Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Επένδυση 130 εκ. ευρώ στα σκαριά για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Μία κοινοπραξία 4 εταιρειών, με επικεφαλής μία από το Ισραήλ, έχει καταθέσει πρόταση για την κατασκευή και εκμετάλλευση μίας σειράς έργων υποδομής στο λιμάνι

ΠΟΙΑ Η ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ;


Μία μεγάλη επένδυση που θα αγγίξει τα 130 εκατομμύρια ευρώ συζητείται εδώ και λίγους μήνες για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Μία κοινοπραξία 4 εταιρειών, με επικεφαλής μία εταιρεία από το Ισραήλ, έχει καταθέσει πρόταση για την κατασκευή και εκμετάλλευση μίας σειράς έργων υποδομής στο λιμάνι.

Στο νέο εταιρικό σχήμα που θα δημιουργηθεί, θα συμμετέχει και ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης, ο οποίος προβλέπεται να λαμβάνει ένα ποσοστό τουλάχιστον 20% επί των κερδών της εταιρείας. Αυτή την στιγμή, ο φάκελος της πρότασης βρίσκεται στο γραφείο του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη και από μέρα σε μέρα αναμένεται η απάντηση του υπουργείου, προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης.

Ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης έχει έλθει σε επαφή, πραγματοποιώντας συναντήσεις με τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας, από τον περασμένο Φλεβάρη. Το ενδιαφέρον των επίδοξων επενδυτών είναι πολύ μεγάλο και η πρόταση που έχουν εκπονήσει, αποτελεί απλώς μία βάση συζήτησης με τον ΟΛΑ και το αρμόδιο υπουργείο, δίχως να είναι τίποτε δεσμευτικό. Εφόσον η πρόταση, με τις όποιες προσθήκες ή διαφοροποιήσεις, λάβει το «πράσινο φως», θα συσταθεί μία νέα εταιρεία, η οποία θα αποτελείται από τις 4 εταιρείες της κοινοπραξίας και τον Οργανισμό Λιμένα, ο οποίος, θα συμμετέχει με κάποιον δικό του άνθρωπο, ελέγχοντας και συναποφασίζοντας για όλες τις διαδικασίες.


Η προτεινόμενη διάρκεια της εκμετάλλευσης είναι 25 χρόνια.

Σύμφωνα με δηλώσεις του διευθύνοντα συμβούλου του ΟΛΑ Χρήστου Σκεύα στη «ΓΝΩΜΗ», ο φάκελος της πρότασης έχει αποσταλεί σε κάθε αρμόδιο κυβερνητικό φορέα και εξετάζεται από τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Μιχάλη Χρυσοχοϊδη.

«Εμείς κάναμε τις πρώτες διαπραγματεύσεις, δημιουργήθηκε μία πρόταση που θα αποτελέσει βάση για συζήτηση και ευελπιστούμε πως όλα θα τραβήξουν τον δρόμο τους. Η τελική απόφαση ανήκει στον κ. Χρυσοχοϊδη, στου οποίου τη δικαιοδοσία είναι το ‘ναι’ ή το ‘όχι’ στην εν λόγω πρόταση. Σε κάθε περίπτωση, αυτή η κινητικότητα και το ενδιαφέρον είναι μόνο θετική για το λιμάνι μας».


Η επένδυση

Η επένδυση μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 130 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία, θα επενδυθούν στο σύνολό τους από τις 4 εταιρείες της κοινοπραξίας, με τον ΟΛΑ ή το δημόσιο να μην βάζει ούτε ένα ευρώ. «Μόνο να εισπράξει θα έχει το κράτος και η περιοχή μας, και όχι να πληρώσει», σχολιάζει ο κ. Σκεύας.

Η πρόταση λοιπόν της κοινοπραξίας, περιλαμβάνει τη δημιουργία υποδομών στο λιμάνι, οι οποίες είναι απαραίτητες, αλλά με απαγορευτικό κόστος για τον ΟΛΑ και το δημόσιο. Ενδεικτικά, περιλαμβάνεται ένα έργο επιτακτικής ανάγκης, αυτό της τοποθέτησης συστημάτων ασφαλείας, η απουσία του οποίου, μέχρι σήμερα, μπορεί, ανά πάσα στιγμή, να επιφέρει υψηλά πρόστιμα από την Ευρωπαϊκή Ένωση στο λιμάνι μας. Η συγκεκριμένη πρόταση περιλαμβάνει την τοποθέτηση αισθητήρων, συστημάτων σκάνερ, πύργου ελέγχου ναυσιπλοΐας στο λιμάνι, για την εξασφάλιση της ασφάλειας του λιμένα, είτε για εμπορικούς είτε για τουριστικούς σκοπούς.

Παράλληλα, προβλέπονται υποδομές για την ανάπτυξη του εμπορικού ρόλου του λιμανιού, για την ασφαλή μεταφορά, αποθήκευση και διακίνηση των κοντέηνερ. Άλλωστε, σ’ αυτό το κομμάτι, υπολογίζουν ιδιαίτερα οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές, προσδοκώντας να μπορέσει το λιμάνι να πάρει ένα μικρό μερίδιο από την κίνηση των Στενών.

Όπως επισημαίνεται από την πλευρά του ΟΛΑ, η πρόταση αυτή είναι μία βάση συζήτησης. Αφού τη μελετήσει ο υπουργός, μπορεί να καλέσει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και να συζητήσουν κάποιες τροποποιήσεις για το συμφωνητικό ίδρυσης και λειτουργίας της νέας εταιρείας. Για παράδειγμα, το ποσοστό που θα λαμβάνει ο ΟΛΑ επί των κερδών, μπορεί αντί για 20% να είναι 25%, ενώ θα ήταν σκόπιμο να τεθεί και ως όρος να προέρχονται από την περιοχή μας όσοι εργαστούν για τα έργα υποδομών.

«Είναι ευχής έργον η υπόθεση να ξεκαθαρίσει ως τη ΔΕΘ», λέει ο κ. Σκεύας. «Τόσα χρόνια ακούμε διάφορα για το λιμάνι μας και όλες αυτές οι ‘ασκήσεις επί χάρτου’ είναι ωραίες, όμως, εμείς, πραγματικά, κάνουμε βήματα μπροστά. Έχουμε προχωρήσει τη συνεργασία μας με το Μπουργκάς, τη Βάρνα, την Κονστάντζα, την ένωση μεταφορικών εταιρειών της Τουρκίας, καθώς και 2 ναυτιλιακές εταιρείες της Τουρκίας, οι οποίες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τη διακίνηση των κοντέηνέρ τους μέσω του λιμανιού μας. Προετοιμάζουμε το έδαφος κι ελπίζουμε όλα να πάνε καλά. Μόνο να εισπράξει θα έχει η περιοχή μας από μία τέτοια επένδυση».

 
Πηγή:  http://www.e-evros.gr/