Σάββατο, 25 Φεβρουαρίου 2012

Καταπέλτης ο εισαγγελέας στη νέα δίκη για το Βατοπέδι στο Εφετείο Θράκης: Ένοχοι κατά το κατηγορητήριο Εφραίμ, Αρσένιος & η δικαστής Ψάλτη

Ξεκίνησαν οι αγορεύσεις των συνηγόρων υπεράσπισης που ολοκληρώνονται την Τετάρτη με την έκδοση απόφασης
ΟΛΟ ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ,
Η ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΨΑΛΤΗ
ΚΑΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΟΥ
ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΕΦΕΤΩΝ

Παρατείνεται η αγωνία για την προσεχή Τετάρτη, στην δίκη που ανιχνεύει στο Εφετείο Θράκης αν υπήρξε σκόπιμη καθυστέρηση στην έκδοση αποφάσεως του πολυμελούς Πρωτοδικείου Ροδόπης ώστε ο χρόνος να λειτουργήσει υπέρ των συμφερόντων της μονής Βατοπαιδίου κι αν υπήρξε διαρροή του σκεπτικού της διάσκεψης στην άλλη πλευρά.

Η χθεσινή μέρα αναλώθηκε στην εξέταση των υπολειπομένων μαρτύρων, στην απολογία της δικαστού Μαρίας Ψάλτη, ενώ υπήρξε και η σαφής καταδικαστική πρόταση του εισαγγελέα της έδρας Γ. Σιώπη για όλους τους κατηγορουμένους, Μ. Ψάλτη, καθηγούμενο Εφραίμ και μοναχό Αρσένιο με τις κατηγορίες που τους αποδίδονται, χωρίς να υπάρξει παρέκκλιση ή διαφοροποίηση επί των παρατηρήσεων της αναίρεσης του Αρείου Πάγου. Το γεγονός αυτό δημιούργησε κλίμα δυσφορίας στην πλευρά των 10 συνηγόρων υπεράσπισης η οποία εκφράστηκε στις περισσότερες αγορεύσεις όπου γινόταν επίκληση πλειάδας νομικών επιχειρημάτων και πραγματικών περιστατικών για να αντικρουστεί η εισαγγελική πρόταση.


ΟΙ ΜΑΡΤΥΡΕΣ

Ως μάρτυρες εξετάστηκαν ο Ευάγγελος Λαμπάκης δήμαρχος Αλεξανδρούπολης σήμερα αλλά πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου τότε που μετείχε στην κοινή διαμαρτυρία των συλλόγων της Θράκης για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της μονής, ο Θανάσης Ξυνίδης με την ίδια ιδιότητα του προέδρου των δικηγόρων της Ξάνθης που ήταν από τους πρωτεργάτες των κινητοποιήσεων και την διερεύνηση στοιχείων που είχαν την μορφή σκανδάλου, , ο πατήρ Νήφων ο επόπτης του μετοχίου στην Βιστωνίδα που αναφέρθηκε στο πνευματικό και ουσιαστικό έργο του γέροντα Εφραίμ στην μονή Βατοπαιδίου που την ανέστησε στην κυριολεξία. Ένα επίμαχο σημείο που τονίστηκε κατά την εξέτασή του ήταν το αν ήθελε ή όχι η μονή να ανταλλάξει την Βιστωνίδα και τις παραλίμνιες εκτάσεις με άλλα ακίνητα του δημοσίου. Ο πατήρ Νήφων ανέφερε ότι το μετόχι του Αγίου Νικολάου και της Παναγίας Παντάνασσας ήταν το καύχημα των πατέρων και για θρησκευτικούς και για εθνικούς λόγους και δεν ήθελε σε καμιά περίπτωση η μονή να το ανταλλάξει. Αυτή ήταν η βούληση του δημοσίου.

«Συρθήκαμε σ΄αυτή την κατάσταση από το κράτος» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ο πρώην διοικητής του Αγίου Όρους Νικόλαος Ιωάννης Παπαδημητρίου που είχε αυτό το ρόλο ευθύνης μέχρι το 1993 δυσκολεύτηκε να αποτυπώσει μέσα σε λίγα λεπτά ότι βίωσε στην ιερή κοινότητα δίνοντας το πριν και το μετά της μονής Βατοπαιδίου όταν πέρασε στα χέρια του ηγούμενου Εφραίμ και στο κοινοβιακό σύστημα αλλάζοντας άρδην. Από εκεί που ήταν μια μονή 17 γερόντων σε δύσκολη κατάσταση εγκαταλελειμμένη ζωντάνεψε με 120 πατέρες νέους στην πλειοψηφία που αφοσιώθηκαν κι αγωνίστηκαν να ευπρεπιστεί να συντηρηθούν κτίσματα 45.000τμ. και να αποτελεί μια υποδειγματική αδελφότητα. «Και ο πατέρας μου υπήρξε πολιτικός διοικητής του Αγίου όρους. Όταν έπαψα από τα καθήκοντά μου συνέχισα να πηγαίνω στο όρος περίπου 20 φορές το χρόνο, κι όχι στο Βατοπαίδι γενικώς στις μονές. Την δικαστική διένεξη με το δημόσιο την πληροφορήθηκα και είχα λόγο να την γνωρίζω γιατί ήθελα να βοηθήσω το μοναστήρι».

Ο υπάλληλος του αλιευτικού συνεταιρισμού Βιστωνίδας Νικόλαος Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στην δραστηριότητα του συνεταιρισμού που εκμεταλλεύεται εδώ και 60 χρόνια την λίμνη βάσει δεκαετών συμβάσεων με το ελληνικό δημόσιο. «Υπήρχαν έντονες φήμες από τον κόσμο γιατί πουλάμε ψάρια στις εγκαταστάσεις μας, ότι την απόφαση για την λίμνη την έχουν χάσει οι πατέρες και ότι είναι τελειωμένη υπόθεση. Γνώριζαν ότι η νησίδα όπου έχουμε τις εγκαταστάσεις μας ανήκε στην Μονή και ότι υπήρχαν προοπτικές για αξιοποίησή της μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων που είχαν σχέση με την αναβάθμιση του συνεταιρισμού αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Μας ενδιέφερε να κερδίσουν την δίκη οι πατέρες για να υλοποιηθούν οι σχεδιασμοί», κατέληξε.

Στην συνέχεια εξετάστηκε η Κανέλλα Αγγελάτου-Σβάρνα συνταξιούχος πρόεδρος Εφετών που αναφέρθηκε στο εξαίρετο ήθος και την ευγένεια της κατηγορούμενης δικαστού, λέγοντας ότι η καθυστέρηση που παρατηρήθηκε στην μη δημοσίευση της απόφασης δεν ήταν πρωτόγνωρο γεγονός. Ήταν ένα σύνθετο θέμα που απαιτούσε μελέτη, ενώ και η ίδια η κ. Ψάλτη είχε πρόβλημα με το χέρι της, όπως είπε ενώ η μειοψηφία της τεκμηριωνόταν από ειδικές παραπομπές και βιβλιογραφία προκειμένου να αντικρουστεί η άλλη άποψη. Στο διάστημα των δύο μηνών ήρθαν τα διάδικα μέρη και δια των πληρεξουσίων δικηγόρων τους ζήτησαν να μην εκδοθεί απόφαση. Μου έκανε εντύπωση πως επί ματαιωθείσης αποφάσεως μετά 4 χρόνια της ζητούσαν δημοσίευση της απόφασης…».

Ως μάρτυρας υπεράσπισης εξετάστηκε και οικογενειακός φίλος της κ. Ψάλτη πρώην αντιπρόεδρος της Τραπέζης Ελλάδος, καθηγητής Πανεπιστημίου, ο οποίος είπε ότι κατάγεται από μια εξαιρετική οικογένεια της Καλαμάτας με κοινωνικό έργο και πολλές δωρεές στο ενεργητικό της. Μεγάλωσε με αρχές, αξίες και ιδεώδη που διατηρεί και σήμερα, με λαμπρές σπουδές λέγοντας ότι είναι πολύ λεπτομερειακή στις αποφάσεις και τα λόγια της .


Η ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΨΑΛΤΗ

Η δικαστής Μαρία Ψάλτη απέφυγε να φορέσει τον εντυπωσιακό χρυσό σταυρό, που συνήθως δεν αποχωριζόταν, ήταν ντυμένη απλά με ένα μαύρο ντε πιες και μια σειρά λευκά μαργαριτάρια. «Αυτά που άκουσα θα μου δημιουργούσαν ταραχή αν δεν με συνείχε η θλίψη για τις ανακρίβειες που διατυπώθηκαν», είπε αρνούμενη οποιαδήποτε σκοπιμότητα στην καθυστέρηση έκδοσης απόφασης, ενώ επικαλέστηκε και το πρόβλημα τενοντίτιδας στο χέρι της που το αντιμετώπισε με περίδεση και άδεια 40 ημερών από το νοσοκομείο και τον γιατρό κ. Κάρρο της οποία λόγω της συναίσθησης του καθήκοντός της δεν πήρε για να μην επιβαρύνει τις συναδέλφους της. Αναφέρθηκε ψυχρά στα περιστατικά λέγοντας ότι χρέωσε την δικογραφία στην Γεωργία Σακάλογλου, μια δικαστή νέα και οξυδερκή, αρνήθηκε ότι διέδωσε κάτι σε σχέση με την διάσκεψη, ενώ παραδέχθηκε ότι επικοινώνησαν μαζί της όλες οι πλευρές, νομάρχες, δεσποτάδες μοναχοί κι έλαβαν την απάντησή της ότι «οι δικαστές αποφαίνονται δια της αποφάσεώς του». «Μου τηλεφώνησε ο μητροπολίτης Ξάνθης ο οποίος μου μίλησε σκαιώς για τους μοναχούς, του είπα να είστε σίγουρος σεβασμιότατε ότι θα γίνει αυτό που λέει ο Νόμος. Είμαι παλιά δικαστής συμπληρώνω 30 χρόνια, του μίλησα με πολύ ευγένεια και μετά δέχθηκα μια επιστολή του που αναφερόταν πάλι σε αυτά τα θέματα». Η κατηγορουμένη περιέγραψε και τις τηλεφωνικές συνομιλίες με το μοναχό Αρσένιο, που αναφερόταν στο θέμα του ξεσηκωμού των φορέων και του κόσμου ότι ετοιμάζονται επεισόδια ζητώντας την προστασία του δικαστηρίου σε μια τέτοια εξέλιξη. «Μην ανησυχείτε εμείς τηρούμε την τάξη, πράττουμε το καθήκον μας» ήταν η απάντησή της. Στο ερώτημα πως βρήκαν οι μοναχοί το κινητό τηλέφωνό της απάντησε ότι ήταν αναρτημένο σε έγγραφο στον διάδρομο των δικαστηρίων από την γραμματεία, με τις υπηρεσίες των δικαστών κάτι το οποίο μετά το συμβάν άλλαξε. Ερωτήσεις της απηύθυναν τόσο ο εισαγγελέας κ. Σιώπης, όσο και οι δικαστές της έδρας για το σύντομο της διασκέψεως σε μια τόσο σοβαρή υπόθεση με κρίσιμα έγγραφα, με γραπτή εισήγηση, με διαφωνίες στα οποία απάντησε η κατηγορουμένη με το σκεπτικό της λέγοντας: «σέβομαι τους δικαστές για το αυτεξούσιο, έπρεπε όμως να διαφυλάξω το κύρος της γνώμης μου. Με την κ. Σακάλογλου δεν υπήρξε ένταση να μαλώσουμε, υπήρχε η λογική και η πειθώ, δεν είχαμε αντιπαράθεση».

Στο ερώτημα πως είναι δυνατόν να απορριφθεί η αγωγή όταν υπάρχουν χρυσόβουλα τόσων ετών που επικαλεστήκατε, δεν μπήκατε επί της ουσίας της υπόθεσης, ρωτήθηκε η κ. Ψάλτη για να απαντήσει: «Όχι, προσωπικά δεν επιδιώκω την λαοφιλία αλλά την ευθυδικία, εγώ ήμουν ξένη στην περιοχή».


Η ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ

Ο εισαγγελέας κ. Σιώπης διατύπωσε την πρότασή του κάνοντας μια αναδρομή στην διαχρονική πορεία των γεγονότων από τις 15-05-2003 όπου εμφανίστηκε ως ενάγουσα η μονή Βατοπαιδίου με αγωγή και αίτημα αναγνωριστικό επί της κυριότητας της επιφάνειας της λίμνης και των παραλίμνιων εκτάσεων. Ο εισαγγελέας απαρίθμησε τα περιστατικά κατά χρονολογική τοποθέτηση και διαπίστωσε ότι συνέβησαν καταστάσεις που δεν τιμούν την ελληνική δικαιοσύνη, αναφέρθηκε στον αχαρακτήριστο τρόπο δικονομικά να διατυπώνονται τρεις εκ διαμέτρου αντίθετες απόψεις, αντί να υπάρξει ένα πόνημα μεστό δικαιοδοτικού έργου από ώριμους δικαστές και προκειμένου να οδηγηθούν στην ορθή κρίση, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. «Τα γεγονότα που διαδραματίστηκαν σε 24 μέρες ήταν πολλά. Λέχθηκε ότι υπήρξε στάδιο κατακράτησης της υπόθεσης και τότε η ενάγουσα Μονή κινήθηκε όχι δικαστικά αλλά με άλλους τρόπους να λύσει τις διαφορές της. Αφού απευθύνθηκε στην κοσμική δικαιοσύνη διατύπωσε δια του νομικού της εκπροσώπου τη νέα θέση «η διαφορά να λυθεί καλή τη πίστη».

Ο εισαγγελέας στην πρότασή του ήταν καταπέλτης. Ζήτησε την ενοχή της κ. Ψάλτη για παράβαση καθήκοντος ως φυσική αυτουργός με ελαφρυντικό 84Α και για ηθική αυτουργία την ενοχή των καθηγούμενου Εφραίμ και ο μοναχού Αρσένιου. Για το δεύτερο σκέλος της κατηγορίας ο εισαγγελέας πρόσθεσε: «Η παραβίαση του δικαστικού απορρήτου συντελέσθη, η δικαστική μου συνείδηση δεν μπορεί να υποκύψει στις σκέψεις που διατυπώθηκαν και προτείνω ότι είναι ένοχοι και οι τρεις με το ελαφρυντικό 84Α.


ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΣΥΝΗΓΟΡΩΝ

Ακολούθησαν οι αγορεύσεις των συνηγόρων αρχικά της κ. Ψάλτη κι εν συνεχεία των Εφραίμ και Αρσενίου. Ήταν ένα σφυροκόπημα νομικών επιχειρημάτων που αντέτειναν στην εισαγγελική πρόταση η οποία έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία αφού υπήρχε η δόκιμη αντίληψη ότι θα ελαμβάνοντο υπ όψιν οι επισημάνσεις της αναιρεθείσας απόφασης. Οι αγορεύσεις θα συνεχιστούν την προσεχή Τετάρτη, οπότε και θα υπάρξει εκτός απροόπτου η έκδοση αποφάσεως.

 
Πηγή:  http://www.xronos.gr/