Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012

Συμπεράσματα Συνεδρίου ΠΕΚΕΜ για τη δίγλωσση εκπαίδευση στην Θράκη

Οι αναλυτικές αναφορές για την εφαρμογή της στα μειονοτικά σχολεία της περιοχής μας, όπως σημειώθηκαν σε ημερίδα αμφιλοεγόμενη που έγινε τις προηγούμενες ημέρες στην Κομοτηνή
           ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Mε ανακοίνωσή της στον Τύπο η Πολιτιστική Εκπαιδευτική Εταιρεία της Μειονότητας της Δυτικής Θράκης (ΠΕΚΕΜ) δημοσίευσε τα συμπεράσματα-ψηφίσματα του συνεδρίου «Δίγλωσση Εκπαίδευση και Εφαρμογή της στα Μειονοτικά Σχολεία», το οποίο είχε διοργανώσει στις 14 Ιανουαρίου του 2012.

Η εν λόγω ανακοίνωση της ΠΕΚΕΜ έχει ως εξής:

Συμπεράσματα Συνεδρίου ‘Η Δίγλωσση Εκπαίδευση και η Εφαρμογή της στα Μειονοτικά Σχολεία’ που διοργανώθηκε από την Πολιτιστική Εκπαιδευτική Εταιρεία της Μειονότητας της Δυτικής Θράκης, στις 14 Ιανουαρίου 2012.

Στο συνέδριο που διοργανώθηκε από την ΠΕΚΕΜ, με τίτλο «Η Δίγλωσση Εκπαίδευση και η Εφαρμογή της στα Μειονοτικά Σχολεία», διαπιστώθηκε η κατάσταση που επικρατεί σχετικά με την εκπαίδευση της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης. Κατά τις παρουσιάσεις που έλαβαν χώρα, εξετάστηκαν τα υπάρχοντα προβλήματα σε κάθε βαθμίδα της Μειονοτικής Εκπαίδευσης και προτάθηκαν συγκεκριμένες λύσεις. Τα θέματα που απασχόλησαν την ημερήσια διάταξη του συνεδρίου εκθέτονται, συνοπτικά, παρακάτω.


Υπάρχουσα κατάσταση στα σχολεία της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης:

- Δεν υπάρχει νηπιαγωγείο που να παρέχει υπηρεσίες στα τουρκικά, τη μητρική γλώσσα της τουρκικής μειονότητας Δυτικής Θράκης.

- Έχοντας υπόψη τις τρέχουσες συνθήκες διαβίωσης της τουρκικής μειονότητας και το μέλλον της μειονότητας, δεν υφίσταται καμία επιμορφωτική –συμβουλευτική υπηρεσία και φροντίδα σε καμία βαθμίδα μειονοτικής εκπαίδευσης (εκπαίδευση πάνω στις αξίες, σχολικός σύμβουλος, επικοινωνία με την οικογένεια, έλεγχος μαθητικής προόδου και εξέλιξης).

- Για τους δασκάλους που διδάσκουν στα σχολεία της τουρκικής μειονότητας Δυτικής Θράκης δεν διεξάγονται επιμορφωτικά σεμινάρια.

- Διαπιστώνεται καθυστέρηση στο αίτημα των ΕΠΑΘΙΤΩΝ για διεξαγωγή σεμιναρίων πάνω στο ζήτημα «τουρκικά σχολικά βιβλία».

- Δεν έχουν γίνει, μέχρι σήμερα, αδελφοποιήσεις ανάμεσα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της τουρκικής μειονότητας Δυτικής Θράκης και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Τουρκία.

- Παρατηρείται ανεπάρκεια μαθητικού και σχολικού υλικού, εξοπλισμού, σχολικών βιβλιοθηκών και δασκάλων στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της μειονότητας.

- Διαπιστώνεται η μη ύπαρξη σχολείου ιδιωτικού για όσους το χρειάζονται από τη μειονότητα ή τάξεις ιδιωτικής εκπαίδευσης μέσα στα μειονοτικά σχολεία.

- Παρατηρείται παραβίαση των κανόνων ιδιωτικού και αυτόνομου καθεστώτος που διέπουν την εκπαίδευση της τουρκικής μειονότητας, αλλά και βαθμιαία μείωση του αριθμού των μαθημάτων στα τουρκικά.

- Διαπιστώθηκε μείωση του αριθμού των μετακλητών δασκάλων σε αντίθεση με τα όσα προβλέπει η μορφωτική συμφωνία του 1951.

- Διαπιστώθηκε ότι η τοποθέτηση μετακλητών δασκάλων μόνο στα κεντρικά σχολεία της Κομοτηνής δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες.

- Διαπιστώθηκε περιορισμός των καθηκόντων, αρμοδιοτήτων και ευθυνών των επιτροπών των μειονοτικών σχολείων.

- Διαπιστώθηκε ότι είναι ανεπαρκής η προθεσμία 5 ημερών που προβλέπεται στην απόφαση του Υπουργείου για την αναγγελία εκλογών των επιτροπών.

- Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που πήρε το Ελληνικό κράτος για καλύτερη εκμάθηση ελληνικών στα μειονοτικά σχολεία, διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξε παρόμοια πρόνοια και για το τουρκικό πρόγραμμα σπουδών

- Δεδομένου ότι ο πληθυσμός της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης απαρτίζει σχεδόν το 50% στην περιοχή της Δυτικής Θράκης , διαπιστώθηκε ότι δεν επαρκεί και δεν ανταποκρίνεται στον όγκο των μαθητών η ύπαρξη ενός και μόνο μειονοτικού γυμνασίου και λυκείου σε καθένα από τους νομούς Ξάνθης και Ροδόπης.

- Συζητήθηκε το ασαφές πλαίσιο που διέπει το νέο τμήμα που αντικατέστησε την καταργηθείσα Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θες/νίκης.

- Διαπιστώθηκε ανάγκη νέας κτιριακής εγκατάστασης για το ιδιωτικό γυμνάσιο- λύκειο της Ξάνθης, Μουζαφέρ Σαλίχογλου.

- Συζητήθηκε η αδικία που υφίστανται οι τελειόφοιτοι των μειονοτικών λυκείων, καθώς υποβάλλονται σε απολυτήριες εξετάσεις στα ελληνικά για μαθήματα που διδάσκονται στα τουρκικά (θετικής κατεύθυνσης).


Στο πλαίσιο των όσων ειπώθηκαν παραπάνω και προκειμένου να περιοριστεί η δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η μειονότητα, θα πρέπει να παρθούν τα αναγκαία μέτρα:

1. Ίδρυση μειονοτικών νηπιαγωγείων που θα παρέχουν εκπαίδευση στα τουρκικά, τη μητρική γλώσσα της Μειονότητας, σε περιοχές και χωριά όπου βρίσκονται μειονοτικά σχολεία.

2. Σχηματισμός τοπικών και περιοδευόντων μονάδων εντός των μειονοτικών σχολείων που θα προσφέρουν επιμορφωτικές υπηρεσίες για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης στα παιδιά της μειονότητας και στις οικογένειές τους, π.χ. εκπαίδευση πάνω στις αξίες, συμβουλευτική, επικοινωνία με την οικογένεια και έλεγχος της μαθητικής προόδου.

3. Πραγματοποίηση επιμορφωτικών σεμιναρίων τουλάχιστον μια φορά ετησίως για τους δασκάλους που υπηρετούν στα μειονοτικά σχολεία.

4. Άμεση πραγματοποίηση των σχετικών με τα «τουρκικά σχολικά βιβλία» σεμιναρίων που έχουν αιτηθεί οι ΕΠΑΘΙΤΕΣ

5. Υποστήριξη σε ό,τι αφορά το θέμα των αδελφοποιήσεων μεταξύ των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης με σχολεία της Τουρκίας και του εξωτερικού.

6. Υποστήριξη σε ζητήματα που αντιμετωπίζουν τα σχολεία της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης, όπως σύγχρονος σχολικός και μαθητικός εξοπλισμός, βιβλιοθήκες και επαρκής αριθμός δασκάλων.

7. Ίδρυση ιδιωτικών μειονοτικών σχολείων, επαρκών σε αριθμό ώστε να εξυπηρετούν τις εκπαιδευτικές ανάγκες όσων παιδιών της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης χρειάζονται την ιδιωτική εκπαίδευση στους νομούς Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου ή σχηματισμός ιδιωτικών τάξεων (φροντιστηρίων) εντός των μειονοτικών σχολείων.

8. Επαναφορά του τουρκικού προγράμματος σπουδών στο επίπεδο που συμφωνήθηκε και καθορίστηκε σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν το εκπαιδευτικό σύστημα της τουρκικής μειονότητας της Δυτικής Θράκης και αύξηση των ωρών διδασκαλίας τουρκικών μαθημάτων.

9. Αύξηση του αριθμού των Τούρκων μετακλητών δασκάλων που πρόκειται να υπηρετήσουν στη Δυτική Θράκη και πάλι σε 35 άτομα. Επίσης, επέκταση του γεωγραφικού πεδίου υπηρεσίας αυτών των δασκάλων στις περιοχές της Ξάνθης και του Έβρου.

10. Επαναπροσδιορισμός, σύμφωνα με τους νόμους και τις σχετικές συνθήκες, των καθηκόντων, αρμοδιοτήτων και ευθυνών των σχολικών επιτροπών της μειονότητας και επαναφορά των αρμοδιοτήτων αυτών των επιτροπών στις εκλογές δασκάλων.

11. Επαρκής προθεσμία αναγγελίας εκλογών, ώστε να μπορούν να διεξαχθούν σωστά και ως πρέπει οι εκλογές των επιτροπών.

12. Να παρθούν πρόσθετα μέτρα και για το τουρκικό πρόγραμμα σπουδών παρόμοια με εκείνα που πήρε το Ελληνικό κράτος για την καλύτερη εκμάθηση ελληνικών.

13. Ίδρυση Μειονοτικών Γυμνασίων και Λυκείων που θα μπορούν να ανταποκριθούν σε όλα τα παιδιά που αποφοιτούν από τα μειονοτικά δημοτικά των νομών Ξάνθης, Ροδόπης, Έβρου.

14. Να υπάρξουν οι απαιτούμενες διευκρινίσεις για να ξεκαθαριστεί το ασαφές τοπίο σχετικά με το νέο τμήμα που αντικατέστησε την Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία της Θες/νίκης. Επίσης, ανάγκη να γαλουχηθούν σε αυτό το νέο τμήμα δάσκαλοι που θα ανταποκρίνονται στα αιτήματα της μειονότητας.

15. Επείγουσα επίλυση του κτιριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει το ιδιωτικό μειονοτικό γυμνάσιο και λύκειο της Ξάνθης Μουζαφέρ Σαλίχογλου.

16. Να δοθεί τέλος στην πρακτική υποβολής των μαθητών της τελευταίας τάξης του λυκείου των μειονοτικών σχολείων σε εξετάσεις στα ελληνικά ενώπιων της Επιτροπής Απολυτηρίου για όσα μαθήματα διδάσκονται στα τουρκικά (θετικής κατεύθυνσης).


Το συνέδριο για τη «Δίγλωσση Εκπαίδευση και την Εφαρμογή της στα Μειονοτικά Σχολεία» που διοργάνωσε η ΠΕΚΕΜ επανέφερε στο προσκήνιο για άλλη μια φορά το θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης ως το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι Τούρκοι της Δυτικής Θράκης. Το συνέδριο αυτό υπήρξε πολύ χρήσιμο για να διαπιστωθούν τα υπάρχοντα προβλήματα και να συζητηθούν ενδελεχώς οι σχετικές λύσεις και προτάσεις. Η ΠΕΚΕΜ, υπογραμμίζοντας για μια ακόμη φορά την επιθυμία διαλόγου της τουρκικής μειονότητας Δυτικής Θράκης και για την επίλυση των προβλημάτων Εκπαίδευσης της Τουρκικής Μειονότητας Δυτικής Θράκης, καλεί τα Υπουργεία Παιδείας Ελλάδας και Τουρκίας να συνεργαστούν και όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και οργανισμούς τους να εργαστούν για να ανταποκριθούν στις εκπαιδευτικές ανάγκες.

 
Πηγή:  http://www.azinlikca.net/