Μέχρι και νέος πρωθυπουργός ορίστηκε χωρίς επισήμως να έχει ακόμα υποβάλλει την παραίτησή του ο προηγούμενος
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ
ΑΚΡΟΒΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ
Στον «αέρα» βρίσκονται από πλευράς τήρησης του Συντάγματος οι διαδικασίες που τηρήθηκαν από τους πολιτειακούς παράγοντες προκειμένου η χώρα να οδηγηθεί σε συγκυβέρνηση. Το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία της κοινής γνώμης επιζητούσε επιτακτικά να δοθεί λύση στο ζήτημα της ιδιότυπης ακυβερνησίας των τελευταίων ημερών οδήγησε σε τραγελαφικές καταστάσεις. Εάν μάλιστα όλα αυτά συνέβαιναν άλλες εποχές (και πολύ περισότερο με άλλα πολιτεύματα) πολλοί θα μιλούσαν για «συνταγματικό πραξικόπημα».
Χαρακτηριστικό είναι ότι από το μεσημέρι έχει δοθεί εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον Λουκά Παπαδήμο χωρίς όμως να έχει παραιτηθεί ο Γιώργος Παπανδρέου! Στα αξιοσημείωτα επίσης ότι έχει ορίσθεί ημερομηνία και ώρα ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης χωρίς να έχει παραιτηθεί η προηγούμενη...
Το Σύνταγμα όμως ορίζει ρητά στο άρθρο 38 παράγραφος 1 ότι: «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας απαλλάσσει από τα καθήκοντά της την Kυβέρνηση, αν αυτή παραιτηθεί, καθώς και αν η Bουλή αποσύρει την εμπιστοσύνη της κατά το άρθρο 84. Στις περιπτώσεις αυτές εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 2, 3 και 4 του άρθρου 37.
Aν ο Πρωθυπουργός της παραιτούμενης Kυβέρνησης είναι αρχηγός ή εκπρόσωπος κόμματος που διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών, εφαρμόζεται αναλόγως η διάταξη του άρθρου 37 παράγραφος 3 εδάφιο γ».Και το συγκεκριμένο άρθρο όμως, το 37, λέει στο άρθρο 2:«Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Bουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Aν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Kυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Bουλής». ΄
Στο άρθρο 3 αναφέρεται ότι: «Aν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του τρίτου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος. Kάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις ημέρες. Aν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Kυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Bουλής, επιδιώκει το σχηματισμό Kυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Bουλής για τη διενέργεια εκλογών και σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό Kυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Bουλή».
Είναι ευνόητο ότι τίποτε από αυτά δεν τηρήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση. «Ψιλά γράμματα» θα πει κάποιος, μπροστά στο ζητούμενο να σωθεί η οικονομία. Μήπως όμως και από πρακτικής πλευράς θα ήταν προτιμότερο να είχαν τηρηθεί τα παραπάνω και να μην κινδυνέψει να εκφυλισθεί η διαδικασία;
.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ
ΑΚΡΟΒΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ
Στον «αέρα» βρίσκονται από πλευράς τήρησης του Συντάγματος οι διαδικασίες που τηρήθηκαν από τους πολιτειακούς παράγοντες προκειμένου η χώρα να οδηγηθεί σε συγκυβέρνηση. Το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία της κοινής γνώμης επιζητούσε επιτακτικά να δοθεί λύση στο ζήτημα της ιδιότυπης ακυβερνησίας των τελευταίων ημερών οδήγησε σε τραγελαφικές καταστάσεις. Εάν μάλιστα όλα αυτά συνέβαιναν άλλες εποχές (και πολύ περισότερο με άλλα πολιτεύματα) πολλοί θα μιλούσαν για «συνταγματικό πραξικόπημα».
Χαρακτηριστικό είναι ότι από το μεσημέρι έχει δοθεί εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον Λουκά Παπαδήμο χωρίς όμως να έχει παραιτηθεί ο Γιώργος Παπανδρέου! Στα αξιοσημείωτα επίσης ότι έχει ορίσθεί ημερομηνία και ώρα ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης χωρίς να έχει παραιτηθεί η προηγούμενη...
Το Σύνταγμα όμως ορίζει ρητά στο άρθρο 38 παράγραφος 1 ότι: «O Πρόεδρος της Δημοκρατίας απαλλάσσει από τα καθήκοντά της την Kυβέρνηση, αν αυτή παραιτηθεί, καθώς και αν η Bουλή αποσύρει την εμπιστοσύνη της κατά το άρθρο 84. Στις περιπτώσεις αυτές εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 2, 3 και 4 του άρθρου 37.
Aν ο Πρωθυπουργός της παραιτούμενης Kυβέρνησης είναι αρχηγός ή εκπρόσωπος κόμματος που διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των βουλευτών, εφαρμόζεται αναλόγως η διάταξη του άρθρου 37 παράγραφος 3 εδάφιο γ».Και το συγκεκριμένο άρθρο όμως, το 37, λέει στο άρθρο 2:«Πρωθυπουργός διορίζεται ο αρχηγός του κόμματος το οποίο διαθέτει στη Bουλή την απόλυτη πλειοψηφία των εδρών. Aν κανένα κόμμα δεν διαθέτει την απόλυτη πλειοψηφία, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει στον αρχηγό του κόμματος που διαθέτει τη σχετική πλειοψηφία διερευνητική εντολή για να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Kυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Bουλής». ΄
Στο άρθρο 3 αναφέρεται ότι: «Aν δεν διαπιστωθεί αυτή η δυνατότητα, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρέχει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του δεύτερου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος και εάν δεν τελεσφορήσει και αυτή, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δίνει διερευνητική εντολή στον αρχηγό του τρίτου σε κοινοβουλευτική δύναμη κόμματος. Kάθε διερευνητική εντολή ισχύει για τρεις ημέρες. Aν οι διερευνητικές εντολές δεν τελεσφορήσουν, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τους αρχηγούς των κομμάτων και, αν επιβεβαιωθεί η αδυναμία σχηματισμού Kυβέρνησης που να έχει την εμπιστοσύνη της Bουλής, επιδιώκει το σχηματισμό Kυβέρνησης από όλα τα κόμματα της Bουλής για τη διενέργεια εκλογών και σε περίπτωση αποτυχίας αναθέτει στον Πρόεδρο του Συμβουλίου της Eπικρατείας ή του Aρείου Πάγου ή του Eλεγκτικού Συνεδρίου το σχηματισμό Kυβέρνησης, όσο το δυνατόν ευρύτερης αποδοχής, για να διενεργήσει εκλογές, και διαλύει τη Bουλή».
Είναι ευνόητο ότι τίποτε από αυτά δεν τηρήθηκε στη συγκεκριμένη περίπτωση. «Ψιλά γράμματα» θα πει κάποιος, μπροστά στο ζητούμενο να σωθεί η οικονομία. Μήπως όμως και από πρακτικής πλευράς θα ήταν προτιμότερο να είχαν τηρηθεί τα παραπάνω και να μην κινδυνέψει να εκφυλισθεί η διαδικασία;
.