Δευτέρα 21 Μαρτίου 2011

Συμπαραστάτες χωρίς συμπαράσταση

Μόνο σε τέσσερις από τις 13 Περιφέρειες και σε 20 από τους 180 Δήμους καλύφθηκε η θέση

ΤΙ ΔΗΛΩΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ Ο ΕΒΡΙΤΗΣ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ Γ. ΝΤΟΛΙΟΣ;

ΠΟΙΟΙ ΔΗΜΟΙ ΚΑΤΑΦΕΡΑΝ ΝΑ ΕΚΛΕΞΟΥΝ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΟΧΙ;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ


Παρουσιάστηκε ως εργαλείο προστασίας του δημότη και των επιχειρήσεων από την κακοδιοίκηση και τη διαφθορά. Ναυάγησε όμως όταν τα κόμματα επιχείρησαν να τον ελέγξουν.

Σύμφωνα με τον «Καλλικράτη», ο θεσμός του «Συμπαραστάτη» θα αποτελούνταν από πρόσωπα «εγνωσμένου κύρους», τα οποία θα δέχονταν καταγγελίες. Κάτι σαν τοπικός Συνήγορος του Πολίτη.

Πού κόλλησε η ιστορία; Η διαδικασία ανάδειξης προσώπου «εγνωσμένου κύρους και εμπειρίας» -όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η σχετική νομοθεσία- απαιτεί οι υποψήφιοι να συγκεντρώσουν την ισχυρή πλειοψηφία των 2/3 στα περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια. Ηταν όμως ποτέ δυνατόν να συμφωνήσουν οι περισσότερες παρατάξεις μεταξύ τους;

Ετσι μόνο οι τέσσερις από τις δεκατρείς αιρετές περιφέρειες βρήκαν πρόσωπο κοινής αποδοχής για τη συγκεκριμένη θέση. Ακόμη χειρότερη η αναλογία στην περίπτωση των δήμων. Από τους εκατόν ογδόντα δήμους, που υποχρεώνονταν βάσει του νόμου να εκλέξουν, τα κατόρθωσαν μόνο οι είκοσι!

Κατά κύριο λόγο λοιπόν τόσο στους δήμους όσο και στις περιφέρειες πρυτάνευσαν παραταξιακές λογικές και θριάμβευσε η μικροπολιτική. Υπήρξαν έντονες διεργασίες και πλούσιο παρασκήνιο σχεδόν σ' όλα τα δημοτικά ή περιφερειακά συμβούλια.

Οι περισσότερες υποψηφιότητες ήταν κομματικές, φίλοι και γνωστοί των τοπικών αρχόντων, ακόμη και στενοί συνεργάτες τους. Σχεδόν σ' όλη την Ελλάδα η κάθε παράταξη στα συμβούλια πρότεινε έναν δικό της υποψήφιο. Οι τοπικοί και περιφερειακοί άρχοντες ήξεραν ότι αποκλείεται να συγκεντρώσει ο «εκλεκτός» τους τα 2/3 των ψήφων που χρειάζονταν ώστε να εκλεγεί. Ετσι ενώ ο νόμος προέβλεπε ότι μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου έπρεπε να είχε ψηφιστεί ο καταλληλότερος για τη θέση, εκείνοι φρόντισαν να αφήσουν το θεσμό... ορφανό.


Ετσι η εικόνα που παρουσιάζεται σ' ολόκληρη τη χώρα είναι η εξής:

*Στην Κρήτη, μόνο ο Δήμος Χερσονήσου έχει σήμερα «Συμπαραστάτη».

*Σ' ολόκληρο το Αιγαίο μόνο ο Δήμος της Κω!

*Ιδια εικόνα και στη διοικητική περιφέρεια Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας, αφού κατάφερε να εκλέξει μόνο ο Δήμος Διρφύων - Μεσσαπίων στην Εύβοια.

*Στη διοικητική περιφέρεια Πελοποννήσου, Δυτ. Ελλάδας και Επτάνησα μόνο στους Δήμους Κεφαλονιάς και Κέρκυρας υπάρχει «Συμπαραστάτης».

*Στη Μακεδονία και τη Θράκη κατάφεραν να εκλέξουν μόνο οι δήμοι Καλαμαριάς, Λαγκαδά, Αλμωπίας, Αλεξανδρούπολης και Κομοτηνής.

*Στην Αττική μόλις δέκα δήμοι έχουν σήμερα «Συμπαραστάτη». Πρόκειται για το Δήμο Ζωγράφου, Ηρακλείου, Αχαρνών, Μεγάρων, Π. Φαλήρου, Κρωπίας, Παλλήνης, Σαρωνικού, Βύρωνα και Ασπροπύργου.

*Ούτε λόγος φυσικά για Ηπειρο και δυτική Ελλάδα. Εκεί σε κανέναν δήμο δεν υπάρχει «Συμπαραστάτης» ούτε για... δείγμα!

*Σ' επίπεδο περιφερειακών συμβουλίων έχουν εκλέξει μόνο η Αττική, η Ηπειρος, η Στερεά Ελλάδα και η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης.

Τι ακριβώς κάνει ο «Συμπαραστάτης» σε δήμους και περιφέρειες; Σύμφωνα με τον «Καλλικράτη», δέχεται καταγγελίες άμεσα θιγόμενων πολιτών και επιχειρήσεων για κακοδιοίκηση των υπηρεσιών και διαμεσολαβεί προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα. Είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός 30 ημερών στους ενδιαφερομένους. Επίσης συντάσσει ετήσια έκθεση, που παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου για τον απολογισμό της δημοτικής ή περιφερειακής αρχής. Μπορεί, επίσης, να κάνει προτάσεις βελτίωσης της διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του όσο και για σημαντικά προβλήματα κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει. Αμείβεται όπως ο πρόεδρος του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και η θητεία του διαρκεί 5 χρόνια.

«Σε μια χώρα που τα φαινόμενα κακοδιοίκησης ενδημούν σε διάφορες περιοχές του Δημοσίου, επιλογές σαν αυτές του περιφερειακού και δημοτικού συμπαραστάτη είναι υψηλής πολιτικής αξίας και χωρίς αμφιβολία προστατεύουν τους πολίτες από την αυθαιρεσία της διοίκησης και πλήττουν πελατειακές σχέσεις» δήλωσε στην «Κ.Ε.» ο Γ. Ντόλιος, υφυπουργός Εσωτερικών. «Φυσικά δεν υπάρχει κανένα ενδεχόμενο να αλλάξουμε τον τρόπο επιλογής του, γιατί αν πάμε σε απλές ψηφοφορίες ουσιαστικά καταργούμε την έννοια του «Συμπαραστάτη» και τον μετατρέπουμε σ' έναν απλό σύμβουλο του δημάρχου».

Σύμφωνα με πληροφορίες από στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών, όλη η «ζημιά» έγινε διότι «παρεισέφρησε» στο αρχικό κείμενο του «Καλλικράτη» η φράση που προέβλεπε ότι η διαδικασία επιλογής «συμπαραστάτη» πρέπει να έχει ολοκληρωθεί «σε αποκλειστική προθεσμία δύο μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών ή περιφερειακών αρχών». Τώρα εξετάζουν το ενδεχόμενο να τροποποιήσουν τη σχετική παράγραφο με νομοθετική ρύθμιση ή με εγκύκλιο, που θα αφήνει τη διαδικασία χρονικά ανοικτή, έως ότου η ψηφοφορία καρποφορήσει. Απομένει να δούμε λοιπόν αν θα συνεχίσουν όλες οι παρατάξεις να επιμένουν σε προτάσεις για γνωστούς και φίλους, μέχρι τη λήξη της θητείας τους, ώστε ποτέ να μην καταφέρουν να εκλέξουν πρόσωπο κοινής αποδοχής!


Πηγή:  http://www.enet.gr/