς επηρεάστηκαν από την κουλτούρα στην οποία έζησαν» έχει δηλώσει σχετικά η Σαρίς. Σύμφωνα με την ίδια, το πνεύμα της Πόλης είναι αναγνωρίσιμο στους πίνακες: «Ακόμη και στη δουλειά ενός καλλιτέχνη ο οποίος πήγε στην πιο μακρινή χώρα, είναι φανερή η αύρα που παραπέμπει στην Κωνσταντινούπολη...»


Πηγή:  http://www.tovima.gr/