Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2011

Δημοπρατούνται οι Σταθμοί Εξυπητέρησης Αυτοκινήτων της Εγνατίας

Νέος διαγωνισμός από την δημιουργία τους, ώστε να αρθεί έως το καλοκαίρι του... 2013 το ελληνικό παράδοξο να μην υπάρχει ούτε βενζινάδικο πάνω στον κεντρικό οδικό άξονα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ

Η ... παγκόσμια Ελληνική πρωτοτυπία, που θέλει έναν κλειστό αυτοκινητοδρόμο και διεθνή οδικό άξονα να διαθέτει μόλις έναν Σταθμό Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) σε μήκος 670 χλμ (!), φαίνεται ότι βαίνει προς το τέλος της, καθώς η Εγνατία Οδός προχωρά στην δημοπράτηση των συμβάσεων παραχώρησης για την δημιουργία κι εκμετάλλευση των ΣΕΑ.

Η δημόσια εταιρία προχωρά σε διεθνή διαγωνισμό για την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, την συντήρηση και την εκμετάλλευση τεσσάρων «μπουκέτων» ΣΕΑ με καταληκτική ημερομηνία υποβολής των προσφορών την 12η Δεκεμβρίου.

Οι ΣΕΑ που δημοπρατούνται είναι:

- Ο αριστερός ΣΕΑ στη θέση Περιστέρι και οι αμφίπλευροι στη θέση Ταξιάρχης, με δικαίωμα προαίρεσης για την ανάθεση στον ίδιο ανάδοχο την ανάπτυξη και του δεξιού ΣΕΑ Περιστερίου

- Ο αριστερός ΣΕΑ Σιάτιστας και ο δεξιός Πολυμύλου

- Ο ΣΕΑ Ωραιοκάστρου

- Ο αριστερός ΣΕΑ Καρβάλης

Η μελέτη και η κατασκευή των σταθμών εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί σε 18 μήνες, ενώ η σύμβαση παραχώρησης θα έχει διάρκεια 30 ετών. Η χρηματοδότηση των υποδομών και των υπηρεσιών θα γίνει αποκλειστικά από τον παραχωρησιούχο, ο οποίος θα κατάβάλλει ποσοστό από τον κύκλο εργασιών του στην Εγνατία Οδό.

Είχε προηγηθεί προηγούμενος διαγωνισμός για τους ΣΕΑ στο Αρδάνιο Έβρου, την Κομοτηνή και την Ηγουμενίτσα. Οι ανάδοχοι βρέθηκαν και οι συμβάσεις υπεγράφησαν, όμως εκκρεμεί η κατασκευή υποδομών από την Εγνατία, προκειμένου να δοθούν οι χώροι στους παραχωρησιούχους. Ο σχεδιασμός της Εγνατίας προβλέπει έναν ΣΕΑ ανά περίπου 50-60 χλμ.


Πολλά έξοδα - ελάχιστα έσοδα

Η Εγνατία Οδός είχε δανειστεί μεγάλα ποσά από τις τράπεζες για την αποπεράτωση του σπουδαίου αυτού έργου και βρέθηκε μέχρι πρότινος να οφείλει άνω του ενός δισ. ευρώ. Με σταδιακή αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου, τα χρέη υποχώρησαν περίπου τα 750 εκατ. ευρώ, όμως τα οικονομικά της παραμένουν εξαιρετικά δυσχερή, καθώς τα έσοδα του μοναδικού εν λειτουργία σταθμού διοδίων στον Πολυμύλο της Κοζάνης διοχετεύονται απ' ευθείας στην Τράπεζα Πειραιώς για την αποπληρωμή δανείων. Την ίδια στιγμή, η εταιρία καλείται να καταβάλλει κάθε έτος άνω των 90 εκατ. ευρώ για την συντήρηση του έργου, με ελάχιστα έσοδα.

Προηγούμενος διαγωνισμός έχει αναδείξει ανάδοχο για την λειτουργία πέντε συμβατικών σταθμών διοδίων, όμως ακόμη δεν έχουν ενεργοποιηθεί για λόγους τυπικούς, καθώς δεν έχει εκδοθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει την δημιουργία τους. Την επόμενη διετία τα συμβατικά διόδια θα αντικατασταθούν με ηλεκτρονικά.

Τα δικαιώματα του δημοσίου από τα έσοδα από τα διόδια, θα τιτλοποιηθούν μέσω της εταιρίας «Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι», η οποία θα αποκρατικοποιηθεί σε δόσεις τον επόμενο χρόνο.
 
 
Πηγή:  http://www.tovima.gr/